صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

سرهنگ پلیس فتا از دستگیری 24 نفر در خصوص شایعه پراکنی های سیل اخیر در خوزستان خبر داد و گفت باید منتظر باشیم تا تحقیقات دستگاه قضا نشان دهد این افراد به چه افراد یا گروهی وابسته هستد.

برنامه "هشتک گفت و گو" با موضوع بحران سیل، بحران شایعه در فضای مجازی با حضور سرهنگ مهدی شکیب از پلیس فتا و دکتر تقی کمالی ، کارشناس ارشد فضای مجازی و مدرس دانشگاه روانه آنتن شد.

هشتک گفت و گو : در خصوص شایعه پراکنی های اخیر در خصوص سیل توضیحاتی را مطرح بفرمایید.

سرهنگ مهدی شکیب : در پلیس فتا همواره با شایعه پراکنی مبارزه می شود و در این مورد به خصوص با دستور دادستان محترم وارد عمل شد و با رصد کردن اخبار مختلف ، شایعات شناسایی شد و توانست 24 نفر از افرادی که در خوزستان اقدام به شایعه پراکنی کرده بودند دستگیر و به مقام قضایی تحویل داده شدند.در حال حاضر باید منتظر بود تا دید این افراد به کجا و چه افرادی وابسته هستند و هدف آنها از این اعمال چه بوده است.

هشتک گفت و گو : از دیدگاه پلیس فتا تعریف شایعه چیست؟

سرهنگ مهدی شکیب : شایعه پیامی است که به طور همه گیر رد و بدل می شود و معمولا به موضوعاتی پرداخته می شود که تحقیق کردن درباره درستی یا نادرستی آن مشکل است.دو اصل اساسی در بحث رواج شایعه وجود دارد که اولین آن ابهام و اهمیت موضوع است.اگر بخواهیم شدت و حدت رواج شایعه را در جامعه بسنجیم باید این دو پارامتر را بررسی کنیم.
شایعه اساسا دروغ نیست می تواند بخشی از حقیقت باشد و یا بزرگنمایی از یک موضوع کوچک باشد. در اینجاست که وظیفه مردم این است که به شایعات اهمیت ندهند. در واقع تا زمانی که تقاضا از طرف مردم وجود داشته باشد شایعه پراکنی نیز وجود خواهد داشت.تا زمانی که رسانه ها در ابهام زدایی قدم مثبتی برندارند شایعه فرصت بیشتری برای رواج خواهد داشت.

هشتک گفت و گو : به نظر می رسد شایعه پراکنی در فضای مجازی تنها از روی سرگرمی و بیکاری افراد نیست و حتما اهدافی توسط عده ای خاص دنبال می شود.تحلیل شما از چنین مسائلی چیست؟

دکتر تقی کمالی : شایعه سازی یک جریان معکوس از اثر مثبت به منفی است.یعنی هرچقدر رسانه ها تلاش می کنند تا وجوه مثبت فضای مجازی که ایجاد همبستگی اجتماعی است ، پدیدار شود ، شایعه سازها در اتاق عملیات روانی که ایجاد می کنند نقشه راهی برای یک نوع به هم ریختگی و هرج و مرج و مقابله با همبستگی اجتماعی به خصوص در شرایط بحرانی به وجود آورند.در واقع در شرایط اضطراری مردم برای تاثیر پذیری مستعدتر هستند و حجم آمار و اطلاعات غلط افزایش پیدا می کند و با آمار درست تلیق می شود و باورپذیری را افزایش می دهد.
در این میان موضوعات پایه را نیز باید در نظر گرفت.در جامعه که اعتماد مردم به حاکمیت و دولت بالا باشد و رسانه های رسمی بتوانند به صورت موثر در میان مردم وجود و مرجعیت داشته باشند حضور و تاثیر شایعات کاهش می یابد.بنابراین هر اندازه اعتماد مردم کاهش پیدا کند اتاق های روانی در ایجاد سناریوهای خود موفق تر خواهند بود.
گاهی این شایعه پراکنی ها در سطوح پایین جامعه جنبه سرگرمی دارد که به دلیل جذب مخاطب و برانگیختن توجه کاربران صورت می گیرد اما کسانی که عملیات روانی را راهبری می کنند از این پیاده نظامان بی جیره و مواجب به خوبی استفاده می کنند و می دانند موضوعی که دارای حساسیت عمومی است بازخورد بیشتری در فضای مجازی دارد و می تواند به یک حقیقت مخدوش تبدیل شود.

هشتک گفت و گو : چگونه می توان با ایجاد یک نگاه مثبت از انتشار اخبار نادرست و شایعات جلوگیری کرد؟

دکتر تقی کمالی :باید گروه های مردمی رواج پیدا کنند و کمک رسان رسانه ها باشند.گروه هایی که به صورت سازمان یافته اقدام به شایعه پراکنی می کنند نسبت به رسانه و مسائل آن آگاهی کامل دارند . از این رو مردم با همکاری رسانه ها از طریق آشکارسازی حقایق و نپذیرفتن ادعاهای بی اساس نقش مهمی در عدم انشار شایعات دارند.

مرتبط با این خبر

  • پیگیری قوانین از سوی نمایندگان اصل نخست اجرایی شدن آن است

  • اجرای خوب دغدغه تمامی سالن های خصوصی است

  • دولت به جای حذف 4صفر هزینه های خود را کاهش دهد

  • نباید در مقابل اقدامات ماجراجویانه آمریکا دستخوش احساسات شویم

  • میزان حمایت دولت از موسیقی ایرانی کافی نیست

  • ارسال تجهیزات به مناطق سیل زده از بازدید موثرتر است

  • هزینه ای که تلگرام ظرف 15روز بردوش نظام گذاشت سه برابر سال88 بود

  • چنبره دولت بر تامین اجتماعی و دست بردن در منابع آن، اشتباهی بزرگ است

  • منتظر کمک های مردمی هستیم

  • اسلام ستیزی پایه اصلی سلطنت پهلوی بود