صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

كارشناس ارشد رسانه با اشاره به اشكالات كار فیس بوك در سال88 گفت: همین قصه در دیماه 96 اتفاق افتاد و و هزینه ای كه تلگرام 15روز بر دوش نظام گذاشت، 3برابر هزینه ای بود كه آن 8ماه درپی داشت.

علیرضا داودی كه در برنامه "انعكاس" سخن می گفت اظهار كرد: «همواره این سوال مطرح است كه چرا مخاطب در فضای مجازی رواج دهنده ی شایعه است، اما این سوال را نمی پرسیم كه چرا شایعه به مخاطب نزدیك می شود؟»

وی افزود: «در فضای مجازی آیا تلاش مخاطب برای نفهمیدن حقیقت بیشتر است یا سیاست گذار؟ ما از آموزش و پرورش سوال كردیم كتاب نوشته شده در رابطه با سواد رسانه ای، بر اساس كدام روش و اصول نوین بوده است؟ آیا بر اساس مطالبات منطقه ای یا اروپایی نوشته شده یا اینكه متد امریكایی را دخیل كرده اید؟»

داودی ادامه داد: «عزیزانی كه این كتاب را نوشته اند، افرادی خوب و بزرگوار هستند اما پاسخی نداشتند كه این كتاب برای كدام گروه از مخاطب نوشته شده است! همچنین از آقای وزیر می پرسیم آیا خودتان تا كنون حاشیه ای بر این كتاب نوشته اید؟ این بنده خدا اصلا در چنین فضایی نیست. سیاست گذاران نیز نه تنها اعتقادی بر این مهم ندارند، بلكه در راستای بیشتر ندیده شدن این فضا تلاش می كند.»

این كارشناس حوزه مجازی تصریح كرد: «شایعه یك جاندار هوشمند نیست؛ بلكه ساخته دست انسان است. ماشین ایجاد شایعه نمی كند؛ لذا محیط تولید و توزیع و نیز محیط انتشار برای بازتولید تغییر كرده است. از اینرو در سال 88 فیس بوك در قاب شبكه اجتماعی، میانِ كلونی میدانی و رئال ایجاد ارتباط كرده و تا 8 ماه همه را معطل می كند. همین قصه در دیماه 96 در قالب تلگرام اتفاق می افتد و كل مملكت را فلج می كند و هزینه ی كه این 15 روز بر دوش نظام گذاشت، سه برابر هزینه ای بود كه آن 8 ماه درپی داشت.»

داودی افزود: «آیا فرزندان ما این مطالب را باید مادرزادی و بعد از تولد دریافت كنند؟ خیر باید به آن ها تفهیم كرد و نهاد تفهیم كننده، به نهادی امنیتی و سیاسی تبدیل شده و لذا گزاره های تشیل دهنده و پارادایم های ما نیز تغییر كرده است.»

وی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت وگو اذعان داشت: «ترویج فرهنگ تبدیل صفر و یك به گزاره های ذهنی مخاطب از مسیر آموزش صحیح، راهی دیگر ندارد.»

داودی با اعلام اینكه سواد رسانه ای به مردم آموزش می دهد كه ابتدا باید حیاتی بودن هر پیام را بررسی و بعد آن را دنبال كرد، تصریح كرد: «بعنوان مثال تعطیلی مدرسه برای دانش آموز حیاتی است؛ لذا این مسئله باید از منبع [موثق] دریافت شود.»

وی افزود: «وقتی درباره شایعه و انواع تكنیك ها سخن می گوییم، باید از خود بپرسیم گاردهای حفاظتی برای ذهن مخاطب را تا چه میزان ایجاد كرده ایم. ما اپلیكیشن و كانال كم نداریم اما همین آمدنیوز چند یوزر داشت؟!»

داودی ادامه داد: «مگر با كمبود محتوای جذاب رو به رو هستیم؟ دستگاه های عریض و طویل نیز بسیار داریم ولی آمد نیوز با دو میلیون یوزر چرا توانست در مقابل 21 میلیون دنبال كننده ی 24 كانال خبری داخلی، محیط روانی و عملیات میدانی را در دست گیرد؟!»

وی با بیان اینكه آمد نیوز در آن برهه 16 روزه در حوزه امنیت ملی توانست كار خود را انجام دهد، تصریح كرد: «چرا كانال های داخلی نتوانستند بر این [كانال دو میلیونی فائق آیند]؟»

داودی افزود: «وزیر برای بستن آمد نیوز، در توئیتر [اطلاع رسانی می كند]. گارد های حفاظتی در حوزه اجتماعی قرار نیست با سلیقه و اعتقادات شخص ما جور در بیاید و مسئله ای شوخی بردارد هم نیست. اما وقتی 260 میلیون ركورد پیام با هشتك ظرف 10 روز بالا می آید، تعارف بردار نیست.»

وی با بیان اینكه گارد ذهنی حفاظتی مخاطب با چنین عملكردی پاره می شود، خاطرنشان كرد: «مخاطب نمی داند آمد نیوز راست می گوید یا دروغ و این اتفاقی است كه مخاطب را در چند راهی تشخیص صحت منبع قرار می دهد. از این رو وقتی وزیر برای بستن یك مجموعه اطلاع رسان غیر قانونی یا دشمن یا مهاجم، به یك نرم افزار غیر قانونی متوصل می شود، در مهندس اجتماعی افكار عمومی [نخواهیم توانست مخاطب را نسبت به این مهندسی مومن كنیم].»

همچنین در این برنامه محمدصادق افراسیابی، مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای ایران اظهار كرد :«اگر با نگاه ساختاری و سیستماتیك به فضای مجازی بنگریم، این فضا قابل مدیریت خواهد بود.»

وی با ذكر این نكته افزود: «فضای مجازی باید هویت و شناسه دار باشد تا قابل مدیریت شود.»

افراسیابی همچنین شناسه دار كرد فضای مجازی از طریق نشان شامد را بسیار تاثیر گذار دانست و ضمن انتقاد از عدم حمایت از این طرح به رادیو گفت وگو گفت: «اگر نهادهای فرهنگی كنار این ایده قرار می گرفتند، بسیار خلاقانه می بود.»

وی ارتقای سواد رسانه ای مردم را خاطرنشان كرد و افزود: «واژه سواد رسانه ای دارای تعریف علمی است اما در نگاهی عمومی، افزایش سواد اطلاعاتی مردم را در پی دارد.»

افراسیابی خود كنترلی مردم را اصلی ترین راهبرد سواد رسانه ای خواند و ادامه داد: «ما برای افزایش سواد رسانه ای مردم محتوای مناسب را در اختیار نداریم؛ از طرفی در جامعه احساس نیاز ایجاد نشده است.»

مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای مدیرعامل انجمن سواد رسانه ای با انتقاد از تفكر عموم جامعه مبنی بر این كه سواد رسانه ای تنها مختص فعالان رسانه است، افزود: «گروهی از افراد دغدغه مند و علاقمند كتاب سواد رسانه ای را تعریف كرده اند اما معلم و دانش آموز نگاهی تفننی نسبت به این كتاب دارند.»

افراسیابی با اشاره به اینكه هیچ نرم افزاری در فضای مجازی وجود ندارد كه از فضای واقعی متاثر نباشد، ادامه داد: «دروغ شنیدن مردم از زبان افرادی كه از آن ها انتظار ندارند، آن ها را به این سمت برده است.»

وی افزود: «با همه مصائبی كه مردم دیدند، باز هم در 22 بهمن یك پدیده آفریدند؛ یعنی این مردم مستحق عملكرد صادقانه و راستی هستند.»

افراسیابی گفت: «بعد از بستن اولیه ی تلگرام، دیگر منطقی وجود نداشت كه این نرم افزار بازگشایی شود؛ ضمن اینكه تنها به دلیل اشراف اطلاعاتی تلگرام، قرار بود آن را نقض كنیم.»

وی با اشاره به ضربات مهلك از سوی چنین نرم افزارهایی اظهار كرد: «وضعیت اقتصادی كنونی كمك می كند گوش افراد به بسیاری شایعات بدهكار شود؛ بنده نیز قبل از اینكه قیمت دلار به این میزان برسد، باور نمی كردم چنین اتفاقی رخ دهد ولی این مسئله را به ما باوراندند.»

مرتبط با این خبر

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند

  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»

  • پررنگ‌تر شدن نقش مردم در عرصه حكمرانی در طول حیات انقلاب اسلامی

  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»

  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»