صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

یك نوازنده كمانچه اظهار داشت: اگر موسیقی تك نوازی در ایران توجیه اقتصادی خوبی را داشته باشد، رغبت سرمایه گذاران شخصی به این موضوع جلب می شود و به دنبال این موضوع دولت پای كار می آید.

برنامه ارغنون با موضوع بررسی آواز ایرانی و پروژه چند شب دونوازی با حضور افشین معصومی (مدیرعامل موسسه نغمه حصار) و سامر حبیبی (نوازنده كمانچه و سازنده ساز) از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه افشین معصومی با اشاره به برگزاری آخرین دوره پروژه چند شب دونوازی، گفت: دوره دهم پروژه چند شب دونوازی در تالار رودكی اجرا خواهد شد كه بر مبنای دونوازی دو ساز ملودیك تنظیم شده است.

وی با تاكید به این كه دهمین دوره پروژه چند شب دو نوازی بدون حضور سازهای كوبه ای و همساز برگزار می شود، اظهار داشت: در دوره پنجم پروژه چند شب دو نوازی سازهای همساز به اجرا پرداختند كه سازهای همنام را شامل می شد.

مدیرعامل موسسه نغمه حصار با اشاره به مدت زمان اجراهای دونوازی، توضیح داد: مخاطبان حاضر در اجراهای پروژه چند شب دو نوازی مخاطبین عام موسیقی نیستند و برای شنیدن یك موضوع خاص به این پروژه آمده اند، بر همین اساس مدت زمان اجراهای طولانی نمی تواند برای این دست از مخاطبان خسته كننده باشد.

وی در ادامه افزود: در فاصله تعویض نوازنده ها از روی صحنه مخاطبان دقایقی را فرصت دارد تا به گوش خود استراحت دهد و پس از چند دقیقه همراه با نوازنده بعدی در سالن بنشیند.

افشین معصومی با اشاره به این كه پروژه چند شب دو نوازی از نظر برند به ثبت رسیده است، توضیح داد: موسسه نغمه حصار پروژه چند شب دو نوازی را به صورت انحصاری به ثبت رسانده است و برهمین اساس فرد دیگری نمی تواند این كار را با همین عنوان به مرحله اجرا برساند.

وی با اشاره به فعالیت پروژه چند شب دو نوازی در شهرستان های ایران، عنوان كرد: پروژه چند شب دو نوازی كاری بسیار تخصصی است و به همین دلیل بسیاری از تهیه كنندگان موسیقی در شهرستان به واسطه مسائل مربوط به اقتصاد موسیقی رغبت چندانی به سرمایه گذاری در این پروژه ندارند.

مدیرعامل موسسه نغمه حصار در ادامه اضافه كرد: پروژه چند شب دو نوازی ترجیح می دهد كه در شهرستان های مختلف و دوره های متعدد از نوازندگان خود استفاده كند، در حالی كه در برخی از ادوار گذشته نوازنده های مهمان هم حضور داشته اند.

در ادامه برنامه ارغنون از شبكه رادیویی گفت و گو سامر حبیبی با اشاره به اهمیت تك نوازی در كشور، گفت: اگر این نوع از موسیقی ایرانی برای دولت دارای اهمیت باشد، ساز و كارهای حمایتی متعددی را فراهم می شود.

وی با اشاره به شیوه فعالیت یكی از انجمن های موسیقی در هند، توضیح داد: یك انجمن موسیقی در هند با هزاران نفر اعضا با پرداخت حقوق ماهیانه به نوازنده های خود آن ها را موظف می كند تا در طول سال در مكان هایی مشخص به صورت رایگان به اجرای موسیقی بپردازند.

این نوازنده كمانچه در ادامه اضافه كرد: فعالیت این انجمن موسیقی در هند علاوه بر رفع دغدغه از نوازنده باعث می شود كه موسیقی مورد نظر تحت حمایت قرار بگیرد و از طرفی دیگر مردم نیز از موسیقی كشور خود بهره مند شوند.

وی با بیان این كه نوازنده، مخاطب و دولت سه وجه مهم و موثر در موسیقی یك كشور هستند، اظهار داشت: در كشور ایران از سه وجه موثر در موسیقی بخش دولت حضور چندانی در چرخه موسیقی ندارد.

سامر حبیبی با اشاره به این كه میزان حمایت دولت از موسیقی ایرانی كافی نیست، خاطر نشان كرد: اگر موسیقی تك نوازی در ایران توجیه اقتصادی خوبی را داشته باشد، رغبت سرمایه گذاران شخصی به این موضوع جلب می شود و به دنبال این موضوع دولت پای كار می آید.

وی افزود: در سال های اخیر موسقی پاپ در ایران به توجیه اقتصادی رسیده است و بر همین اساس فعالان این عرصه با خیالی نسبتا راحت به فعالیت های خود ادامه می دهند.

مرتبط با این خبر

  • امامزاده ابراهیم (ع) شهر آمل جزو امامزاده‌های معروف و شاخص در كشور است

  • یك اقتصاددان در مصاحبه تلفنی با رادیو گفت‌وگو:

  • نگذاریم تولیدكننده‌ها دل‌زده شوند!

  • لزوم اقدام نظامی علیه اسرائیل در صورت نقض آتش‌بس

  • مردم غزه نیاز به همدلی زبانی ندارند

  • مردم ولی‌نعمت مسئولان‌/ شعاری كه باید عملی شود!

  • ضرورت شناخت ذائقه مخاطب در تولید محتوای رسانه‌ای

  • تهیه اینترنت پاك با كد دستوری#456*

  • عملیاتی كردن شعار سال نیازمند برنامه جامع در حوزه كشاورزی است

  • به‌جای قضاوت دیگران؛ نقد سازنده داشته باشیم