صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

محمد علی محقق از ضرورت تحول در دانشگاه جهت حركت جریان علم و فناوری به سمت اهداف آرمانی گفت و اظهار داشت: اهداف و آرمان‌های گام دوم شامل تمدن سازی و مرجعیت علمی كشور است كه با داشتن جوانان و اساتیدی با فرهنگ ایرانی اسلامی قابل تحقق است.

محمد علی محقق از ضرورت تحول در دانشگاه جهت حركت جریان علم و فناوری به سمت اهداف آرمانی گفت و اظهار داشت: اهداف و آرمان‌های گام دوم شامل تمدن سازی و مرجعیت علمی كشور است كه با داشتن جوانان و اساتیدی با فرهنگ ایرانی اسلامی قابل تحقق است.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع تبیین بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و با حضور دكتر محمد علی محقق عضو فرهنگستان علوم پزشكی ایران به روی آنتن رفت.

محمد علی محقق در آغاز به دو نكته مهم و ضروری در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره كرد و بیان داشت: نكته نخست آنكه موتور پیشران كشور در عرصه های علم و فناوری و ایجاد ساختارها و زیرساخت های حیاتی برای اقتصاد، عمران و سلامت و پیشرفت كشور دانشگاه ها هستند. ویژگی عمده دانشگاه ها این است كه محل اجتماع اساتید و دانشگاه هستند كه سرمایه ها و قابلیت های بسیار مهم برای تولید علم و فناوری را در اختیار دارند.

وی بیان كرد: مسئله دوم مربوط به جوانان است زیرا سرمایه مهم در دانشگاه ها و كشور جوانان هستند كه در گام دوم انقلاب به آنها اشاره و تاكید شده است. در حقیقت باید پرچم داری علم و تولید آن به یك شكل منطقی و اصولی به دست جوان ها سپرده شود.

عضو فرهنگستان علوم پزشكی ایران درباره وضعیت و جایگاه جوانان در كشور اظهار داشت: هنوز علی رغم تغییر هرم سنی جمعیت و تغییرات بیشتر در آینده، جمعیت كشور یك جمعیت جوان است. نزدیك به 14 میلیون نفر در كشور دارای تحصیلات عالی هستند كه نسبت به جمعیت 80 میلیونی فعلی نسبت خوب و قابل تاملی است. در بعضی از رشته ها مانند علوم و مهندسی رتبه دوم را از نظر دانش آموختگان در بین كشورهای جهان داریم. بنابراین جوانان كشور دارای یك ظرفیت بسیار مهم و تكیه گاه اصلی پیشرفت و رشد علمی و فناوری در گام دوم انقلاب هستند.

وی از ضرورت تحول در دانشگاه جهت حركت جریان علم و فناوری به سمت اهداف آرمانی گفت و اظهار داشت: اهداف و آرمان های گام دوم شامل تمدن سازی و مرجعیت علمی كشور است كه با داشتن جوانان و اساتیدی با فرهنگ ایرانی اسلامی قابل تحقق است، همانطور كه در گذشته همچون دفاع مقدس این ظرفیت به خوبی در راستای منافع كشور فعالیت كرد.

محقق در گفتگو با رادیو گفت و گو به دانشگاه نسل آینده و آرمانی اشاره كرد و بیان داشت: این دانشگاه باید دارای عناصری مانند ماموریت گرایی، تقسیم كار ملی و پاسخگویی اجتماعی باشد. دانشگاه باید بر اساس ماموریت و رسالتی كه برای خود در نظام آموزش عالی تعریف می كند، باید در مقابل جامعه پاسخگو نیز باشد و ابزاری نیز وجود داشته باشد كه این پاسخگویی را رصد كند تا اگر دانشگاه در آن حد مورد نیاز قرار نداشته باشد، هشدارهای لازم به آن داده شود.

وی به بعد نیروی انسانی در حوزه علمی و فناوری و جایگاه آن در بیانیه گام دوم انقلاب اشاره كرد و بیان داشت: شاكله اصلی نیروی انسانی در این حوزه را استاد و دانشجو تشكیل می دهند اما در كنار آنها باید از مدیران آموزشی نیز یاد كرد زیرا این افراد نیز در دانشگاه مطلوب و آرمانی كه مورد نظر گام دوم انقلاب است، نقش های بسیار خطیری را بر عهده دارند زیرا این افراد راهبران آموزشی هستند.

مرتبط با این خبر

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند