صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

هادوی با بیان اینكه ورود بخش خصوصی به آموزش عالی می تواند مفسده آمیز باشد، گفت: تا وقتی فضا و بستر لازم را آماده سازی نكنیم و سالم سازی صورت نگیرد، فساد آور خواهد بود و تجربه آن را در صنایع دیگر دیده ‌ایم.

برنامه «گفت و گوی علمی» رادیو گفت و گو با موضوع خصوصی سازی آموزش و با حضور محمد مهدی هادوی محقق، پژوهشگر و عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس و رئیس سابق پژوهشگاه مواد و انرژی به روی آنتن رفت.

محمدمهدی هادوی در آغاز با بیان اینكه ورود بخش خصوصی به آموزش عالی می تواند مفسده آمیز باشد، گفت: تا وقتی فضا و بستر لازم را آماده سازی نكنیم و سالم سازی صورت نگیرد، فساد آور خواهد بود و تجربه آن را در صنایع دیگر دیده ایم. اگر مدرك گرایی در كشور وجود نداشته باشد و صرف داشتن مدرك، موجب افزایش حقوق برای افراد نشود، یك رقابتی بین افراد ایجاد می شود تا به دانشگاه های برتر و برگزیده بروند تا با پرداخت شهریه، توانمندی هایشان را افزایش دهند اما حقیقت آن است، این شرایط در كشور وجود ندارد و با توجه به مدرك گرایی شاهد خرید و فروش مدارك دانشگاهی یا پایان نامه هستیم.

رئیس سابق پژوهشگاه مواد و انرژی در گفتگو با رادیو گفت و گو تاكید كرد: باید قبل از اینكه بحث خصوصی سازی در آموزش عالی مطرح شود، شرایط استقلال دانشگاه را فراهم كنیم یعنی باید مجموعه های آموزشی و پژوهشی و دانشگاهی روی پای خودشان بایستند و در یك فضای رقابتی كار كنند و بعد از آن آماده واگذاری به بخش خصوصی خواهد بود.

وی تصریح كرد: بخش خصوصی به دنبال نفع مادی خود است و بنابراین اگر نتوانیم یك فضای سالم ایجاد كنیم، از مسیر میانبر به دنبال بیشترین سود خواهیم بود و به همین جهت شاهد هستیم اكثر موسسات عالی كه خصوصی اداره می شوند، موفق نیستند. البته یكی از دلایل عدم موفقیت، رقابت با بخش دولتی با اعتبارات دولتی است اما از سوی دیگر مدرك گرایی در كشور موجب كاهش سطح كیفیت آموزش عالی شده است و در نتیجه باعث شده، خروجی های ملموس و منطقی و قابل قبولی از موسسات آموزش عالی خصوصی نداشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس با تاكید بر ضرورت استقلال دانشگاه ها عنوان كرد: با توجه به همه مصوبه هایی كه داریم اجازه نداده ایم دانشگاه ها مستقل اداره شوند و همچنان تابع دستورالعمل های بالاسری هستند و در نتیجه از خود توانی ندارند. دانشگاه ها با توجه به این عدم توانایی، نمی توانند دنبال بهبود كیفیت باشند تا مستقل عمل كنند و وقتی هم دانشگاه ها مستقل عمل نكنند، به دنبال پول بیشتر خواهند بود.

این محقق و پژوهشگر بیان كرد: اگر بتوانیم ابتدا در مرحله انتقال از دولتی صرف به بخش خصوصی، منطقه انتقالی ایجاد كنیم كه باعث استقلال دانشگاه ها شود، می توانیم بستر و فضا را برای بخش خصوصی سالم و درست در دانشگاه ها فراهم كنیم كه این مهم می تواند در یك افق 20 ساله رخ دهد.

مرتبط با این خبر

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند