صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

عظیمی كیا گفت: مهندسی فرهنگی به عنوان یك برنامه ریزی در حال انجام است تا ما به مهندسی فرهنگ دست یابیم.

برنامه "گفت و گوی فرهنگی" با موضوع مفهوم مهندسی فرهنگی در نظام آموزش عالی با حضور عباس عظیمی كیا دانشجوی دكترای مدیریت فرهنگی و عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی و ارتباط تلفنی با محمد قمی عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی از آنتن رادیو گفت و گو پخش شد.

عظیمی كیا در مصاحبه با رادیو گفت و گو بیان كرد: فرهنگ یك بستر و زیرساخت و فراتر از یك حوزه خاص است و از این رو مهندسی فرهنگی در حوزه های مختلف اقتصاد، هنر، ورزش و سیاست مطرح می شود.

وی با بیان اینكه علم و فناوری در بستر مهندسی فرهنگی نهفته است، افزود: اگر اهتمام و جدیت در كار در بستر فرهنگ دانشجویی نهادینه شود به ارتقای علم و فناوری نیز كمك زیادی خواهد شد.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه علوم انتظامی و مطالعات اجتماعی با اشاره به تفاوت مهندسی فرهنگ با مهندسی فرهنگی گفت: مهندسی فرهنگی به عنوان یك برنامه ریزی در حال انجام است تا ما به مهندسی فرهنگ دست یابیم. از این رو متولیان مهندسی فرهنگی و مهندسی فرهنگ نیز باید متفاوت باشند. به عنوان مثال غرب در راستای فرهنگ مطلوب خود با استفاده از مهندسی فرهنگی درصدد تغییر سطوح باور، ارزش ها و رفتارهای ماست.

عظیمی كیا متذكر شد: در عین حال كه فرهنگ می تواند موجب توسعه علم شود، توسعه علم نیز می تواند خودباوری را به فرهنگ اضافه كند.

دانشجوی دكترای مدیریت فرهنگی با اشاره به جایگاه ایران در مهندسی فرهنگ دانشگاه ها گفت: برای تعیین جایگاه ما در این حوزه باید به بررسی وجود مولفه هایی مانند وفای به عهد، حس هم دردی، صداقت، حسن ظن و با انگیزگی در فرهنگ دانشجویان و اساتید دانشگاه ها پرداخت.

این كارشناس فرهنگی با تاكید بر لزوم شناسایی وضعیت ذائقه دانشجویی كشور برای ارتقای فرهنگی و علمی متذكر شد: اگر در بحث مهندسی فرهنگ، واقعیت ها را در نظر نگیریم و صرفاً بر اساس ایده آل ها عمل كنیم به نتیجه ای نخواهیم رسید.

همچنین محمد قمی در ارتباط زنده تلفنی با رادیو گفت و گو با بیان اینكه یكی از اهداف دانشگاه و ورود دانشجویان به دانشگاه تربیت نیروی انسانی و مورد نیاز كشور است افزود: ما باید بر اساس نقشه راه و مهندسی فرهنگی ضرورت ها و نیازهای جامعه را احصاء و شناسایی و فرهنگ مان را بر مبنای آن تنظیم و مهندسی كنیم.

عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: به عنوان مثال وزارت صنایع و معادن نمایشگاهی را از قطعات مورد نیاز خودروسازان برگزار كرده و برای ساخت آن فراخوان داده تا دانشگاه های كشور در شرایط فعلی تحریم نیازهای این بخش را برطرف كند.

این نماینده مجلس با اشاره به تمهیدات مجلس برای پیوند مهندسی فرهنگی با دانشگاه های كشور اظهار داشت: فعالیت جدی و موثر دانشگاه ها در جهت شركت های دانش بنیان مورد تاكید برنامه ششم توسعه است و شركت های دانش بنیان نیز باید نیازهای جامعه را احصاء و برطرف كنند. علاوه براین ارتباط این شركتها و دانشگاه ها با صنعت نیز در برنامه ششم توسعه پیش بینی شده است.

مرتبط با این خبر

  • دشمن به هنجارشكنان هویت می‌دهد

  •  تأثیری كه حمله ایران به اسرائیل بر برخی اعراب منطقه گذاشت

  • تولیدِ كیفی با تزریق امید به كارگران محقق می‌شود

  • ضرورت معرفی چهره‌های حدیثی و علمی و انقلابی مدفون در آستان عبدالعظیم حسنی (ع) به مردم

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند