display result search
مدیرعامل فولاد مباركه گفت: یكی از زیرساختیترین و مهمترین موضوعاتی كه در رسیدن به سقف 10 میلیون تن فولاد باید در نظر گرفت تامین مواد اولیه از جمله سنگ آهن است. باید مراقب باشیم بحرانهای فولادی تكرار نشود.
گسترشنیوز: تفاهمنامه بخش خصوصی "افزایش ظرفیت تولید فولاد در منطقه ویژه اقتصادی و صنایع معدنی خلیجفارس تا سقف 10 میلیون تن" امضاء شد.
این تفاهمنامه با توجه به اهمیت آن به وزارت صمت ارسال شد و مورد تایید وزارت صنعت معدن و تجارت قرار گرفت. با توجه به كمبودی كه در زمینه تامین مواد اولیه وجود دارد و شرایطی كه ایران در عرصه بینالملل دارد، موضوع افزایش ظرفیت تولید فولاد را با بزرگان عرصه فولاد پی میگیریم كه در زیر میخوانیم:
حمیدرضا عظیمیان، مدیرعامل فولاد مباركه اصفهان در ارتباط با عملی شدن این توافقنامه در گفتوگوی اختصاصی با گسترشنیوز اظهار كرد: یكی از زیرساختیترین و مهمترین موضوعاتی كه در رسیدن به سقف 10 میلیون تن فولاد باید در نظر گرفت تامین مواد اولیه از جمله سنگ آهن است.
عظیمیان گفت: باید برای تامین مواد اولیه این پروژه تعهدی برای تهیه مواد اولیه وجود داشته باشد.
وی با اشاره به طرح آمایش گفت: طرح آمایش بیان میكند یك فولاد ساز، یك معدن كار باید هر یك در حوزه خود فعالیت كنند تا زنجیره تولید متوقف نشود.
مدیرعامل فولاد مباركه در پاسخ به این پرسش كه مرجع تصمیمگیری و الزام بخشهای تولیدی معدنی به تعهدات خود، چه نهادی است، گفت: این موضوع در حیطه اختیارات وزارت صنعت معدن و تجارت است. حضور بخشهای تامینكننده مواد اولیه فولاد در بخش تولید فولاد باید رسیدگی شود.
موضوع را با معاون وزیر صمت در امور معادن پی گرفتیم، جعفر سرقینی در ارتباط با تامین مواد اولیه این پروژه 10 میلیونی در گفتوگو با گسترشنیوز گفت: وزرات صنعت معدن و تجارت موضوع تامین مواد اولیه را در دستور كار خود دارد. این پروژه ده میلیونی توافقی است كه بین شركتهای بزرگ برگزار شده است. این تفاهمنامه به وزارت صمت ارسال شد و ما آن را تایید كردیم.
سرقینی در ادامه افزود: وزارت صمت هیچ تعهدی در تامین مواد اولیه این پروژه ندارد و در این موضوع ورود نمیكند. تامین مواد اولیه آن در سندی كه به وزارت صنعت معدن و تجارت ارسال شده، نیز كاملا مشخص است. در این سند ذكر شده كه مواد اولیه این پروژه فولادی از خارج از كشور تامین میشود و تنها وزارت صمت انرژی مورد نیاز و زیرساختهای این پروژه را باید فراهم كند كه ما به عنوان وزارت صمت به تعهدات خود پایبندیم. بر اساس این توافق تامین مواد اولیه قرار است از كشور استرالیا از طریق آبی وارد بندر چابهار شود.
وی در ارتباط با اقتصادی بودن این واردات گفت: با توجه به پایین بودن هزینه تامین مواد اولیه از استرالیا واردات سنگآهن اقتصادی است. چرا كه برآورد هزینه حمل مواد اولیه فولاد از فلات مركزی و معادن مركزی ایران به چابهار بیشتر از تامین آن از استرالیاست.كشتیهای بزرگ با ظرفیت 400 تا 500 هزار تن مواد اولیه را از طریق دریا به بندر چابهار میتوانند ارسال كنند.
در پیگیری این موضوع خبرنگار گسترشنیوز بار دیگر با مدیرعامل فولاد مباركه به گفتوگو نشست. وی در پاسخ به این پرسش كه آیا در شرایط كنونی با توجه به آغاز دور جدید تحریمهای فلزی تامین مواد اولیه تولید فولاد از استرالیا به ایران عملی است، به گسترشنیوز گفت: با توجه به شرایط كنونی و تحریمها تامین مواد اولیه از استرالیا در حد حرف است. شرایط كنونی كشور به گونه ای است كه امكان عملی شدن این موضوع بسیار كم است.باید مراقب باشیم بحرانهای فولادی تكرار نشود. اگر این مواد اولیه تامین نشود همان بلایی كه سر فولاد مباركه آمد سر این پروژه نیز خواهد آمد. ما به عنوان تولیدكننده فولاد در تامین مواد اولیه مشكل داریم.