صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

وزیر آموزش و پرورش گفت: وقتی در دنیای پر شتاب امروز جامعه ای كنش موثر را ندارد یعنی یك اختلالی در جریان یادگیری ایجاد شده است و مهمترین ماموریت آموزش و پرورش این است این فرایند راتقویت كند.

به گزارش خبرنگار مهر؛ محسن حاجی میرزایی در مراسم بزرگداشت و آیین ملی هفته پیوند اولیا و مربیان كه صبح امروز در پردیس نسیبه دانشگاه فرهنگیان برگزار شد، گفت: هیچ اتفاق مهمی در آموزش و پرورش رخ نمی دهد مگر در چنین تركیبی رخ بدهد.

حاجی میرزایی گفت: ماموریت های آموزش و پرورش نیازمند همكاری عمیق و گسترده بین اولیا و مربیان است.

وی ادامه داد: دستاوردهای مهم تعلیم و تربیت در پرتو مشاركت خانواده ها محقق می شود. هر چه پیوند محكمتر شود، بركات بیشتری عایدمان می شود و هر چه بیشتر جلوی مخاطراتی كه این پیوند را به خطر می اندازد بیاستیم. من به شكلی از پیوند اعتقاد دارم كه در همه سطوح تعلیم و ترببت باشد.

وی اظهار كرد: یادگیری فراگیرترین رفتار انسانهاست و با ما انسانها همراه است. تمایزهایی كه بین انسان ها و بین جوامع وجود دارد، محصول جریان یادگیری است وهر چه فرایند یادگیری موثر تر باشد جامعه بالاتر می رود. اختلال در جریان یادگیری اختلال در فرایند زندگی است و آثارش به سادگی قابل جبران نیست.

وزیر آموزش و پرورش بیان كرد: اگر در جریان یادگیری جمعیتی به ندرت در حیات سیاسی، فرهنگی، اقتصادی آن جامعه بروز و ظهور می كند. وقتی در دنیای پر شتاب امروز جامعه ای كنش موثر را ندارد یعنی یك اختلالی در جریان یادگیری ایجاد شده است و برای همین مهمترین ماموریت آموزش و پرورش این است این فرایند را تقویت كند.

وی ادامه داد: بچه های ما باید نقش های متنوعی را ایفا كنند و برای ایفای موثر نقش ها نیازمند یادگیری هستند. وقتی فرزندان ما در حال یادگیری هستند و ما یاد نمی گیدیم این دیوار ایجاد می شود و فاصله میان خانواده و بچه ها رخ می دهد و آسیب ها زاده می شود. باید پیوند بچه ها و خانواده ها را قوی كنیم تا مصونیت از آسیب داشته باشیم. مدرسه كانون یادگیری محل و خانواده است.

حاجی میرزایی گفت: مهمترین كاركرد انجمن اولیا و مربیان این است كه خانواده و دانش آموزان را برای ایفای نقش های خود در خانه و جامعه آماده كند. در سند تحول بنیادین خانواده همكار آموزش و پرورش نیست و شریك آن است و هر دو مسئولیت داریم. در واقع مسئول تربیت فرزندان خانواده ها هستند و ما كنارشان هستیم.

وی ادامه داد: امروز بسیاری از والدین در مقام راهبری هستند و بازار عرضه و تقاضا در مدرسه شكل می گیرد. ارتباط والدین و مدرسه، ارتباط در حد یك پرسش و پاسخ معمولی نیست. ارتباط دائمی و منظم با مدرسه داشتن از سوی والدین باید رخ بدهد. نسل جدید ما در خانواده های كوچك رشد می كنند و مجال كمتری ایجاد می كند تا تعاملات اجتماعی آنها عمق بیشتری پیدا كند. برای همین ممكن است وقتی وارد مدرسه می شوند دچار چالش شوند و برای همین پیوند اولیا و مربیان مهم است و همچنین یاد دادن مهارت های زندگی به بچه ها و اولیا.

وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: موفقیت خودم را در وزارت، در این ارزیابی می كنم كه تا چه حد می توانم این پیوند بین مدرسه و اولیا را محكم تر كنم.

وی در بخش دیگری از سخنانش بیان كرد: در این چند روز به دلیل زلزله دو سال گذشته در كرمانشاه و سیلی كه اوایل سال در كشور رخ داد، سفرهایی به این مناطق داشتم. آنچه در این سفرها توجهم را جلب كرد و آن این بود كه مشاركت موثر خیرین در احداث فضاهای آموزشی را شاهد بودم.

حاجی میرزایی اظهار كرد: ما گفتیم مدرسه خانه دوم است و باید توانمان را به كار بگیریم كه محیط مناسب فراگیری باشد اما امكانات و منابع ما در مقابل تجهیز 110 هزار مركز آموزشی محدود است. امروز نمی توانیم ادعا كنیم كه به لحاظ عدالت آموزشی كیفیت یكسانی را در كشور توزیع كرده ایم. من پیشنهاد دادم كه تمام جاهایی كه نیاز به تعمیر و احداثی هست در معرض اطلاع همه مردم قرار بگیرد نه فقط خیرین. این اطلاعات را در اختیار همه بگذاریم تا همه بتوانند در این امر خیر مشاركت كنند.

به گفته وی این حركت وجه تربیتی نیز دارد و مشاركت همگانی در امور عمومی فراهم می كند.

وی در انتها گفت: از انجمن اولیا و مربیان خواهشم این است این حركت فراگیر را گسترش دهند.

مرتبط با این خبر

  • توفان طبس؛ دست خداوند پشت سر مردم ایران بود

  • جهش تولید؛ در سایه ارتقای معیشت و كنترل تورم

  • نقش‌های توسعه‌بخشی رادیو به‌ویژه در جوامع كوچك تر كماكان پررنگ است

  • دعوت از هنرمندان ایرانی خارج كشور و ترویج فرهنگ بی‌حجابی

  • رهبر انقلاب: با جهش تولید جیب و دست كارگر پُر می‌شود

  • دستگاه‌های فرهنگی در مقوله حجاب كم‌كاری كرده‌اند

  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»

  • پررنگ‌تر شدن نقش مردم در عرصه حكمرانی در طول حیات انقلاب اسلامی

  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»

  • بررسی تصویر قهرمان در سینمای حماسی با نگاه به «آسمان غرب»