خبرگزاری مهر فقروجود و معرفتی انسان احساس نیازبه هدایت را در فرد افزایش می دهد

محقق عرصه عرفان و تصوف گفت: فقر وجود و معرفتی انسان احساس نیاز به هدایت را در فرد افزایش می دهد، بر همین اساس ارادت می تواند نوعی از هدایت شدن را برای انسان مشخص كند.

1397/08/12
|
15:16

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه شعبده شوم با موضوع بررسی تصوف و فرق مختلف آن، با حضور حجت الاسلام حمید شاه بیگی (پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف) و محمدرضا لایقی (محقق عرصه عرفان و تصوف) از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.

در این برنامه حجت الاسلام حمید شاه بیگی با اشاره به اینكه، قرآن به خوبی ادیان گذشته را مورد بررسی قرار داده است، گفت: جریان رهبانیت از جمله پدیده هایی است كه قبل از اسلام مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به این كه تصوف را می توان در مقایسه جریان رهبانیت مورد تحلیل قرار داد، عنوان كرد: رهبانیت از جمله جریان های معنویت گرایی است كه در قرآن مورد اشاره قرار گرفته است.

این پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف با اشاره به این كه خداوند در چهار آیه قرآنی به صورت مستقیم از رهبانیت یاد می كند، اظهار داشت: در چهار آیه قرآنی كه به صورت مستقیم در رابطه با رهبانیت آمده است، نقاط قوت و ضعف این جریان مطرح شده اند.

وی افزود: آیه 82 سوره مائده، آیه 31 و 34 سوره توبه و كریمه 27 سوره حدید محوری از مهم ترین موضوعات جریان رهبانیت را مورد بررسی قرار داده اند.

حجت الاسلام حمید شاه بیگی با اشاره به آیه 31 سوره توبه، توضیح داد: در این آیه قرآن پیروان راهبان را مورد نقد قرار می دهد، در حالی كه آیه 34 سوره توبه به خود راهبان می پردازد.

وی در ادامه اضافه كرد: راهبان شریعت را محور كارهای خود قرار نمی دادند و در بسیاری از مواقع حلال خدا را حرام اعلام می كردند.

این پژوهشگر حوزه ادیان و تصوف ادامه داد: نقدی كه به طرفداران راهبان در قرآن آمده را می توان معادل نقدی دانست كه به اهالی تصوف وارد می شود.

در ادامه برنامه شعبده شوم از شبكه رادیویی گفت و گو محمدرضا لایقی با اشاره به موضوع ارادت در ادیان و جریان های مختلف، گفت: فلسفه ارادت می تواند لباس هر فرهنگی را متناسب با شرایط خود به تن كرده و نمودی متفاوت داشته باشد.

وی با اشاره به این كه ارادت همانند هر موضوع دینی در یك بافت مطرح می شود، عنوان كرد: اگر بافت پیرامون یك مفهوم مورد شناسایی قرار بگیرد، تحلیل آن مفهوم در مسیر واضح و ساده تری انجام خواهد شد.

این محقق حوزه عرفان با اشاره به این كه ارادت همیشه با مفهوم حجیت و هدایت و عبودیت همراه است، عنوان كرد: در شكل منفی ارادت می تواند به عنوان یك آسیب نیز مطرح شود، چرا كه ارادت می تواند سبب ایجاد غلو در پیروی شود.

وی با اشاره به این كه هدف از ارادت هدایت كردن افراد است، عنوان كرد: فقر وجود و معرفتی انسان احساس نیاز به هدایت را در فرد افزایش می دهد، بر همین اساس ارادت می تواند نوعی از هدایت شدن را برای انسان مشخص كند.

دسترسی سریع