خبرگزاری مهر: موعود باوری یك مسئله فرا اسلامی و فرادینی است

مدرس حوزه و دانشگاه گفت: موعود باوری تنها یك مسئله شیعی یا اسلامی نیست بلكه یك مسئله فرا اسلامی و فرادینی است ضمن اینكه گستره مدعیان دروغین نیز تنها در جریان مهدویت نیست.

1398/01/27
|
09:55

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه «گفت و گوی فرهنگی» رادیو گفت و گو پیرامون موضوع نقد و بررسی مستندات روایی مدعیان دروغین مهدویت با حضور حجت الاسلام حمیدرضا هادی نژاد كارشناس و محقق در زمینه مهدویت، حجت الاسلام و المسلمین مرتضی عباسیان مدرس حوزه و دانشگاه و پژوهشگر مهدویت و ارتباط تلفنی با حجت الاسلام و المسلمین حسین حجامی مدرس حوزه و متخصص در حوزه مدعیان دروغین به روی آنتن رفت.

حجت الاسلام عباسیان گفت: مدعیان دروغین مهدویت از روایات ضعیف استفاده می‌كنند و در نتیجه آنچه كه این افراد به آن استناد می‌كنند حقیقی نیست.

وی با بیان این مطلب افزود: موعود باوری تنها یك مسئله شیعی یا اسلامی نیست بلكه یك مسئله فرا اسلامی و فرادینی است ضمن اینكه گستره مدعیان دروغین نیز تنها در جریان مهدویت نیست بلكه در جریان موعودگرایی و حتی در ادیان دیگر هم وجود دارد. به عنوان مثال در آلمان فردی خود را پیشاهنگ مسیحا و یا فردی دیگر در یهود خود را حضرت موسی (ع) معرفی كرده است.

این مدرس حوزه و دانشگاه با اشاره به چرایی وجود مدعیان دروغین گفت: هرچه قدر كه یك امر ارزشمند تر باشد قطعاً مفاهیم بدلی آن هم ایجاد می‌شود. مفاهیمی چون موعودگرایی، عدالت خواهی، منجی گرایی و نجات از مفاهیم مورد علاقه بشر و امور فطری هستند لذا مدعیان دروغین برای ایجاد انحراف در مسئله اصلی یعنی مهدویت اصیل با استناد به مستندات روایی ضعیف، كه در منابع روایی ما وجود ندارند، مباحثی را مطرح می‌كنند.

حجت الاسلام عباسیان در رابطه با انگیزه مدعیان دروغین مهدویت از طرح مباحث جعلی یادآور شد: انگیزه‌های زیادی مانند انگیزه مادی و حب مقام از جمله عوامل گرایش افراد به مهدویت و مدعیان دروغین محسوب می‌شوند.

در ادامه گفت و گوی فرهنگی رادیو گفت و گو، حجت الاسلام هادی نژاد كارشناس مهدویت با اشاره به اطلاعات یكی از مدعیان دروغین مهدویت اظهاركرد: احمد بن اسماعیل متولد شهر بصره و سال 1968 میلادی است. وی تحصیلات خود را در عراق گذرانده و دانشجوی رشته معماری است. سه سال بعد از فارغ التحصیلی در این رشته وارد حوزه علمیه شد و الان شاگرد حوزه است. احمد بن اسماعیل در اثنای تحصیل در حوزه علمیه نجف این جریان را با یكی از دوستان خود، حیدر مشدّد پایه ریزی می‌كنند كه در ابتدا حیدر مشدد به عنوان نایب امام زمان (عج) و پس از آن هم احمد بن اسماعیل منجی و زمینه ساز ظهور تحت عنوان "یمانی" معرفی شوند.

محقق حوزه مهدویت با اشاره به شگردهای تبلیغی مدعیان دروغین مهدویت برای جذب مخاطب گفت: عمده مخاطبان مدعیان دروغین كسانی اند كه علاقه جزئی ابتدایی نسبت به موضوع مهدویت و انتظار دارند. یكی از شگردهای آنها استفاده از روایات جعلی و ضعیف است بطوریكه برخی از روایات مورد استفاده مدعیان دروغین روایاتی است كه از كتب معتبر نقل نشده است.

وی با اشاره به شگرد دوم مدعیان دروغین مهدویت مبنی بر تقطیع روایات گفت: فردی به نام ناظم العقیدی برای اینكه ثابت كند احمد بن اسماعیل نوه امام زمان است یك كتاب نوشته و از او با عنوان "یمانی" یاد می‌كند. این فرد در كتاب خود روایتی را نقل می‌كند كه " فرزند مهدی ظاهر می‌شود". وقتی ما به اصل روایت مراجعه می‌كنیم متوجه می شویم در كتب معتبر شیعه این روایت وجود دارد اما این روایت می‌گوید: فرزند نبی كه نامش مهدی است ظهور می‌كند". بنابراین این افراد كلمه "النبی" را حذف و روایت را تحریف و تقطیع كردند.

حجت الاسلام هادی نژاد عنوان كرد: یكی از معضلات در بحث مهدویت، جعل روایات برای منافع فرقه‌ای و جذب اشخاص به بیانات این مدعیان است.

همچنین در پایان این برنامه، حجت الاسلام حجامی متخصّص در حوزه مدعیان دروغین گفت: مهدویت اندیشه‌ای است كه به آینده مربوط می‌شود و در رفتار افراد تأثیرگذار است.

وی با اشاره به ارتباط تنگاتنگ میان زمینه سازی برای ظهور و ظهور امام زمان (عج) بیان كرد: این ارتباط به قدری قوی بوده كه باعث خواهدشد تأثیرات مهدویت بر جامعه امروز حتی بیشتر از زمانی باشد كه خود حضرت ظهور می‌كند چراكه اعتقاد به این موضوع باعث ظلم ستیزی و شكل گیری دیگر ارزشها در جامعه می‌شود.

این مدرس حوزه یادآور شد: در بین شیعه تنها دو نفر ادعای مهدویت كردند كه تا حدودی ادعای آنها توسط برخی پذیرفته شد. علی محمد باب و محمد بن فلاح المشعشعی ابتدای كار ادعای بابیت و پس از آن ادعای مهدویت كردند كه البته علی محمد باب ادعای پیامبری و خدایی هم كرده است.

حجت الاسلام حجامی تأكید كرد: مردم نباید تصور كنند مهدویت مسئله آسانی است كه هر كسی می‌تواند به كتاب‌ها و روایات مهدویت مراجعه و استفاده و بیان كند. موضوع روایات مهدویت شبیه دریای متلاطمی است كه اگر نتوانیم مذهب نویسنده آن كتاب را تشخیص دهیم نباید به بیان روایات نقل شده در كتاب این افراد بپردازیم. لذا توصیه می‌كنیم حتی طلاب علوم دینی هم بدون كمك گرفتن از یك متخصص در این حوزه به موضوع و روایات مهدویت ورود نكنند.

این متخصص در حوزه مدعیان دروغین گفت: خانم‌ها نیز در فعالیت‌ها و دورهمی های خود به این موضوع توجه داشته باشند. گاهی اوقات برخی خانمها مطالعاتی در این حوزه دارند اما فاقد تخصص لازم هستند و این باعث انحرافات زیادی در حوزه اندیشه مهدویت می‌شود.

دسترسی سریع