خبرگزاری شبستان: تلقی غلط روشنفكرانه سروش از وحی

حجت‌الاسلام آكوچكیان گفت: سروش درست مانند بسیاری روشنفكران مدعی، از هیچ مبانی روشن معرفت شناختی برای تبیین متافیزیك وجود ندارد.

1399/08/10
|
11:24

خبرگزاری شبستان، گروه اندیشه به نقل از رادیو گفتگو: حجت الاسلام والمسلمین احمد آكوچكیان در ارتباط زنده تلفنی با برنامه "سوفیا" از شبكه رادیویی گفت‌وگو با اشاره به ورود جهان به دوران مدرن و پسامدرن اظهار كرد: مسئله آقای سروش و اندیشمندان دیگر همچون ایشان، ناظر بر كیفیت سنجیِ جهانِ دینی با جهان جدید –معاصر- می‌باشد و این نسلِ معاصر و اندیشمند با سوالاتی روبرو هستند كه به مقولات فلسفه دینی از جمله نبوت، حقیقت وحی، رسالت، بعثت و... باز می‌گردد.

وی همچنین با اشاره به سنتِ نظریِ "ورود به جهان جدید" و نیز توجه دادن بحث به چرایی ورود ذهنی عبدالكریم سروش به اندیشه‌ی توهمیِ "رویای پیامبرانه"، اظهار كرد: ما در جهانی زندگی می‌كنیم كه متافیزیك و سیطره عقلانیتِ دینی بر آن مستولی است و هم سخنی با حقیقتِ بنیادینِ جهان مسئله‌ای است كه اندیشمندان الهیات، با آن روبرو می‌باشند.

این كارشناس عرفان اسلامی خاطرنشان كرد: ما در دوره‌ای زندگی می‌كنیم كه نظریات كانت و دكارت پاسخگو نیست و نمی‌توان گفت قادر به ورود به حوزه حقیقی جهان نیستیم و از دیگر سو، با حوزه آموزه‌های دینی و تفسیر دینی مواجهیم كه الگویی برای زیست‌جهانِ كنونی و ورود به جهان جدید را در اختیار نسل معاصر قرار نداده است.

حجت الاسلام آكوچكیان افزود: در این میان شخصی مانند دكتر سروش به این مقولات ورود كرده و پیشنهاد می‌كند برای ورود به مقوله " جهان جدید" باید پرسش امكانِ وحی –برای افراد- را مطرح كنیم.


مدیر مركز مطالعات استراتژیك توسعه ادامه داد: ایشان معتقد است وحی مقوله‌ای پایبند به فرهنگ و تاریخ بوده و مسئله‌ای انسانی است و از آنجا كه انسان موجودی فرهنگ آفرین است، مقوله وحی نیز فرهنگی تاریخی می‌باشد.

حجت الاسلام آكوچكیان پیشنهاد داد به مؤلفه‌های دیگر در نظریه تاریخی دكتر سروش نیز توجه شود و خاطرنشان كرد: یكی از سطوح این نظریه چنین است كه وحی را "رویاهای رسول" و "روایتگر تجربه‌های او" می‌داند و مؤلفه‌های چهارم ناظر بر اینست كه متون مقدس نظیر قرآن از دید سروش یك "خوابنامه" است و حیثی رمز آلود دارد.

وی تفكر صاحب چنین نظریه‌ای را ناظر بر خیال انگیزی نبی و ورود این قوه خیال در وحی تعریف كرد و افزود: گویی پیغمبر(ص) تخیلی قوی داشته كه تجربه‌های تاریخی را پیشنهاد می‌كند و سروش از آن به "خیالِ خلاق پیامبر" تعبیر می‌نماید.

حجت الاسلام آكوچكیان گفت: دكتر سروش درپی ورود به "تجربه عارفانه" نیست ولی در فهم متن [دچار اشتباه شده است[.

وی افزود: دكتر سروش با بضاعت اندكی از علوم جدید به مقوله معبران می‌رسد و باید دانست كه علوم جدید در ساحت عقلانیت جدید معنا می‌یابد.

حجت الاسلام آكوچكیان ادامه داد: دكتر سروش معتقد است بر اساس متافیزیك دوران جدید می‌توان به سمت تعبیر رویایی رفت و بر اساس متافیزیك به عالمی دیگر نائل شد.

مدیر مركز مطالعات استراتژیك توسعه افزود: سروش درست مانند بسیاری روشنفكران مدعی، از هیچ مبانی روشن معرفت شناختی برای تبیین متافیزیك نمی‌توان بهره گرفت.

حجت الاسلام آكوچكیان خاطرنشان كرد: در مفاهیم مورد نظر سروش نام پدیداری شدن به میان می‌آید ولی سخن او به رویه سكولاریزه شدن نزدیك می‌شود ولی اگر منطق پدیدار شناسی را رعایت می‌كرد، به نقطه تحلیل كنونی نمی‌رسید.

دسترسی سریع