تهران (پانا) - یك مدرس دانشگاه بیان كرد همه تمركز ما درباره انجمن به كمكهای مالی معطوف شده درصورتیكه بسیاری از اولیا و مربیان در زمینههای دیگر میتوانند به مدارس كمك كنند.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو، حبیب الله بدری پژوهشگر اجتماعی، مدرس دانشگاه و مشاور امور مجلس معاونت حقوقی معاون وزیر با برنامه «گفتوگوی علمی» مصاحبه كرد.
این پژوهشگر ابتدا به سیر تحولات تاریخی نهاد خانواده در ایران اشاره و بیان كرد: خانواده در ابتدا متشكل از والدین، پدربزرگ و مادربزرگ و فرزندان بود كه در كنار هم كارهای فرهنگی، اقتصادی و سیاسی انجام می دادند اما با گذشت زمان دچار تغییرات ماهیتی و شكلی بسیار زیادی شد.
وی با بیان اینكه نهاد خانواده در اثر گذشت زمان از حالت گسترده به حالت هسته ای تبدیل شده گفت: این تغییرات به نظام های تعلیم و تربیت هم سرایت كرد تا جاییكه نظام آموزشی هم به نظم خوبی دست یافت.
بدری در بخش دیگر این برنامه، سند تحول بنیادین را یك سند آینده پژوه معرفی كرد و گفت: این سند به ابعاد مختلف یك خانواده مطلوب و كاركردهای آن پرداخته است.
مدرس دانشگاه با اشاره به اینكه سند تحول بنیادین در هفت فصل تهیه شده گفت: فصل نخست به بیان ارزش ها پرداخته، فصل دوم راهكارهای تحقق این ارزش ها و فصل سوم هم مأموریت نهادهای مختلف را در این رابطه تبیین كرده است.
مشاور امور مجلس معاونت حقوقی معاون وزیر گفت: این سند وظایف و مأموریت هایی را برای دولت اسلامی و حاكمیت، خانواده، رسانه ها و نهادها و سازمان های غیردولتی تعریف كرده و به طور مشخص هم انجمن اولیا و مربیان را از جمله ابزارهای تحقق ارزش ها معرفی كرده است.
وی مشاوره و برنامه ریزی به منظور تحقق اهداف انجمن، تهیه برنامه بهداشتی پزشكی و نظارت بر اجرای آن، همكاری با مدیر مدرسه به منظور برگزاری جلسات ماهانه با اولیا و مربیان، برنامه ریزی و اجرای جلسات آموزشی خانواده و دعوت از اولیای علاقمند به منظور بهره مندی از خدمات آنها را از مهمترین مأموریتهای انجمن اولیا و مربیان برشمرد و گفت: متأسفانه همه تمركز فكری ما درباره انجمن به كمك های مالی معطوف شده درصورتیكه بسیاری از اولیا و مربیان كه از سطح بالایی از تجربه و تحصیلات برخوردارند می توانند در حوزه های دیگر هم به مدارس كمك كنند.
بدری همكاری با مدیر و مربیان مدرسه درباره برنامه های اوقات فراغت دانش آموز و قبول هدایا را نیز از دیگر وظایف انجمن معرفی كرد.
وی همچنین به سه هدف اصلی این انجمن هم اشاره و اظهار كرد: این سه هدف عبارتند از آگاه كردن اولیا از منظر دینی، تربیتی، اخلاقی و مشاوره ای در جهت هماهنگ كردن روشهای تربیتی و آموزشی، ایجاد پیوند عاطفی اخلاقی بین اولیا و مربیان و بهره مندی از امكانات اولیا.
پژوهشگر اجتماعی با بیان اینكه تمام اسناد مربوط به تعلیم و تربیت بحث هایی نظیر موحد بودن، دینداری و مبارزه با ظلم را دنبال می كنند افزود: متأسفانه راهكارهای عملیاتی در سند تحول به خوبی تبیین نشده است.