گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

یكی از اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای: پولسازی پیشتاز مسائل در حوزه علوم انسانی شده است

کیانوش میرزاده با اظهار به اینکه پولسازی و رسیدن به مسائل اقتصادی حوزه علوم انسانی را تحت الشعاع قرار می‌دهد، گفت: ما نفی مسائل اقتصادی را نمی‌کنیم اما اینکه چگونه در حوزه علوم انسانی نخبه ایجاد کنیم خیلی بیشتر مورد نظر ما است.

1399/07/27
|
13:55
|

برنامه «گفتگوی علمی» رادیو گفت‌وگو با موضوع ریشه‌های توسعه نیافتگی علوم انسانی در ایران با حضور دکتر کیانوش میرزاده از اساتید دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به روی آنتن رفت.

کیانوش میرزاده با تاکید بر اینکه پیشرفت لازم را در زمینه توسعه گسترده علوم انسانی نداشته‌ایم، گفت: در کشور ما برای دستیابی به دوره مهارت افزایی و کارآفرینی انتظار دارند در دسترس باشد و زود به آن دست پیدا کنند. یعنی مراحل و شناخت علمی را در هیچ چیزی نمی‌بینیم.

وی با اظهار به اینکه پولسازی و رسیدن به مسائل اقتصادی حوزه علوم انسانی را تحت الشعاع قرار می‌دهد، متذکر شد: ما نفی مسائل اقتصادی را نمی‌کنیم اما اینکه چگونه در حوزه علوم انسانی نخبه ایجاد کنیم خیلی بیشتر مورد نظر ما است. ما دانشجویان دکترای علوم انسانی که از دانشگاه‌ها فارغ التحصیل می‌شوند زیاد داریم اما نخبه علوم انسانی نداریم. البته عمومی سازی علوم انسانی در کشور در بعضی از حوزه‌ها خیلی سطحی اتفاق افتاده است.

این استاد دانشگاه به موانع که باعث شده نتوانیم حداکثر بهره برداری از علوم انسانی در کشور شود، اشاره و عنوان کرد: این موانع ساختاری، آموزشی و سیاسی هستند. در بخش ساختاری به لحاظ فرهنگی، دینی و سیاسی باید این را قبول کنیم اولا ما باید با فرهنگ‌های دیگر آمیخته شویم. ما از فرهنگ‌های دیگر جدا هستیم و فضای دشواری را ایجاد کرده‌ایم. این تلفیق فرهنگ می‌تواند خیلی زمینه ساز باشد.

وی افزود: دوما باید نقش انتقادی داشته باشیم. متاسفانه یا از انتقاد می‌ترسیم و یا اگر انتقادی باشد آن را حذف می‌کنیم. مسئله دیگر ایجاد تخیل در زمینه‌های علوم انسانی است. تخیل می‌تواند رشته‌های جدید ایجاد کند. رشته‌های کارآفرینی، مهارت‌های ارتباطی، رشته‌هایی که اصلا به ذهن ما نمی‌رسد ولی اینها در غرب ایجاد شده است. اگر با این فرهنگ‌ها تعامل پیدا کنیم از مسائل مثبت آن‌ها می‌توانیم استفاده کنیم.

میرزاده با اظهار به اینکه در بعد سیاسی دولت‌ها باید این مسئله را در نقش ساختاری در نظر بگیرند که زیربنای هر کشوری آموزش آن است، گفت: بخش آموزش در علوم انسانی خیلی ضعیف عمل می‌کند. چرا فارغ التحصیلان ما بیکار هستند. این حجم اطلاعات به دانشجو داده می‌شود و به درد نمی‌خورد. اینجا می‌توانیم نگرش جدید ایجاد کنیم. امتحانات برداشته شود و کار پروژه‌ای به دانشجوها داده شود.

وی اظهار کرد: بخش دیگر پژوهش‌های ما است ما اصلا در پژوهش‌هایمان متدلوژی نداریم. تمام پژوهش‌ها بازگرفته شده، بومی سازی نشده است و شناسایی که نسبت به کار پژوهشی باید باشد به وجود نیامده و اینها آسیب‌های شدیدی است. متاسفانه تفکر را یاد نمی‌گیریم. وقتی فرد متفکر باشد قائدتا خلاقیت دارد. خلاقیت برای ما استراتژی راه را نشان می‌دهد.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی