گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

یك كارشناس ارشد رسانه: رسانه‌ها با بسیج همکاری نمی‌کنند

نوید کمالی هم افزایی رسانه‌های داخلی و بسیج را برای مدیریت افکار عمومی ضروری خواند و گفت: با وجود افزایش تاب آوری افکار عمومی در برابر حملات روانی دشمن اما رسانه‌ها آنگونه که باید به بسیج کمک نمی‌کنند.

1399/09/03
|
10:21
|

به گزارش رادیو گفت‌وگو، نوید کمالی کارشناس ارشد رسانه در برنامه «گفتگوی علمی» ضریب نفوذ فضای مجازی در ایران را بر اساس آمارها 77 درصد اعلام کرد و گفت: بخش قابل توجهی از افکار عمومی ما درگیر این فضاست که قطعاً فرصت‌ها و چالش‌هایی را به همراه دارد.

وی افزود: دشمن از سال 1370 به بعد تلاش کرد تا ادارک جامعه ایرانی را مبتنی بر خواسته‌های خود جهت دهی کند اما با تمام کمبودها و مشکلاتی که در حوزه رسانه کشورمان داشتیم خوشبختانه مجموعه بسیج مقاومت شناخت مناسبی را در جامعه ما ایجاد کرده است.

این فعال رسانه‌ای بسیجی گفت: تمام تلاش دشمن این بود که آبان ماه ملتهبی را در امسال برایمان رقم بزند اما ظرفیت بسیج و افکار عمومی که خود را بسیجی می‌دانند باعث شد که جامعه در مقابل بخش عمده‌ای از این هجمه‌های روانی واکسینه شود مانند بصیرت افزایی بسیج در سطح رسانه‌ای بعد از فتنه 88 که ضریب مقاومت شناختی جامعه را بالا برد.

کمالی هم افزایی رسانه‌های داخلی و بسیج را برای مدیریت افکار عمومی ضروری خواند و تصریح کرد: با وجود اینکه تاب آوری افکار عمومی ما در برابر حملات روانی دشمن افزایش یافته اما رسانه‌ها آنگونه که باید به بسیج کمک نمی‌کنند یعنی در شرایطی که بسیجیان در عرصه فضای مجازی تلاش دارند جلوی فتنه انگیزی دشمن را بگیرند اما بعضاً رسانه‌های رسمی با برجسته سازی برخی خبرها افکار عمومی را تحت تأثیر قرار می‌دهند.

وی مصداق بارز عدم مدیریت افکار عمومی را برجسته سازی خبر سرقت گردنبند طلای شخصیت معروف کشورمان و دستگیری سارق این گردنبند 250 میلیون تومانی در چند روز بعد عنوان کرد و گفت: پررنگ کردن این خبر فقط حس تبعیض و تحریک حس محرومیت نسبی را به جامعه القا کرد.

کارشناس ارشد رسانه در تحلیل این رفتار رسانه‌های داخلی گفت: رسانه با بودجه بیت المال خبری را رسانه‌ای کرد که هم افکار عمومی معترض می‌شوند و هم دشمن از این حرکات خوشحال خواهدشد.

کمالی در ادامه به کارکرد بسیج رسانه اشاره کرد و گفت: بسیج رسانه به عنوان یکی از اقشار تخصصی سازمان بسیج و با هدف ساماندهی فعالان بسیج رسانه‌ای و خبرنگار تشکیل شد و در حال حاضر مانند سایر اقشار بسیج به تقویت و روزآمد سازی ظرفیت تخصصی بسیج در حوزه رسانه کمک می‌کند.

وی افزود: بسیج رسانه با راه اندازی اردوهای جهادی رسانه‌ای، نقاط محروم را به مسئولان نمایش و حساسیت افکار عمومی را افزایش می‌دهد تا ظرفیت‌ها برای رفع محرومیت‌ها تقویت شوند.

کمالی گفت: رسانه‌های سنتی در گذشته فاقد تعامل با مخاطب بودند اما با فراگیر شدن فضای مجازی در دنیا و ایران، هر فرد می‌تواند یک رسانه باشد که البته بخش عمده‌ای از معضلات سیاسیِ ناشی از رسانه‌ها هم از همین قضیه نشأت می‌گیرد.

فعال رسانه‌ای بسیجی با بیان اینکه بسیج به دنبال گسترش بصیرت و آگاهی مردم است افزود: رویکرد بسیج این نیست که فضا بسته شود و کسی حرف نزند، بلکه تلاش بسیج این است که با عرضه‌ی منطق مناسب به کاربران فضای مجازی، سواد رسانه‌ای جامعه را تقویت کند.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی