گفت وگوی علمی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي علمي

مدیر كل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی: ساخت یا تعمیر کشتی/ بلاتکلیفی در صنعت دریایی

عباس نژاد در رادیو گفت و گو با بیان اینکه در حال حاضر بین ساخت و تعمیر کشتی بلاتکلیفیم گفت: در بخش تعمیرات، اخیرا فعالیت‌های چشمگیری شده است.

1400/09/07
|
08:55
|

به گزارش رادیو گفت و گو، مهندس حسین عباس نژاد مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی به مناسبت روز نیروی دریایی با برنامه «گفتگوی علمی» در مورد ساخت و تعمیر کشتی‌ها و شناورهای دریایی در کشورمان مصاحبه کرد.

عباس نژاد گفت: طبق گزارش سال 2020، در دنیا حدود 98 هزار و 140 فروند کشتی بالای 100 تن در آبهای بین المللی فعال هستند که حدود 2 هزار تن حجم باروری آنهاست؛ حدود 6/19 درصد حجم کشتی‌های فله بر، 3/17 تانکرهای نفتی و 1/17 درصد جزو شناورهای فراساحلی هستند.

وی همچنین در مورد ساخت کشتی در دنیا بیان کرد: در سال 2019 حدود 66 میلیون ظرفیت ناخالص کشتی به صورت نوساز تحویل داده شده است که بیشترین سهم برای کشتی‌های فله بر است و کشتی‌های کانتیری نیز سهم خود را افزایش داده‌اند.

مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در مورد کشتی‌های ایرانی گفت: ایران با تعداد 877 فروند کشتی و حدود 20 میلیون تناژ باربری در رده هفدمین در دنیا قرار دارد و براساس آمار 1 درصد سهم کشتیرانی بین المللی را به خود اختصاص داده است و بزرگترین سهم مربوط به کشور پاناما با 8 درصد است.

عباس نژاد در رادیو گفت و گو ضمن اشاره به دانشگاه دریانوردی چابهار به عنوان قدیمی ترین دانشگاه این حوزه خاطرنشان کرد: رشته دریانوردی، رشته مهندسی موتور و رشته کشتی سازی، 3 رشته اصلی در صنعت حمل و نقل دریایی در دانشگاه‌ها هستند و دانشگاه شریف و امیرکبیر در حوزه کشتی سازی دانشجو جذب کرده‌اند.

وی در ادامه با اشاره به مشکلات تحریمی و عدم همکاری بانک‌های بین المللی در پرداخت تسهیلات که موجب فعالیت بیشتر در داخل شده است گفت: در حال حاضر بین ساخت و تعمیر کشتی بلاتکلیفیم؛ در حالی که برای بخش تعمیرات، اخیرا فعالیت‌های چشمگیری شده است.

مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با بیان اینکه بخش خصوصی در تعمیر شناورهای کوچک و منطقه‌ای ورود کرده است افزود: شرکت‌های ایزوایکو و صدرا در تعمیر شناورهای بزرگ اقیانوس پیما و سازمان صنایع دریایی در تعمیر شناورهای متوسط ورود کرده است.

عباس نژاد با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری در حوزه کشتیرانی اظهار کرد: در دنیا از این صنایع، پشتیبانی زیادی به عمل می‌آید و در ایران پس از تغییر رویکرد مدیریتی توانستیم تا 60 درصد خودمان را به استانداردها نزدیک کنیم اما همچنان سرعت بالایی نداریم و لذا اگر می‌خواهیم پس از دوره تحریم، موفقیت بیشتری حاصل شود باید سرعت خود را بالا ببریم.

دسترسی سریع
گفت و گوی علمی