گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

سخنگوی آموزش و پرورش استان تهران: ملاک و معیار عدالت آموزشی باید سند تحول بنیادین باشد

ثقفی در رادیو گفت‌وگو با تصریح بر اینکه در کشور از عدالت آموزشی فاصله زیادی نداریم، گفت: سند بنیادین آموزش و پرورش ملاک عدالت آموزشی است.

1399/07/13
|
14:15
|

برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع مدارس دولتی زنگ تفریح مدارس سمپاد و مافیا و با حضور مسعود ثقفی سخنگوی آموزش و پرورش استان تهران در استودیو و تورج منتظری شاه توری مدرس مراکز استعدادهای درخشان به صورت تلفنی برگزار شد.

ثقفی با تصریح بر اینکه در کشور از عدالت آموزشی فاصله زیادی نداریم، گفت: سند بنیادین آموزش و پرورش ملاک عدالت آموزشی است. بر اساس سند تحول آموزش و پرورش قرار است دانش آموزان را در ساحت‌های مختلف تربیت کنیم و یکی از این ساحت‌ها رقابت‌های علمی و فناوری است.

وی افزود: ممکن است تفاوت‌هایی در استفاده از علم و فناوری بین برخی از مدارس وجود داشته باشد اما حقیقت آن است که عدالت آموزشی زمانی به وجود می‌آید که بتوانیم تمام ساحت‌های تحول بنیادین را که مورد تایید مقام معظم رهبری است را اجرا کنیم و بر اساس این متر و معیار باید عدالت آموزشی را در نظر بگیریم.

سخنگوی آموزش و پرورش استان تهران با بیان اینکه تربیت عبادی و اعتقادی جزو ساخت‌های تعلیم و تربیت است، اظهار کرد: ممکن است در برخی مدارس در حوزه علمی عملکرد خوب نباشد اما در حوزه‌ای همچون اعتقادی و تربیتی، آموزش به خوبی صورت گرفته باشد و بنابراین به صرف عملکرد نامناسب در حوزه علمی نمی‌توان گفت عدالت انجام نشده باشد.

وی افزود: همچنین باید در حوزه اجتماعی و سیاسی جوانان را تربیت کنیم که نتیجه آن مشارکت و حضور فعال در جامعه است. این مسئله نشان می‌دهد جمهوری اسلامی وظایف خود را در این حوزه بد انجام نداده است زیرا شاهد حضور مردم در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی هستیم. این موارد مباحثی است که در کنکور مشاهده نمی‌کنید و فقط حوزه آموزش علمی در آزمون کنکور ملاک قرار داده می‌شود.

در ادامه برنامه تورج منتظری شاه توری از ضرورت تفکیک میان دانش موزان استعدادهای درخشان و عادی گفت و بیان کرد: همانطور که دانش آموزان استثنایی نیازمند توجه خاص هستند، دانش آموزان استعدادهای درخشان یا سمپاد نیز نیاز نگاه متفاوتی هستند. بنده تجربه تدریس در مدارس روستایی در اردوهای جهادی و همچنین تدریس در مدارس دولتی را دارم. اگر در مدرسه سمپاد یک مبحث را یک بار درس می‌دهم در مدارس دولتی باید در چند جلسه عنوان کنم.

مدرس مراکز استعدادهای درخشان به ساختار این مدارس اشاره و اظهار کرد: مدیران و مسئولان در مدارس سمپاد نسبت به مدارس دولتی کارهای بیشتری می‌کنند و خروجی این کارها کسب رتبه بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه کسب 80 درصد رتبه‌های برتر کنکور در مدارس سمپاد رخ می‌دهد، عنوان کرد: دلیل این موضوع آن است که مدیران این مدارس تا دیروقت در مدارس حضور دارند تا به امور دانش آموزان برسند. بنده به عنوان مدرس مدرسه سمپاد بابت کلاس اضافه یک ریال هم نمی‌گیرم و تنها یک حقوق ثابت از سازمان دریافت می‌کنم.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی