گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

نایب رئیس اول كمیسیون آموزش مجلس: عدم توجه به عدالت آموزشی منجر به بی عدالتی اجتماعی می‌شود

وحیدی در رادیو گفت‌وگو گفت: در مدرسه به عنوان بستری برای رشد کودک که تربیت در آن شکل می‌گیرد کمتر به عدالت آموزشی پرداخته شده است.

1399/07/13
|
15:15
|

برنامه «گفتگوی اجتماعی» رادیو گفت‌وگو با موضوع مدارس دولتی زنگ تفریح مدارس سمپاد و مافیا و با حضور دکتر محمد وحیدی نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی به روی آنتن رفت.

محمد وحیدی، عدالت آموزشی را موضوعی راهبردی عنوان کرد و گفت: لازمه یک جامعه پویا و توسعه یافته، بسترسازی برای عدالت آموزشی است. زیرا عدالت آموزشی منجر به عدالت اجتماعی خواهد شد و کسانی که به دنبال عدالت اجتماعی هستند مبنای عدالت را باید عدالت آموزشی در نظر بگیرند اما متاسفانه کمتر به این موضوع توجه داشته‌ایم.

وی با تصریح بر اینکه ندیدن تاثیرات عدالت آموزشی در عدالت اجتماعی منجر به شکاف طبقاتی، اجتماعی و مرزبندی در جامعه می‌شود، اظهار کرد: در مدرسه به عنوان بستری برای رشد و نمو کودک که تربیت در آن شکل می‌گیرد کمتر به عدالت آموزشی پرداخته شده است و بروز آن را می‌توان در ورودی‌های کنکور مشاهده کرد.

نایب رئیس اول کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، ایجاد عدالت آموزشی را ایجاد فرصت‌های برابر آموزشی دانست و عنوان کرد: خروجی در دانشگاه‌ها با ایجاد بسترهای عدالت آموزشی دو مقوله جدا از هم هستند زیرا قرار نیست انسان‌ها مساوی باشند زیرا ظرفیت‌های هر فرد با هم متفاوت است و باید هر فرد را به سمت استعدادی که دارد هدایت کرد نه اینکه به او همان ابزاری بدهیم که فرد دیگر در اختیار دارد.

وی به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص مدارس دولتی اشاره و بیان کرد: مدارس دولتی نباید رها و رانده باشند؛ متاسفانه وقتی قرار است معلمان را به این مدارس اختصاص دهیم، معلمان با شرایط بهتر را به مدارس خاص و معلمان با شرایط معمولی را به مدارس دولتی اختصاص می‌دهیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به تفاوت فاحش ساختارهای مدارس در روستاها و شهرها، گفت: فاصله زیادی در این مدارس مشاهده می‌کنیم و این فاصله باعث تبعیض در امر آموزش می‌شود.

وی با بیان اینکه هدف نخست در امر آموزش ایجاد یک سواد عمومی است، اظهار کرد: آموزش و پرورش باید در گام نخست یک سواد عمومی ایجاد کند و برای این امر مهم باید پوشش آموزش را در همه کشور ایجاد کند و نباید تفاوتی هم در این آموزش‌ها وجود داشته باشد.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی