گفت‌وگوی اجتماعی شنبه تا چهارشنبه از ساعت ساعت 13:30 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي اجتماعي

رئیس انجمن خودروسازان: دولت پای خود را از شرکت‌های خودروساز بیرون بکشد

نعمت بخش در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: دولت باید پای خود را از دو شرکت خودرو ساز بزرگ کشور بیرون بکشد.

1400/06/29
|
11:20
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ مهندس احمد نعمت بخش، رئیس انجمن خودروسازان در گفتگوی تلفنی با برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد واردات و قیمت خودرو گفت: دولت بنگاهدار خوبی نیست و نمی تواند صنعت خودرو سازی را درست اداره کند، بنابراین ضروری است که دولت در این مهم صرفا نقش سیاستگذار داشته باشد.

وی افزود: اگر خصوصی سازی واقعی در صنعت خودروسازی کشور صورت بگیرد شورای رقابت نمی تواند در قیمت گذاری ها دخالت کند و موحب شود که خودرو های تولیدی شرکتهای خودرو ساز با ضرر به فروش برسند.

*** سایپا و ایران خودرو حیاط خلوت دولتها

نعمت بخش با بیان اینکه دو شرکت خودرو سازی ایران خودرو و سایپا همواره در دولت های قبل و گذشته حیاط خلوت دولت ها برای معرفی افرادخاص و مختلف برای تصدی گری سمت مدیرعاملی بوده است گفت: دولت باید اجازه بدهد براساس قانون تجارت هیات مدیره و مدیرعامل این دو شرکت خودرو سازی کشور بر اساس آرای سهامداران انتخاب شوند.

رئیس انجمن خودروسازان در مورد مصوبه آزاد شدن واردات خودرو اظهار داشت: بارها گفته ایم که مخالف واردات خودرو نیستیم و اگر واردات خودرو آزاد شود و شرکت های خودروساز از قیمت گذاری معاف شوند، شرکتهای خودروسازی داخلی ظرفیت و توان رقابت داشته و می توانند رقابت کنند و محصول با کیفیت ارائه دهند.

وی در ادامه تاکید کرد: تصویب قانون آزادسازی واردات خودرو گام مثبت مجلس شورای اسلامی است که پس از سه سال که واردات خودرو ممنوع شده بود، نمایندگان مجلس تعرفه 86 درصدی برای واردات خودرو را تصویب کرده اند که البته تنها 13 درصد تعرفه موثر است.

رئیس انجمن خودروسازان در بخش دیگری از سخنان خود ایراد اساسی این مصوبه را، تخصیص سهمیه واردات خودرو از مسیر شورای رقابت عنوان کرد و بیان داشت: در این روال احتمال ایجاد رانت و دلالی مجوز های محدود واردات خودرو، که شورای رقابت صادر می کند، وجود دارد و به نوعی امضاء طلایی محسوب می شودکه دادن امضاء طلایی صحیح نیست.

وی با انتقاد از عملکرد شورای رقابت و اینکه شورای رقابت طی این چند سال چه گلی بر سر خودروسازی داخلی زده است که اکنون بخواهد بر سر خودرو ساز خارجی بزند، بیان داشت: فروش محصولات زیر قیمت تولید کارخانه از جمله ضررهایی است که شورای رقابت بر دامن تولیدکننده داخلی گذاشته است.

دسترسی سریع
گفت و گوی اجتماعی