گفت‌وگوی فرهنگی شنبه تا چهارشنبه از ساعت 20:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

گفت و گوي فرهنگي

یك استاد معماری: معماری ایرانی قربانی وضعیت اقتصادی و تقلید نابه جا از غرب

استاد معماری دانشگاه با بیان اینکه جامعه ای که از نظر اقتصادی ضعیف شود هنر کمتر در آن شکل عمومی پیدا می کند ، اظهار کرد : جامعه ایران به دلیل الگو برداری نادرست از غرب و وضعیت اقتصادی نتوانست خود را در معماری پیدا کند.

1396/07/24
|
10:18
|

برنامه " گفت و گوی فرهنگی " رادیو گفت و گو با موضوع فرهنگ عدم کاربرد نشان های اسلامی-ایرانی در بناها و معماری معاصر با حضور دکتر محمدرضا قربانی پارام ، استاد دانشگاه، دکترای معماری، عضو هیئت علمی گروه معماری و شهرسازی دانشگاه روانه آنتن شد.

در آغاز قربانی به بیان تاریخچه ای از کاربرد نشان های اسلامی در بناهای ایرانی پرداخت و عنوان کرد : در بخش بزرگی از تاریخ ، معماری ایران برترین معماری جهان بوده است. همانگونه اولین تمدن از کشور ایران آغاز شده است ، نشان و المان های معماری از سال ها پیش از میلاد مسیح در آثار معماری ایرانی مشاهده می شود.

وی افزود : روند شکل گیری سازه های معماری به دانش و مصالح ساختمانی که در اختیار مردمان ایران زمین قرار داشته ، وابسته بوده است و در بیشتر دوره های تاریخی در ایران مخصوصا زمانی که ایران حاکم بر بیشتر نقاط شناخته شده زمین بوده است ، دانشمندانی بوده اند که با بهره گیری از دانش ، فرهنگ و معماری را ارتقا داده اند.

این استاد دانشگاه در خصوص سبک معماری ایرانی اسلامی اظهار کرد : افرادی که اسلام را به ایران آوردند بخشی از فرهنگ را از ایرانیان آموختند. زمانی که ایرانیان اسلام را پذیرفتند ، دانشمندان فرهیخته آن زمان مفاهیم اسلام را دریافت کرده و با خلاقیت خود آمیختند و فرهنگ ایرانی اسلامی در معماری پدیدار شد.

قربانی در ادامه عنوان کرد : در فرهنگ اسلام دنیا تجلی از بهشت و آخرت عنوان می شود و معمار نیز با الهام از این موضوع آنها را در طراحی بنا مورد استفاده قرار می دهد و خروجی فرهنگ و دانش دانشمندان سبب می شد المان ها و فرم هایی نظیر گنبد بروز پیدا کند.

قربانی افول در معماری روبه رشد را حاصل حمله بیگانگان به کشور دانست و اظهار کرد : علاوه بر حمله بیگانگان ورود مدرنیته و سازه های جدید و نگاه معمارانی که فقط به غرب چشم دوخته بودند سبب تغییرات و بی نظمی هایی در معماری شد.

وی در توضیح مطلب فوق گفت : زمانی که غرب هنوز در حال پیشرفت بود و سبک های جدید را آزمایش می کرد و هرروز تغییر می داد ، نگاه معماران داخلی به سبک غربی سبب بروز بی نظمی شد.از سوی دیگر غرب از نظر اقتصادی وضعیت خوبی داشت و جامعه ما از توانایی مالی برخوردار نبود سبب شد نتوانیم خودمان را پیدا کنیم.

وی در بخش دیگری از گفت و گوی خود با رادیو گفت و گو به ساخت و ساز مناطق جنگی کشور اشاره کرد و گفت : در بازسازی این مناطق به فرهنگ حاکم بر آن منطقه توجه نشد و افراد در این خانه ها احساس غربت می کردند که نشان دهنده عدم همخوانی فرهنگ و معماری است.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران اظهار امیدواری کرد: خوشبختانه در سال های جدید نگاه ها به سمت معماری اصیل ایرانی بیشتر شده و از طریق شهرداری ها دستورالعمل هایی برای کنترل نما و سیمای شهری اجرا می شود.

دسترسی سریع
گفت و گوی فرهنگی