صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

نماینده ادوار مجلس با یادآوری اینکه با بستن قرادادهای محرمانه با شرکت های رنو و پژو، به یکباره تمام خط قرمزهای سازمان استاندارد برداشته شد، گفت: طبق قانون هر ماشینی که وارد می شود باید تست شود .

برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع استاندارد خودرو ، با حضور دکتر علی علیلو نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی و مهندس محمدرضا نجفی منش عضو انجمن واردکنندگان قطعات خودرو به روی آنتن رفت.

مهندس محمدرضا نجفی منش در آغاز با اظهار به اینکه باید با استانداردها حرکت کنیم و آنها را بهبود دهیم گفت: در گذشته استانداردها 54 تا بود و اکنون 85 تا شده است.

وی به مهلت اعمال این استانداردها بر خودروها توسط سازمان استاندارد اشاره و عنوان کرد: قرار بود 9 تا از این استانداردهای 85 گانه تا دی ماه امسال و بخشی تا تیرماه سال 97 و بخش دیگری از این استانداردها نیز تا دی ماه سال 97 اجرایی شود.

عضو انجمن واردکنندگان قطعات خودرو با بیان اینکه در این وضعیت خودروسازان برنامه ریزی کردند که یا خودروها را اصلاح کنند و یا برخی از رده خارج شود و خودروهایی که جایگزین هستند را تولید کنند، در ادامه به خودروهایی که از رده خارج شده اند اشاره کرد و گفت: خودروهایی که مهلت شان تا دی ماه سال 96 به پایان رسیده است و دیگر تولید نمی شود عبارتند از ام.وی.ام 315، ام.وی.ام 350، تیگو 5، سایپا 131 و 132 دوگانه سوز، سایپا 141 دوگانه سوز، پژو پارس با موتور اچ.یو.ام، وانت تک کابین و دو کابین مزدا و آسای اس.دی 50، لیفان 620، لیفان ایکس 50، لیفان ایکس 60، جک جی5، هیوندای آی 10 و برخی از خودروهای سنگین.

وی تاکید کرد: تولید این خودروها متوقف شده است یعنی این خودروها تولید نمی شود و قطعاتش هم وارد نمی شود.

در ادامه دکتر علی علیلو با انتقاد از سازوکار سازمان استاندارد در زمینه کیفیت و استاندارد خودرو گفت: از سال 90 مخصوصا از زمان مجلس نهم که وارد تحقیق و تفحص شدم، یکی از تاکیدات ما به سازمان استاندارد این بود که چرا وضعیت خودرو و قطعات و آلودگی به این شکل است و مدیران استاندارد پاسخ دادند که ما تا حدی می توانیم جلو برویم و خط قرمزهایی وجود دارد.

وی با یادآوری اینکه با بستن قرادادهای محرمانه با شرکت های رنو و پژو در حدود یک سال و نیم گذشته، به یکباره سازمان استاندارد ورود پیدا کرد و تمام خط قرمزها برداشته شد، عنوان کرد: اینکه بخواهد سازمانی نظارتی مثل استاندارد در صنایع داخلی ما این دقت نظر را داشته باشد خصوصا در زمینه خودرو خیلی مبارک است ولی اینکه این سازمان در این مدت کجا بوده و این خط قرمز به یکباره برداشته شده جای سوال است.

طبق قانون هر ماشینی که وارد می شود باید تست شوند آیا تا کنون این تست ها گرفته نمی شده و یک مرتبه بعد از قرادادهای محرمانه بیدار شدند که اینها استاندارد نیستند؟ این چه اتفاقاتی است که دارد می افتد.

نماینده ادوار مجلس متذکر شد: مردم از دستگاه های نظارتی خصوصا از سازمان استاندارد حمایت و پشتیبانی می کنند ولی از اینکه ابزار یکسری اقراد و دولت شود، خوب نیست. سازمان استاندارد باید با شان و شئون خودش وظایف خودش را قاطعانه انجام دهد ولی اینکه سیاسی کاری کند کار درستی نیست.

مرتبط با این خبر

  • بهترین و برترین نیروهای مسلح در منطقه هستیم

  • مدارس سمپاد از اهداف متعالی تعلیم و تربیت دور شده اند

  • کندی کار در صنعت هوایی عمدتا در خارج از این صنعت است

  • مالکیت معنوی، درتکمیل قانون حمایت از حقوق پدیدآوردگان است

  • تاریخ کهن همدان از دلایل انتخاب این شهر به عنوان پایتخت گردشگری آسیا است

  • افزاش اجاره بها در بازار مسکن، نامتعارف و غیر واقعی است

  • تغییر نام دانشگاه های غیر انتفاعی، راهگشایی برای ورود سرمایه گذاران

  • از نظر زیرساختی و اقتصادی آماده پدیده سالمندی نیستیم

  • باید کالاها با همان نرخ های قبل از عید، فروخته شود

  • برای رفع بحران آب نیاز به ایجاد فرهنگ صحیح مصرف داریم