صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

قنادی در مصاحبه با رادیو گفت و گو: آنتی بیوتیک ها؛ پای ثابت نسخ سرماخوردگی

مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت از تجویز بی رویه آنتی بیوتیک در نسخه های سرما خوردگی انتقاد کرد.

1397/12/14
|
13:43
|

مهدی قنادی ضمن مصاحبه با برنامه "صبح و گفت وگو" اظهار کرد: «مدت زمان ویزیت به کرات از سوی مسئولان وزارت بهداشت مطرح شده؛ این افراد میانگین کفِ زمان ویزیت را اعلام می کنند ولی تا وقتی بیمار با پزشک ارتباط بر قرار کند، شرح حال دهد و توضیحاتی ارائه کند، در کمترین زمان، به میزان همین اعداد اعلام شده وقت صرف می شود.»

وی با اعلام اینکه پزشکان متخصص این روند را تسریع می بخشند، اذعان داشت: «اگر انتظار داشته باشیم بیمار مانند کامپیوتر کلیه اطلاعات را ارائه دهد، موجب مصرف بی رویه دارو می شود.»

قنادی به رادیو گفت وگو گفت: «در بسیاری موارد هر پزشک دارو را بسته به صلاحدید خود تجویز می کند؛ بدون اینکه بداند بیمار آیا دارویی دیگر مصرف می کند و آیا تداخل دارویی در این میان ایجاد می شود یا خیر!»

وی همچنین عدم توجیه سالخوردگان را از مشکلات ویزیت برای این گروه از بیماران خواند و تصریح کرد: «وظایف پزشک به جز تشخیص بیماری و نوشتن دارو، توضیح درباره موارد مصرف دارو است؛ خاصه اینکه با بیمار ارتباطی عاطفی بگیرد؛ در غیر این صورت انتظار مورد نیاز از درمان اتفاق نمی افتد.»

قنادی مصرف بی رویه آنتی بیوتیک ها را از معضلات کنونی تشخیصی در حوزه پزشکی برشمرد و افزود: «در تمام نسخ سرما خوردگی، شاهد تجویز آنتی بیوتیک ها هستیم؛ چراکه یک نسخه ثابت برای همه پیچیده می شود؛ خاصه داروهایی که قوی و گران تر هستند.»

مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت گفت: «اکثر سرما خوردگی ها ویروسی هستند و اگر پزشک وقت کافی برای معاینه صرف نکند، [شاهد تشخیص های سطحی خواهیم بود].»

قنادی در خصوص راهکارها به رادیو گفت وگو گفت: «ما خواستاریم انجمن های تخصصی در خصوص اینکه چه زمانی برای بیماران صرف شود، بحث و تبادل نظر کنند.»

وی همچنین ویزیت گروهی متخصصان را غیر قابل قبول دانست و افزود: «گاه بیمار هنوز مشکل خود را اعلام نکرده و پزشک نسخه او را می پیچد. انتظار داریم بیمار ابتدا ویزیت شده و حتی با صرف زمان اندک، توصیه های لازم به بیمار صورت گیرد.»

قنادی ادامه داد: «انتظار از صرف زمان در ویزیت بیمار، وظیفه ای است که علم پزشکی آموزش می دهد و اگر وقت لازم صرف نشود، به نتیجه دلخواه نمی رسیم.»

وی در پاسخ به این سوال که آیا اگر یک پزشک میانگین صرف وقت برای بیمار را رعایت نکند، در صورت شکایت برخوردی با او صورت می گیرد یا خیر، گفت: «در حال حاضر انتظار داریم رضایت بیمار جلب شود چون در غیر اینصورت درمان موثر نخواهد بود.»

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو