صبح و گفت و گو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفتگو

بخت مدارس غیرانتفاعی در کنکور99

یک جامعه شناس با اشاره به معضلات آزمون کنکور گفت: امسال اکثر قبول شدگان از مدارس غیر انتفاعی بودند.

1399/07/09
|
12:02
|

خراسانی در مصاحبه با برنامه "صبح و گفتگو" رادیو گفت‌وگو در رابطه با چالش‌های پیرامون کنکور اظهار کرد: کنکور در روزگاری اسباب تحرک طبقاتی بود و کارگر زادگان با کمی درس خواندن، پایگاه طبقاتی خود را تغییر دادند.

وی افزود: کنکور بدست گروه‌ها و موسسات و اقلیتی از معلم‌ها رقم خورده است و این‌ها در سازماندهی کنکور نفوذ کرد‌ه‌اند.

خراسانی شرکت در کنکور را بدون داشتن معلم خاص ناشدنی دانست و این امر را از مشکلات این حوزه برشمرد و گفت: بخت جوانان در کنکور رو به افول است و همین امسال هم دیدید اکثر کسانی که قبول شدند، از مدارس غیر انتفاعی بودند.

وی ادامه داد: وقتی چنین رقابتی در می‌گیرد، به معنای یک بازار در کنکور است که دلال‌هایی خاص برای خود دارد.

خراسانی مسکن و آموزش و درمان را سه حوزه‌ای دانست که طی سی سال گذشته به بازار تبدیل شده‌اند و افزود: این بازارها نیز سودجویانی خاص برای خود پیدا می‌کنند.

وی گفت: ما از آدم‌هایی که وحدت ملی داشتند، به افرادی تبدیل شدیم که مدام با هم رقابت می‌کنیم و از یکدیگر جلو می‌زنیم و در این روند، چاره‌ای هم نداریم.

خراسانی با بیان اینکه حذف کنکور پاک کردن صورت مسئله است و معضلی را حل نمی‌کند، گفت: مافیای کنکور از دل خود مجلس و کمیسیون آموزش شروع شده است؛ چراکه اکثر مدیرکل‌های آموزش و پرورش دارنده مدارس غیر انتفاعی هستند که در کل دنیا تخلفی محرز است.

همچنین حسین حق وردی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت آموزشی مورد نظر انقلاب اسلامی به کل مدارس تسری نیافته است، گفت: همه دانش آموزان نمی‌توانند جزو برترین‌های کنکور باشند.

وی افزود: مدرسانی که قول تضمینی برای قبول در رشته‌ای را می‌دهند، بیشتر درپی منافع خود هستند و برای دانش آموزان و داوطلبان دلسوزی نمی‌کنند.

حق وردی گفت: در فضای مجازی شرایطی فراهم شده که با وعده و وعید نظر داوطلبان را به سمت خود جلب کرده و آنان را سرکیسه می‌کنند.

این نماینده مجلس به داوطلبان توصیه کرد اگر نسبت به موسسه‌ای شناخت دارند به آن مراجعه کنند والا کلاس‌های کنکور بازاری برای چپاول است.

حق وردی ادامه داد: یکی از درخواست‌های رهبری ایجاد تحول در آموزش و پرورش است و اگر سند تحول اجرایی شود، باید دانش آموزان را از حافظه محوری به مهارت آموزی سوق دهند.

وی خاطرنشان کرد: در کمیسیون آموزش اولویت‌هایی را مشخص کردیم که یکی، سند تحول بنیادین بود و جلسات آن و مبانی اجرایی برگزار و مشخص شده است.

دسترسی سریع
صبح و گفتگو