صبح و گفت‌وگو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

راهكار یك نماینده مجلس برای بازار خودرو؛ حذف سود دلالی و آزادسازی منطقی واردات

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس که به منظور ارائه پیشنهاد برای رفع موانع شورای رقابت با رادیو گفت‌وگو همراه بود، حذف حاشیه سود دلال و آزادسازی وارداتِ منطقی را راهکاری برای حمایت از خودروساز و مردم عنوان کرد.

1400/07/26
|
10:33
|

الله‌وردی دهقانی در ارتباط زنده تلفنی با برنامه «صبح وگفتگو» با اعلام اینکه شورای رقابت در زمانی باید به بازار ورود کند که در تولید یا عرضه یک محصول شاهد انحصار باشیم، گفت: خودرو مثال خوبی است؛ در این میان دو تولیدکننده عمده وجود دارد که بیش از 90 درصد بازار را در دست دارند.

این نماینده مجلس بیان کرد: از طرفی جلوی واردات را گرفته ایم و شاهد تقاضای بیش از عرضه در بازار هستیم و از دیگر سو در روند قیمت گذاری، هم نرخ مواد اولیه و هم دستمزد مشخص است.خودروسازان نیز بارها اعلام کرده اند که حاشیه سود دلالان بیش از قیمت کارخانه است و این مسئله همواره مورد اعتراض است.

وی افزود: خودروسازان به سود دلال ها اشاره و تاکید دارند که این سود را خودشان باید کسب کنند ولی اگر این کار هم صورت گیرد، باز هم حاشیه سود در بازار خودرو ایجاد خواهد شد؛ چراکه عرضه خودرو همچنان اندک است و فردی که تقاضا برای خرید خودرو دارد، در فضای آزاد بازار، محصول خریداری شده را با حاشیه سودِ خود به فروش می رساند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس یادآور شد: تنها راهِ رهایی از این معضلات، رقابتی کردنِ تولیدات داخلی و اجازه دادن برای واردات منطقی است تا بازار خودرو مدیریت شود؛ در غیر این صورت اتهامات همچنان به شورای رقابت، مسئولان و خودروسازان وارد می شود.

دهقانی تاکید کرد که اتصال به بازار های جهانی منجر خواهد شد تا خودروسازان داخلی از قافله پیشرفت و توسعه عقب نمانند. البته از دیگر سو مشکلات ارزی در این روند مطرح است.

این نماینده مجلس در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: در این زمینه هم خودروسازان ما زرنگ هستند و دست های پنهانی در این عرصه وجود دارد. اینها استدلال های زیبایی درباره حمایت از تولید داخل مطرح می کنند ولی این شعارها 40 سال شنیده می شود و قابل مدیریت نیز هست.

*شورا انحصار طلب نیست

همچنین سیدفرشاد فاطمی، عضو سابق شورای رقابت با اشاره به شرایطی که اقتصاد در تلاطم بوده و تورم بالای 50درصد را تجربه می کنیم، گفت: در این میان تولیدکننده و مصرف کننده راضی نیستند.

وی به فلسفه وجودی شورای رقابت را بر اساس قانون اصل 44 عنوان کرد و گفت: قانون می گوید هر کجا بازار دچار انحصار است، شورای رقابت باید ورود کند.انحصار به معنی کاهش تعداد تولیدکننده و رقابت می شود و شخصا به عملکرد شورا در زمینه خودرو انتقاد دارم ولی معتقدم انحصار را توسعه نداده است و از اعطای مجوز برای تولیدِ خودرو به شرکت های متعدد ممانعت نشده؛ بلکه مکانیزم قیمت گذاری دچار ایراد و اشکال است.

فاطمی در بخشی دیگر از سخنان خود در رادیو گفت‌وگو اعلام کرد: بازار خودرو قابل فعالیت های رقابتی نیست و نمی توانیم تعدادی لازم از خودروساز را جمع کنیم که تنوعِ خوبی را در بازار پدید آورند.

این عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: تنها روش برای دستیابی به این مهم، اتصال بازار کشورمان به بازارهای خارجی از طریق صادرات یا واردات است.در این بین اجازه واردات و صادرات با شورا نیست و این نهاد صرفا قادر به ارائه برخی توصیه هاست.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو