صبح و گفت‌وگو شنبه تا چهارشنبه از ساعت 7:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

صبح و گفت‌وگو

واردات خودروی دست‌دوم عاقلانه است

کارشناس ارشد اقتصاد خودرو در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، لزوم بازشدن درهای کشور به روی خودروی خارجی را الزامی دانست و واردات خودرو دست‌دوم را کاری عاقلانه دانست.

1400/08/22
|
08:59
|

فربد زاوه در برنامه "صبح و گفتگو" اظهار کرد: مشکلات حوزه خودرو، در زمینه مسکن، خوراک و گوشت نیز وجود دارد.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، تاکید کرد: ما فقیر شده‌ایم و علتِ آن هم کسری بودجه در طول 17 سال گذشته است.

زاوه دراین‌رابطه به مشکلات سیاسی داخلی و خارجی اشاره کرد و گفت: دولت یا باید از سرمایه‌های ثابت موجود هزینه کند و یا آینده را خرج نماید. ولی وقتی 17 سال با کسری بودجه ممتد روبه‌رو بودیم، آینده‌ای باقی نمانده که مصرف شود.

در این شرایط دولت دست در جیب مردم کرده و در قالب تورم برداشت می‌کند و این مشکل با قیمت‌گذاری خودرو و یا واردات حل نمی‌شود و راهکار آن تنظیم تورم داخلی است.

زاوه درعین‌حال قیمت شناور خودرو را بهترین راهکار بازار دانست و افزود: در چنین شرایطی قیمت بازار و کارخانه تفاوتی نخواهد کرد ولی حتماً درهای کشور نیز باید به روی خودروی خارجی باز شود.

*افزایش قیمت خودرو دردی را دوا نمی‌کند

همچنین الله‌وردی دهقانی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه با برنامه "صبح و گفتگو" با بیان اینکه تأمین حمل‌ونقل شهروندان، از دغدغه‌های همه مردم است و در این راستا به این حوزه باید نگاهی خدماتی داشت، گفت: متأسفانه در دهه‌های گذشته سیاست‌گذاری‌ها درست نبوده و به‌صورت یک‌طرفه انباشت شده است.

وی عمده سهام کارخانه‌های بزرگ تولیدی کشور را خصوصی خواند و افزود: دولت در این زمینه منفعتی ندارد ولی خودروسازان همواره تضاد منافع داشته‌اند که در بسیاری بخش‌های اقتصادی و مدیریتی کشور مشکل‌ساز شده است.

دهقانی ادامه داد: دولت و مجلس باید عزم جدی داشته باشند و بخش‌های نظارتی مثل شورای نگهبان نیز در این حوزه وارد شوند چراکه به‌واقع تأثیرگذار هستند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: مجلس قصد ندارد قانون سفت و سختی بگذارد تا دست دولت بسته شود؛ لذا به خودرو باید به‌عنوان یک کالای مصرفی نگریست.

دهقانی با بیان اینکه اهمیت خودرو بیش از امنیت غذایی در کشور نیست، خاطرنشان ساخت: خودرو هم باید به‌سان دیگر کالاها برای مصرف مردم تأمین شود که بخشی توسط تولید داخلی و قسمی نیز باید از مسیر واردات صورت گیرد.

وی گفت: اگر خودروساز گلایه دارد که خودرو ارزان به دست مصرف‌کننده می‌رسد، باید به او اجازه داد که خودرو را هرکجا که می‌تواند، گران‌تر از قیمتِ تعیین شده در داخل به فروش برساند.
دهقانی تصریح کرد: ما بازار را انحصاری کرده و در اختیار آقایان خودروساز قرار داده‌ایم و آن‌ها هرچه تولید می‌کنند، مردم مجبور به خرید آن هستند.

وی افزود: در چنین شرایطی با وجود بالارفتن قیمت خودرو، بازهم حاشیه بازار پدید می‌آید. امروز 8 میلیون خودرو فرسوده وجود دارد که باید ساماندهی شود و نیازمند سیاست‌هایی است که نه مصرف‌کننده و نه تولیدکننده زمین بخورند.

دسترسی سریع
صبح و گفت‌وگو