رواق تماشا یكشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

محمدعلی شادی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو؛ شناخت مقصد نخستین قدم در برندینگ گردشگری است

مدیرعامل موسسه تحقیقات و مطالعات تخصصی گردشگری ایران شناخت مقصد را نخستین قدم در برندینگ گردشگری دانست.

1399/07/29
|
16:15
|

محمدعلی شادی در برنامه «رواق تماشا» رادیو گفت‌وگو با اشاره به اینکه فردی که در رأس وزارت میراث فرهنگی است و پیشتر در بدنه سازمان میراث بوده است، هیچگاه متخصص نبوده، ادامه داد: برنامه ها فراتر از میراث فرهنگی تهیه می شود.

وی افزود: وقتی برنامه ای از سوی سازمان یا وزارت میراث تهیه شود، قطعا هدایت و حمایت را نیز در دل خود دارد ولی روند کنونی ایراداتی دارد؛ نخست اینکه وزارت گردشگری باید فردی متخصص در رأس داشته باشد که بالادست بخش خصوصی است که اگر تایید بخش خصوصی را بگیرد، بعنوان فردی [گوش به فرمان بخش خصوصی خواهد بود].

شادی در بخشی دیگر از مصاحبه با رادیو گفت‌وگو برندینگ را دارای 7 مرحله اساسی دانست و گفت: برندیگِ مقصد باید این 7 مرحله را سپری کند و ابتدا بایستی بازار هدف را بشناسیم و از دل آن، ارزش های قابل ارائه را به مشتری ارائه دهیم.

وی گفت: اخیرا گفته اند سیمرغ برند ایران است و در هفته گردشگری رونمایی شد و باید چرایی آن را بررسی کرد.

شادی افزود: با فرض اینکه تبلیغات صورت گرفت و گردشگران خارجی نیز به سمت کشورمان گسیل شدند، باید پرسید زیر ساخت های ما کجاست؟ حتی اگر کل دنیا بازار هدف ما باشند، گردشگران خارجی چگونه باید پول [دلار] به کشور بیاورند؟

مدیرعامل موسسه تحقیقات و مطالعات تخصصی گردشگری ایران این زیر ساخت ها زا از هتل تا آب و مخابرات و بهداشت و درمان تعریف کرد و گفت: همواره اعلام می شود بزرگ ترین تبلیغات، کیفیت خوب است. بعنوان مثال نقش جهان اصفهان و جاذبه های طبیعی از جنوب تا شمال کشور کشیده شده است ولی وقتی زیر ساخت مناسبی نداریم، گردشگر باید با هواپیمایی وارد کشور شود که اعتمادسازی خوبی درباره آن صورت نگرفته است.

شادی افزود: هرچند هتل های خوبی داریم اما اکثریت هتل ها و رستوران ها استاندارد لازم را ندارند و از طرفی در زبان انگلیسی ضعف داریم.

همچنین عباس هنرمند رئیس دانشگاه علمی و کاربردی با اشاره به مشکل عدم اختیار مدیران میانی وزارت میراث فرهنگی اظهار کرد: در کلان اختیارات داده می شود ولی اکثر مدیرانِ بنده میراث فرهنگی فاقد هیچ اختیاری هستند.

وی با اشاره به اینکه برخی اسناد در وزارت گردشگری خاک می خورد، گفت: در بحث برنامه توسعه ملی دهه 80 کشورهای حوزه خلیج فارس را بنعوان بازار هدف انتخاب کردیم ولی این ها ویژگی های لازم ندارند.

هنرمند ادامه داد: اساتید خود اذعان می دارند که اشتباه بزرگ ما این بود که چرا سراغ کشورهای میلیاردی نرفتیم؛ مثل چین و هند!

این مدرس دانشگاه علامه طباطبایی گفت: اگر بازار هدف را از حوزه خلیج فارس به سمت کشورهایی مثل فیلیپین می بردیم، 10 میلیون نفر از این کشورها جذب گردشگر نمی کردیم؟

هنرمند افزود: ما کافی بود قبل از کرونا یک کلیپ درباره گردشگری ایران بمدت 10 دقیقه در تلویزیون ملی چین پخش می کردیم که قطعا 10 میلیون نفر از آمار میلیاردی چین جذب گردشگر جذب می کردیم.

دسترسی سریع
رواق تماشا