ضرب سکه شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 45 دقیقه

در ضرب سكه مطرح شد: ریسک در کسب و کار خود را به صفر برسانید

برنامه" ضرب سکه " رادیو گفت و گو با موضوع (مدیریت ریسک ) با حضور خانم دکتر کبیری فرد ، کارشناس مدیریت فرهنگی و استاد دانشگاه ، خانم نصیری ، کارآفرین و ارتباط تلفنی با مهندس تازیکی ، مدیر طرح ملی تکاپو روانه آنتن شد.

1396/05/29
|
12:30
|

ضرب سکه: سرمایه اندکی داشتم و به تولید ترشی خانگی روی آوردم و پس از اینکه ترشی ها آماده شد نتوانستم بفروشم و ضرر کردم و حتی سرمایه اولیه ام را نیز از دست دادم. از نظر شما چگونه باید کسب و کار خود را شروع کنم؟

کبیری فرد : توصیه برای افرادی که اقدام به تولید چنین محصولاتی می کنند این است که ابتدا سفارش بگیرند و سپس تولید کنند.این کار گرچه تولید را کاهش می دهد و رشد حرفه را کند می کند اما ریسک را به صفر می رساند.

یکی از کارهایی که افراد کارآفرین می توانند انجام دهند این است که خودشان سریع به تولید و راه اندازی کسب و کار اقدام نکنند بلکه در کنار شخص دیگری که کسب و کار مشابه دارد فعالیت خود را آغاز کنند و کم کم کنار آنها راه و چاه را بیاموزند.این شیوه همان روش استاد و شاگردی در قدیم است که بسیاری از کارآفرین موفق به این شیوه کار خود را شروع کرده اند.

بنابراین افراد در کنار استاد خود مسیر را دیده اند و سپس آغاز به کار کرده اند.

ضرب سکه : مدتی به تولید شیرینی خانگی مشغول شدم و سرمایه زیادی را صرف خرید فر و ظروف مخصوص نمودم اما پس از تولید با اینکه با چند شیرینی فروشی در خصوص فروش تولیداتم از قبل صحبت کرده بودم ، آنها از خرید امتناع کردند.از نظر شما اشکال کار من چه بوده است؟

دکتر تازیکی: قطعا شناخت مشتری از سوی شما کامل نبوده است.بهتر است ابتدا سفارش کم دریافت کنیم و به مرور زمان آن را افزایش دهیم.گاهی باید از ابزار و وسایل دیگران استفاده کنیم.به این معنا که از دوستان لوازمی را قرض بگیریم و در مقدار کم تولید کنیم و در صورت موفقیت لوازم زیاد خریداری کنیم و شروع به تولید زیاد کنیم.

نکته دیگر اینکه وارد هر کسب و کاری می شوید به خصوص افرادی که هیچ گونه تجربه ای ندارند ابتدا به مدت یکسال در کسب و کار مورد نظر کنار شخص دیگری کار کنند و اقتضائات آن صنعت و افراد مطرح در آن را بشناسند و با دید باز، افراد موفق را رصد کنند و بازاریابی آنها را مورد توجه قرار دهیم.در اینصورت ریسک کار به شدت کاهش می یابد.

برخی نکات تا زمانی که در دل یک صنعت و کسب و کار نباشید شناسایی نمی شوند و اگر کسب و کار را آغاز کنیم و پس از آن بخواهیم خطرات را بشناسیم صدمات زیادی به ما وارد می شود.

بر اساس یک تحقیق بین المللی معمولا در کسب و کار خانگی تا دو سال نخست، سوددهی به میزانی که کارآفرین توقع دارد ایجاد نمی شود اما پس از دوسال رشد خوبی به خود می گیرد.

نصیری (کارآفرین) : در هر حوزه ای مخصوصا آشپزی به هفت یا هشت نفر مشتری بسنده نکنید.بحث تبلیغات در کسب و کار اهمیت بسیار بالایی دارد.

تبلیغات ما باید بسیار گسترده باشد تا مشتریان زیادی برای خود ایجاد کنیم.تا اگر چند نفر از مشتریان که قول داده اند تولیدات ما را خریداری کنند اما در زمان فروش امتناع کردند ما بتوانیم به افراد دیگری فروش داشته باشیم و زمین نخوریم.

خیلی محدود فکر نکنید و قدم های بزرگ بردارید.

منتظر چندنفر خاص که به شما قول همکاری داده اند نباشید و سعی کنید با تبلیغات فرصت های بیشتری ایجاد کنید.

ضرب سکه : اگر در کسب و کارتان (دکوراسیون ) مشتری از طرح قبلی که درخواست کرده است انصراف دهد شما با ضررمواجه خواهید شد .چگونه با این ریسک مقابله می کنید؟

نصیری (کارآفرین) : باید با تکنولوژی روز همگام باشیم.برای این منظور با مشتریانم با اینترنت در ارتباط هستم.طرح مورد نظر به صورت اولیه به آنها ارائه می شود .درصورتی که مشتری در رنگ ، مدل و هر بخش دیگری از کار اعتراض داشته باشد یا نیاز به تغییر داشته باشد اعمال می شود.

طرح نهایی پس از تایید مشتری برای ساخت اعمال می شود.درواقع تا زمانی که مشتری از طرح خود رضایت کامل نداشته باشد ساخت و تولید آغاز نمی شود.

دسترسی سریع
ضرب سکه