ضرب سکه شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 45 دقیقه

كارشناس اقتصاد گردشگری: یک سوم درآمد نفتی با جذب 20 میلیون گردشگر میسر می‌شود

انتخابی در رادیو گفت‌وگو عنوان کرد: اگر بتوانیم دو درصد از درآمد گردشگری جهان را جذب کنیم یعنی 25 میلیارد دلار درآمد کسب کرده ایم که نزدیک به یک‌سوم درآمد نفتی کشور است.

1400/07/14
|
13:52
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت‌وگو؛ برنامه «ضرب سکه» با موضوع توسعه پایدار در صنعت گردشگری مستلزم رشد فراگیر با حضور مهندس محمود حق وردی، معاون توسعه و نوآوری فاوا اداره کل فناوری اطلاعات، ارتباطات و امنیت مجازی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، دکتر شهرود امیرانتخابی، مدرس دانشگاه و کارشناس اقتصاد گردشگری و ارتباط تلفنی با رحیم یعقوب زاده، رئیس مرکز گردشگری علمی و فرهنگی دانشجویان ایران روانه آنتن شد.

***ضرب سکه : توسعه پایدار در صنعت گردشگری چگونه تعریف می شود؟

حق وردی: موضوع توسعه پایدار نخستین بار در سال 1972 در همایش «توسعه پایدار و محیط زیست» استکهلم مطرح شد و پس از آن در حوزه های مختلف بررسی شد اما توسعه پایدار در صنعت گردشگری به این معناست که باید زیر ساخت های لازم را بوجود آورد تا هم افرادی که در آنجا کار و زندگی می‌کنند و هم گردشگران از آن نفع ببرند و سرمایه گذاری صورت گیرد تا برای آیندگان باقی بماند. توسعه پایدار در صنعت گردشگری بیشترین تمرکز را بر روی امکان تاریخی دارد تا آیندگان بتوانند از آن بهره ببرند.

انتخابی: باید از شعار و کلی گویی در مورد توسع پایدار بپرهیزیم. گردشگری و بحث های پایدار آن و شعاری که امسال تحت عنوان رشد فراگیر مطرح شده است در کجای سیاست گذاری‌ها وجود دارد‌؟ آیا مسئولین و متولیان اعتقادی به رشد اقتصادی در اثر گسترش گردشگری دارند؟ سیاست گذاری‌ها کجا هستند و چگونه به گردشگری نگاه می‌شود؟ پس از آن که به این پرسش ها پاسخ دادیم درباره جایگاه سیاستگذاری در توسعه گردشگری پیش از توسعه پایدار صحبت کنیم.

یعقوب زاده: واقعیت این است که بر اساس تعاریفی که از توسعه پایدار وجود دارد و ارتباط آن با گردشگری، بخش ها و مباحث مختلفی وجود دارد که باید به آن توجه کرد. توسعه پایدار در گردشگری دارای چند ضلع از جمله محافظت از منابع میراث فرهنگی، محافظت از محیط زیست، احترام جوامع محلی و جامعه ی مقصد است. در واقع تاکید بر این است که در توسعه پایدار حتما باید به چند معیار که هر کدوم از آنها می‌تواند شاخص های داشته باشد توجه کرد.

***ضرب سکه : در این برهه از زمان و با وجود بیماری کرونا در حوزه ی مجازی چه اقداماتی را باید برای توسعه پایدار گردشگری انجام می‌دادیم؟

حق وردی: همانطور که سازمان‌ جهانی گردشگری پیش بینی کرده است 90 تا 120میلیارد دلار خسارت بر صنعت گردشگری وارد شده است. 292میلیون نفر که در این حوزه فعالیت می‌کردند با مشکل مواجه شده اند و زیان دیده اند . گردشگر می خواهد مردم، طبیعت، فرهنگ ، آثار تاریخی و... را از نزدیک ببیند و هر چقدر در فضای مجازی درباره آن ها محتوا تولید شود باز هم گردشگر تمایل دارد که رخداد را از نزدیک ببیند و لمس کند. درواقع فضای مجازی یک مکمل است که می تواند بخشی از فعالیت گردشگری را گسترش دهد.

برای پررنگ شدن نقش فضای مجازی در صنعت گردشگری بخش دولتی با سیاست گذاری‌ها، بخش خصوصی با اجرا و بخش دانشگاهی به صورت علمی می توانند کمک کنند، البته این سه بخش باید بهم متصل باشند تا رشد فراگیر را برای توسعه گردشگری ایجاد کند. وزارت میراث فرهنگی خدمت هایی که باید ارائه شود شناسایی و دسته بندی کرده است، تاکنون 125 خدمت و زیر خدمت شناسایی شده است که برای هر کدام باید فرآیند هایی آماده شود.

***ضرب سکه : اقتصاد و گردشگری چگون از هم تاثیر می پذیرند؟

انتخابی: بحثی که از دولت یازدهم پر رنگ تر شد اما عملیاتی نشد جایگزینی اقتصاد گردشگری به جای اقتصاد نفتی بود. وقتی اقتصاد گردشگری (صنایع دستی، میراث فرهنگی و گردشگری) می خواهد جایگزین اقتصاد نفتی شود باید رونق چشمگیری داشته باشد. یعنی همان گونه که در سند چشم انداز 1404 مطرح شده، یک و نیم درصد سهم صنعت گردشگری دنیا را به ایران اختصاص دهیم. جذب 20 میلیون گردشگر تا چهار سال آینده فرصت مناسبی برای دولت جدید و رفع خلاهای موجود می باشد. اگر بتوانیم دو درصد از درآمد گردشگری جهان را جذب کنیم یعنی 25 میلیارد دلار درآمد کسب کرده ایم که نزدیک به یک‌سوم درآمد نفتی کشور است.

این مهم در صورتی محقق می شود که گردشگری در سیاست‌گذاری‌ها کلان جایی داشته باشد. رشد فزاینده گردشگری در کشورهایی رخ داده است که دولت ورود پیدا کرده وبه اقشار آسیب دیده از بیماری کرونا در این حوزه پاسخگو بوده است.

***ضرب سکه : آیا زیر ساخت های توسعه گردشگری در کشور وجود دارد؟

یعقوب زاده: زیرساخت ها در کشور ما به انواع مختلفی دسته بندی می‌شوند. بخشی از زیر ساخت ها مربوط به اقامتگاه هاست. اگر بخواهیم با توجه به جذب گردشگران بین المللی در نظر بگیریم با این تعداد گردشگر و به استثنای زمان کرونا، در شش ماهه‌ی اول سال 98 شرایط بدی نداریم. در زمینه دسترسی ها مانند فرودگاه‌، راه آهن و ... شرایط خوبی داریم.

مشکل عمده ما زیر ساخت های از نوع نرم افزارها و مشخصاً خدمات است. در مقایسه با کشور های موفقی مانند ترکیه و امارات، در بخش خدمات و زیر شاخه های آن از جمله آموزش پرسنل و کارکنان فعال در حوزه‌ی گردشگری دچار ضعف هستیم. درباره تبلیغات، اطلاع رسانی و شناساندن جاذبه ها و ظرفیت های موجود گردشگری برای مردم علاقمند داخل و خارج ضعیف هستیم. در چند ماه آینده به تدریج به سمت کاهش محدودیت ها خواهیم رفت، بنابراین ممکن است در آینده نزدیک با تعدیل و تسهیل شرایط (بر داشته شدن ممنوعیت ها) پذیرای گردشگر خارجی و داخلی بسیاری باشیم. پس در این فرصت کوتاه باید در زمینه زیر ساخت ها در حوزه های مختلف (اقامتگاه ها، خدمات، پذیرایی) برنامه های کوتاه مدت و مشخصی برای آینده داشته باشیم.

دسترسی سریع
ضرب سکه