هشتگ گفت‌وگو یك‌شنبه ها از ساعت 11:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

هشتگ گفت‌وگو

پژوهشگر فضای مجازی: حضور اجباری 9میلیون دانش آموز در شبکه شاد / انتخابی وجود ندارد!

صالحی در رادیو گفت‌وگو گفت: آمار ارائه شده از حضور 9میلیون دانش آموزان در شبکه شاد به دلیل اجبار آموزش و پرورش است.

1399/07/29
|
10:47
|

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفت و گو، برنامه " هشتگ گفتگو " با موضوع واسطه‌های آموزشی و شبکه شاد با حضور مهندس سعید صالحی، کارشناس و پژوهشگر فضای مجازی و سواد رسانه‌ای و دبیر و حمید صدیق میرزایی، پژوهشگر، مدرس دانشگاه، مشاور آموزش و پرورش و رئیس انجمن صیانت از کودکان در فضای مجازی روانه آنتن شد.

*** هشتگ گفتگو: آیا آموزش و پرورش با شبک " شاد " توانسته رسالت آموزشی خود را انجام دهد؟

سعید صالحی: دلیل ایجاد شبکه شاد برای دانش آموزان مشخص نیست. نرم افزار شاد یک برنامه برای آموزش الکترونیک آنلاین معرفی شده است اما زمانی که برنامه‌های هم نوع آن که در دنیا‌ نمره قبولی گرفته‌اند را در نظر می‌گیریم، قطعا نمی‌توان این نرم افزار را در این رده قرار داد. در واقع نمی‌توان شاد را یک برنامه آموزش الکترونیک دانست و در خوش بینانه ترین حالت به چشم یک پیام رسان دیده می‌شود. با توجه به این که پلت فرم برنامه از یک بستر برای آموزش آنلاین به کف یک پیام رسان منتقل شده است و بخش بزرگی از ابهت این برنامه از بین رفته است.
به نظر می‌رسد ابتدا باید نیاز سنجی می‌شد که آیا آموزش الکترونیک کشور در این مرحله نیاز به پیام رسان دارد و اگر بپذیریم که شاد تنها یک پیام رسان است، آیا در رسالت ذاتی خود موفق بوده است؟

حمید صدیق میرزایی: آموزش و پرورش متولی ساخت ابزار آموزشی و ایجاد رقابت با ابزارهای آموزشی نیست بلکه متولی حکمرانی در حوزه آموزش و پرورش است. امروز دانش آموز، نحوه آموزش خود را با آنچه که در کتاب است مقایسه می‌کند و می‌بیند که جذابیت بسته‌های آموزشی دیگر بسیار بیشتر از مدرسه و کتاب است.
از این نظر که دانش آموزان ملزم و مجبور به استفاده از نرم افزار شاد شدند خرده‌ای به آموزش و پرورش نمی‌گیرم چرا که گاهی برای حفظ و کنترل حریم‌ها باید برخی مسائل اجباری باشد اما باید از این منظر آموزش و پرورش را مورد نقد قرار داد که آیا شبکه شاد توانست حکمرانی جدید آموزش و پرورش را با ساختارهای جدید تعلیم و تربیت مستقر نگه دارد؟

***هشتگ گفتگو: آیا آمار بالای استفاده دانش آموزان از شاد نمی‌تواند بیانگر موفقیت آن باشد؟

سعید صالحی: نمی‌توان ادعا کرد 9میلیون دانش آموزی در نرم افزار شاد حضور دارند با اختیار خود از این شبکه استفاده کرده‌اند ‌درواقع همه همان راهی را برمی گزینند که مدرسه به آنها نشان داده است.
وزیر آموزش و پرورش، پیش از شروع سال تحصیلی عنوان می‌کند که استفاده از نرم افزار دیگری غیر شاد نیازمند دریافت مجوز است، همین موضوع جهت دهی و سوق دادن اولیا، دانش آموزان و به طور کلی جامعه آموزش و پرورش به سمت نرم افزار شاد است. اجبار برای برنامه‌ای که کامل نیست و موجب نارضایتی شده است درست نیست. همچنین باید وضعیت مناطق مختلف کشور و میزان محرومیت‌ها در تامین ابزارهای لازم را در نظر گرفت. به طور کلی فضای برنامه شاد خوب و مثبت نیست و این گونه القا به سمت یک برنامه مورد پسند نمی‌باشد.

***هشتگ گفتگو: از نظر شما آموزش و پرورش، والدین و وضعیت مالی خانواده تا چه میزان در عدم توفیق شبکه شاد تاثیر گذار است؟

حمید صدیق میرزایی: متاسفانه جو نامطلوبی میان پدر و مادرها وجود دارد. به عنوان مثال والدین مدارس غیردولتی انتظار دارند کادر آموزشی از نرم افزاری غیر از شاد استفاده کند. به همین دلیل یک فضای نادرست در بین والدین ایجاد شده است و عموم دانش آموزان از شاد استفاده نمی‌کنند تنها یک الزام وجود دارد که آن را نصب کرده‌اند اما حوزه آموزشی در بستر دیگری پیگیری می‌شود.
از سوی دیگر آموزش و پروش هم در این میان بی تقصیر نیست وقتی در شرایط اضطرار راهی جز نرم افزار شاد قرار نمی‌دهد راندمان کاهش می‌یابد. آموزش و پرورش باید تنظیم کننده و ناظر باشد و مانع انحصار طلبی شود نه این که خود انحصار ایجاد و خود را به عنوان رقیب بخش خصوصی قلمداد کند.
نکته دیگر این که جامعه محروم از ابزارهای آنلاین و الکترونیک آموزشی خیلی بزرگ نیست. استدلال غلط این است که دانش آموز باید خود دستگاه جداگانه داشته باشد در حالی که درست اسن است که از گوشی والدین خود استفاده کند.

دسترسی سریع
هشتگ گفت‌وگو