صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

مشاور محیط زیست معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با تصریح بر اینکه در کاهش آلودگی هوا موفق نبودیم، اظهار داشت: البته با توجه به اینکه منابع متحرک و ثابت آلودگی هوا دائما در حال افزایش بوده، در کنترل افزایش سرعت آلودگی موفق بودیم.

برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع کاهش آلودگی هوا و با حضور دکتر محمد هادی حیدرزاده مشاور محیط زیست معاونت خدمات شهری شهرداری تهران روانه آنتن شد.

دکتر محمدهادی حیدرزاده در آغاز با بیان اینکه برای موضوع آلودگی هوا در تهران برنامه مدون وجود دارد، گفت: این برنامه در اوایل دهه هفتاد و با عنوان "برنامه جامع کاهش آلودگی هوا" طرح ریزی شد. حذف سرب از بنزین، تعریف معاینه فنی خودرو، تعریف استانداردهای خودرو و توجه به حمل و نقل عمومی از جمله زیر مجموعه های این برنامه است.

وی به چالش های این برنامه اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که این برنامه جامع کاهش آلودگی هوا داشت آن بود که مصوبه هیئت وزیران داشت اما تبدیل به برنامه نشد و به همین دلیل ضمانت اجرای برنامه تا حدودی تحت شعاع قرار گرفت. یکی دیگر از ایراداتی که می توان به این برنامه گرفت آن بود که برنامه جامع کاهش آلودگی با محوریت منابع متحرک دیده شده است در حالی که امروز معتقدیم سهم منابع متفاوت شده و در واقع تاثیر آلودگی هوا در منابع ساکن بیشتر شده است.

وی با تصریح بر اینکه در کاهش آلودگی هوا موفق نبودیم، عنوان داشت: البته با توجه به اینکه منابع متحرک و ثابت آلودگی هوا دائما در حال افزایش بوده، در کنترل افزایش سرعت آلودگی موفق بودیم.

مشاور محیط زیست معاونت خدمات شهری شهرداری تهران با اشاره به کمبود منابع در حوزه کنترل آلودگی گفت: این منابع را یا باید صرف کنترل آلودگی کرد یا باید برای درمان اثرات آلودگی هوا یعنی داروهای بهداشتی و ضد سرطان خرج کرد. مورد نخست سرمایه گذاری و مورد دوم هزینه های غیر قابل بازگشت است که باعث از بین رفتن منابع کشور می شود. بنابراین این نگاه که منابع اندک است قابل قبول نیست.

وی در حوزه راهکارهای کاهش آلودگی و چالش های آن عنوان داشت: متاسفانه در حوزه راهکارها افق نگاه فنی و مهندسی داشته ایم یعنی نگاه مان فقط این بود که سوخت، خودرو و معاینه فنی استاندارد باشد اما از سوی دیگر توسعه و بارگذاری شهر را بی توجه بودیم. همه جای دنیا به توسعه این دو با هم نیاز است.

حیدرزاده به طرح ترافیک و زوج و فرد اشاره کرد و بیان داشت: این طرح های در حالی اجرا شد که اساسا علت آلودگی نوع خودروها و کیفیت ساخت آنها بود و به همین دلیل باید تردد خودروها را بر اساس میزان آلایندگی و نه پلاک تنظیم کنیم.

مرتبط با این خبر

  • تعامل زدگی؛ آفت طرح های سلامت

  • در طرح سلامت توازنی وجود ندارد

  • اجرای طرح تحول سلامت، شرکت های تجهیزات پزشکی را تعطیل کرده است

  • مناطق آزاد از اهداف خود دور شده اند

  • بسترهای لازم برای ایجاد مناطق آزاد، در ایران لحاظ نشده است

  • اهداف مناطق آزاد برای صادرات کالا محقق نشده است

  • کشورهای دارای فناوری بذر، بازار بذر را نیز در اختیار دارند

  • نقد جدی نسبت به تصویب محصولات دستکاری شده ژنتیکی در مجلس

  • نتیجه ارتباط مستقیم بین نهاد اجرا و نهاد آموزشی، درک درست آموزش است

  • وجود بودجه بدون نبود کیفیت کافی آموزش، اتلاف سرمایه است