صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه در تهران روزانه 12میلیون لیتر بنزین مصرف می شود، گفت: در چنین زمانی حتی اگر خودرو و سوخت با کیفیت داشته باشیم ، باز هم دچار آلودگی هوا خواهیم بود .

برنامه "مناظره" رادیو گفت و گو با موضوع کاهش آلودگی هوا و با حضور دکتر محمد حسین بازگیر رئیس محیط زیست شهر تهران روانه آنتن شد.

دکتر محمد حسین بازگیر در آغاز در خصوص آلودگی هوا گفت: در اردبیهشت سال 58 سند توسعه جمهوری اسلامی ایران توسط نخست وزیر وقت منتشر شد. 240 نفر از اساتید دانشگاهی و متخصصان بخش های مطالعاتی را انجام دادند. این مطالعات تحت عنوان سیاست های توسعه و تکامل جمهوری اسلامی ایران منتشر شده است. حرف هایی که امروز درباره آلودگی و اثرات آن بر مرگ و میر مردم می زنیم در همین سند مشاهده می کنیم و برنامه ها نیز مشابه همین برنامه های امروز است. بنابراین آلودگی هوا یک پدیده جدید و ناشناخته نیست.

وی خاطرنشان کرد: این مطالعات نشان می داد آلودگی هوای تهران در همان زمان نگران کننده بود که علت آن بافت شهری نامناسب و نارسا و تراکم جمعیت، وسائل نقلیه موتوری و صنعت است که با غلظت های نامناسب، سلامت قریب به پنج میلیون نفر را به مخاطره انداخته است، به نحوی که سهم هر تهرانی روزانه نیم کیلو مواد سمی است. در حقیقت از همان اول مشکل و ریشه آن را می شناختیم و می دانستیم منابع ثابت و متحرک ریشه آلودگی هوا هستند. در آن سند اشاره شده که خودروهای وارداتی مشابه خودروهای اصلی خود در کارخانه ها نیستند. همچنین در این سند به بافت نارسای شهر و بارگزاری جمعیت و البته روش ساخت و ساز به عنوان پارامترهای آلودگی هوا دیده شده است.

رئیس محیط زیست شهر تهران با بیان اینکه در خودروهای استاندارد با سوخت استاندارد نیز باز هم درصدی آلودگی ایجاد می شود، اظهار داشت: حقیقت آن است که سبک زندگی امروز ایرانیان در افزایش آلودگی هوا اثرگذار است. میزان مصرف سوخت ها در تهران به حداقل ده استان دیگر برابری می کند. همچنین تهرانی ها به اندازه کشور 40 میلیون نفری لهستان بنزین مصرف می کنند.

وی با بیان اینکه روزانه در تهران 12 میلیون لیتر بنزین مصرف می شود، اظهار داشت: در چنین زمانی که حتی اگر خودروهای با کیفیت و سوخت با کیفیت نیز داشتیم باز هم دچار آلودگی هوا می شدیم و این به دلیل سبک غلط زندگی شهروندان تهرانی است. البته بخشی از علت این مسئله به دلیل جایگزین مناسب یعنی حمل و نقل عمومی مناسب و گسترده است.

مرتبط با این خبر

  • تعامل زدگی؛ آفت طرح های سلامت

  • در طرح سلامت توازنی وجود ندارد

  • اجرای طرح تحول سلامت، شرکت های تجهیزات پزشکی را تعطیل کرده است

  • مناطق آزاد از اهداف خود دور شده اند

  • بسترهای لازم برای ایجاد مناطق آزاد، در ایران لحاظ نشده است

  • اهداف مناطق آزاد برای صادرات کالا محقق نشده است

  • کشورهای دارای فناوری بذر، بازار بذر را نیز در اختیار دارند

  • نقد جدی نسبت به تصویب محصولات دستکاری شده ژنتیکی در مجلس

  • نتیجه ارتباط مستقیم بین نهاد اجرا و نهاد آموزشی، درک درست آموزش است

  • وجود بودجه بدون نبود کیفیت کافی آموزش، اتلاف سرمایه است