مناظره شنبه تا چهارشنبه از ساعت 16:00 به مدت 75 دقیقه

كارشناس صنعت خودرو بیان كرد: دولت با افزایش تعرفه خودرو در پی اجرای اقتصاد مقاومتی است

کارشناس صنعت خودرو ضمن بیان این موضوع که دولت با افزایش تعرفه واردات خودرو، در پی اجرای اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: به نظر می رسد دولت با افزایش تعرفه قصد اجرای اقتصاد مقاومتی و کنترل نرخ ارز را دارد.

1396/11/24
|
11:16
|

برنامه «مناظره» رادیو گفت و گو با موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو؛ بایدها و نبایدها و با حضور حسن کریمی سنجری کارشناس صنعت خودرو روانه آنتن شد.

حسن کریمی سنجری در آغاز با بیان اینکه موضوع تعرفه و واردات خودرو از جنبه های مختلف قابل بررسی است، عنوان کرد: دولت نسبت به بخشی از منافع خودش از قبل واردات خودرو در سال 97 چشم پوشی کرده است. در حقیقت دولت حدود 31 درصد از منافع خودش را نسبت به سال گذشته صرف نظر کرده است و از رقم سه هزار و 220 میلیارد تومان به عدد دو هزار و 200 میلیارد تومان رسیده است.

وی اضافه کرد: یک بخش از اهداف دولت می تواند حمایت از صنعت داخلی باشد اما وقتی نگاه عمیق تری می کنیم، می ببینیم خیلی از خودروهای ساخت داخل، تظاد منافعی با واردات ندارند، یعنی قالب خودروهایی که از طریق شرکت های خودرو سازی عرضه می شوند، چه از نظر قیمت و چه از نظر توان موتوری، خودروهایی نیستند که بتوانند در کنار واردات رقابت کند.

این کارشناس صنعت خودرو با تصریح بر اینکه در افزایش تعرفه واردات خودرو، مسئله اقتصاد مقاومتی مطرح است، بیان کرد: کلیت نظام به این سمت حرکت می کند که بحث وابستگی اقتصاد به ارز خارجی و همچنین واردات خودروهای لوکس کاهش پیدا کند.

وی ضمن بیان این موضوع که دولت با افزایش تعرفه واردات خودرو، در پی اجرای اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: هر چند به نظام تعرفه ای به صورت کلی انتقادات زیادی وارد است، اما در هر صورت به نظر می رسد دولت قصد اجرای اقتصاد مقاومتی و کنترل نرخ ارز را دارد و این کار را با گذشتن از برخی منافع خودش انجام می دهد.

کریمی سنجری با اشاره به خودروهای برقی و هیبریدی تصریح کرد: متاسفانه دولت از نظر کارشناسی در زمینه خودروهای هیبریدی دچار اشتباه شده است. دولت در حالی تعرفه خودروهای برقی کامل را پنج درصد گذاشته است که اصلا امکان واردات آن وجود ندارد زیرا زیرساخت آن وجود ندارد. بنابراین بهتر است شرایط خودروهای هیبریدی را تسهیل کنیم اما تصور دولت این است که خودروهای هیبریدی بیشتر از سوخت های فسیلی استفاده می کند که این اشتباه دولت به دلیل عدم استدلال کارشناسی است.

وی افزود: خودروهای هیبریدی به دلایل مختلف چه از نظر موتور سوخت فسیلی که نسبت به موتورهای معمولی بنزین کمتری استفاده می کند و چه از این نظر که خودروهای هیبریدی در زمان استارت و سرعت های زیر 50 کیلومتر از موتورهای الکتریکی استفاده می کنند، یک انتخاب درست و مناسب در ایران است.

دسترسی سریع
مناظره