پرسمان هر روز از ساعت 10:45 به مدت 15 دقیقه

رادیو گفت و گو

پرسمان

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی: عرضه ی صنایع دستی نیازمند فعالیت حرفه ای تجّار

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی اذعان کرد: صنایع دستی قابلیت افزایش 3 برابری تولیدات خود را دارد اما فروش تولیدات نیازمند فعالیت کاملا حرفه ای از سوی تجار حوزه ی صنایع دستی است.

1396/07/13
|
13:31
|

دکتر سعید شیرکَوَند،معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور در گفتگوی برنامه ی پرسمان رادیو گفت و گو پیرامون موضوع ثروت آفرینی در حوزه ی صنایع دستی با در نظر گرفتن ظرفیت های موجود در آن با متفاوت خواندن صنایع دستی از سایر صنایع اظهار داشت: در سایر صنایع میتوان به سمت سرمایه گذاریهای بزرگ،تکنولوژی های جدید و همچنین بازارهای بسیار بزرگتر حرکت کرد اما در حوزه ی صنایع دستی اینگونه نیست و ما با چالشی بزرگ روبرو هستیم.

وی در خصوص تشریح چنین چالشی افزود: چالش موجود در حوزه ی صنایع دستی این است که کسانی که در این حوزه تقریبا مشغول فعالیت هستند گروهی هستند که از دیرباز بصورت کاملا سنتی به این فعالیت مشغول بوده اند بطوریکه میتوان گفت صنایع دستی ما توسط خانوارها شکل گرفته و هنوز هم بخش بسیار زیادی از آن توسط خانوارها تولید می گردد.

شیرکَوَند خاطر نشان کرد: در گذشته آنچه که توسط این گروه تولید می شد به سرعت بازار خودش را پیدا می کرد چرا که مصرف کنندگان محصولات در همسایگی تولید کنندگان بودند اما در دوره ی جدید فاصله و شکافی عمیق بین بازار مصرف و تولید بوجود آمده است.

معاون برنامه ریزی و سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کشور با بیان اینکه بخش زیادی از مصرف کنندگان به تولیدات ماشینی روی آورده اند تصریح کرد: تولیدکنندگان ما قابلیّت تولید با حجم بالا را داشته و حتی می توانند حجم تولید خود را تا 3 برابر افزایش دهند اما مشکلی که در این میان وجود دارد ناآگاهی تولیدکنندگان از نیاز مصرف کنندگان و عدم توانایی در به فروش رساندن محصولات تولیدی شان است.

وی اذعان کرد: آنچه که در دولت یازدهم مورد توجه سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری قرار گرفت پر کردن چنین خلا و حل چنین مشکلی است بدین ترتیب که تولید کنندگان صنایع دستی شناسایی شده،مورد آموزش قرار گرفته و سرمایه ی لازم در جهت تولید در اختیارشان قرار گیرد ضمن اینکه بتوانند محصولاتشان را در بازارهای هدف داخلی و خارجی ارائه نمایند.
دکتر شیرکَوَند با اشاره به بررسی های سازمان میراث فرهنگی بیان داشت: طبق بررسی های این سازمان در حال حاضر در جایگاهی هستیم که به شدت می توان بخش تولید و عرضه ی صنایع دستی را تقویت کرد اما اینکه تولیدات با حجم زیاد در داخل و خارج از کشور مورد تقاضا قرار بگیرند نیازمند فعالیتی کاملا حرفه ای از سوی تجار مربوط به این حوزه دارد که بتوانند تولیدات را به یک برند قابل اعتماد و خوش نام تبدیل نمایند.

همچنین مهندس مجید رضا حریری،ریاست انجمن صادرکنندگان صنایع دستی در این خصوص با تصریح اینکه در حوزه ی عرضه ی صنایع دستی مشکلات ما به مراتب کمتر از طرف تقاضاست اذعان کرد: اتفاقات خوبی در حوزه ی صنایع دستی روی داده بطوریکه 2 بازار چین و روسیه را جزء اهداف اصلی خود قرار داده ایم.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی همچنین از برپایی نمایشگاه صنایع دستی در شهرهای چین خبر داد و افزود: برپایی این نمایشگاه ها ماهی یکبار است و انباری نیز به منظور دپو کردن کالای تولیدکنندگان در منطقه ی آزاد شانگهای تدارک دیده ایم که پیش بینی می شود تا اوایل سال 2018 آن را در اختیار داشته باشیم.

دسترسی سریع
پرسمان