تقاطع فرهنگ پنجشنبه ها از ساعت 18:00 به مدت 90 دقیقه

رادیو گفت و گو

تقاطع فرهنك (اصلي)

گپی با افشین شاهرودی؛ از شعر به تصویر رسیدن...

عکاس پیشکسوت کشور که اثری بدیع در حوزه اشعار تصویری را خلق کرده است، معتقد است شعر و عکس دو وجه هنری هستند که او در پیوند این دو کوشیده است.

1399/04/16
|
10:15

افشین شاهرودی در برنامه "تقاطع فرهنگ" با اشاره به اینکه از شعر به تصویر رسیده و مجدد نقبی به شعر زده است و این دو هنر را ترکیب کرده، گفت: اشعارم را می‌نوشتم در گوشه‌ای نگهداری می‌کردم. روزی از گربه‌ای سخن می‌گفتم که نقبی به خاطراتم می‌زد.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو ادامه داد: در حال نوشتن آن مجموعه، گربه را شب هنگام در خواب دیدم. دمی بزرگ داشت که دور تا دور حیاط خانه می‌پیچید و از در منزل خارج و به کوچه می‌رفت. بیدار شدم و در کنار شعر، تصویر گربه را کشیدم. دریچه‌ای تازه به رویم باز شده بود که پیشتر تجربه‌ای درباره آن نداشتم.

شاهرودی گفت: سراغ اشعارم رفتم و تصاویری مرتبط نقش کردم که جرقه شعرهای دیداری از همین جا در ذهنم زده شد.

این شاعر و عکاس خلاق کشورمان ادامه داد: از نظر بنده درجا زدن در هنر مفهوم ندارد؛ بلکه با تغییر زمان، افکار و دیدگاه هنری و نگاه انسان تغییر می‌کند که هرگز عقب‌گردی ندارد.

شاهرودی خاطرنشان کرد: حرکت هنر در مجموع رو به جلوست و آنچه به معنای درجا زدن متصور می‌شوید، در حقیقت مقاطعی از زندگی هنرمندان است.

وی افزود: در نظر دارم گزیده‌ای از گفتگو و مقالات این سال‌ها را جمع آوری و بصورت یک کتاب منتشر کنم. درحالیکه یک ناشر در پی چاپ و انتشار کتب عکس و نقاشی این عکاس پیشکسوت کشور است.

در ادامه برنامه محمد منعم نمایشنامه نویس و مترجم با انتقاد از محافظه کار شدن ناشران به "تقاطع فرهنگ" گفت: این افراد به منطق بازار تن داده‌اند.

وی افزود: برخی ترجمه‌های موجود در بازار حتی اجرایی شده اما فلان نمایشنامه از لحاظ کیفی از اثر یک دانشجوی ادبیات نمایشی نازل تر است.

منعم در پاسخ به چرایی چاپ شدن آثار بی‌کیفیت اظهار کرد: ما خود را جدی نمی‌گیریم؛ خاصه در حوزه نمایشنامه و دوستان تئاتر هم به خواندن متون خارجی بسنده می‌کنند.

وی بازار نشر از منظر کتاب‌های تئوریک را مثبت ارزیابی کرد و گفت: در این زمینه فقر فرهنگی نداریم اما نمایشنامه‌های تالیفی سال‌های اخیر اجراهای مهمی را در بر داشتند. اما چرا این آثار به چاپ نمی‌رسند؟

منعم عدم چاپ این آثار را موجب تاثیرگذاری نامطلوب بر تئاتر کشور دانست و گفت: این آثار در صورت چاپ بخشی از حافظه تاریخی تئاتر کشور شده و یکی از دلایل ماندگاری آثاری نظیر رادی و بیضایی همین مطلب است.

این نمایشنامه نویس تئاتر صحنه افزود: این آثار اگر در زمان خود به چاپ نمی‌رسید، امروز از یادها می‌رفت و لذا نسل‌های بعدی مجدد دست به اختراع چرخ یا کشف آتش می‌زنند.

منعم خاطرنشان کرد: ناشران حاضر نیستند متون خوب را چاپ کنند چراکه به فالوور‌های شخص نویسنده استناد می‌کنند.

دسترسی سریع
تقاطع فرهنک (اصلی)