صدای جمهوری اسلامی ایران
display result search

چهارشنبه ها از ساعت 8:30 به مدت 60 دقیقه

استاد دانشگاه تأکید کرد: ما در مقالات علمی باید به توسعه فناوری ها و محصولات جدید و رفع مشکلات در این حوزه ها توجه کنیم.

برنامه "کرسی های آزاداندیشی" با موضوع بررسی وضعیت انتشار مقالات علمی، پژوهشی از نظر کمی و کیفی و با حضور دکتر قاسم عموعابدینی استاد دانشگاه و رئیس مرکز پژوهش فناوری های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران از شبکه رادیویی گفت و گو به روی آنتن رفت.

دکتر عموعابدینی در ابتدای مطلب با اشاره به ارتباط معنادار بین تولیدات علمی و زیرساخت ها برای تربیت نیروی دانشگاهی بیشتر گفت: جهش های علمی در مقاطع زمانی مختلف وابسته به توسعه زیرساخت های مربوطه توسط نظام جمهوری اسلامی ایران بوده است.

استاد دانشگاه افزود: از سال 1386 شاهد یک جهش علمی و آمار جذب دانشجویان ارشد و دکتری بودیم، بدین ترتیب همگام با رشد آمار مقالات علمی در کشور شاهد روند رو به رشد و قابل توجه تولیدات علمی نیز بودیم.

وی همچنین اظهار کرد: از سال 1380 به بعد، علاوه بر توسعه کمی این آمارها، زیرساخت های مرتبط با فضای حوزه علم و فناوری را هم توسعه داده ایم.

عموعابدینی با اشاره به هدایت ویژه مقام معظم رهبری در حوزه تولید علم و فناوری بیان داشت: با هدایت ایشان دانشگاه ها، آزمایشگاه ها و مراکز تحقیقاتی توسعه یافتند و مبتنی بر این زیرساخت ها، فعالیت های پژوهشی در حوزه بنیادی و کاربردی توسعه زیادی پیدا کرد و مقالات زیادی به چاپ رسید.

رئیس مرکز پژوهش فناوری های نوین در مهندسی علوم زیستی دانشگاه تهران متذکر شد: بررسی ها نشان می دهد مقالات علمی علاوه بر افزایش کمّی از نظر کیفی و ارجاعات هم توسعه یافته اند.

این استاد دانشگاه مطرح کرد: ما باید به اندازه ای تلاش کنیم که همه کارهای تحقیقاتی توانایی برطرف کردن مشکلات داخل کشور را داشته باشند. البته انتظار ما از گروه های علمی، ارائه تحقیقات و تولیدات متفاوت علمی در حوزه های مختلف فیزیک، شیمی، ریاضی، زیست شناسی و سایر علوم است.

وی در ادامه برنامه کرسی های آزاداندیشی رادیو گفت و گو تأکید کرد: ما در مقالات علمی باید به توسعه فناوری ها و محصولات جدید و رفع مشکلات در این حوزه ها توجه کنیم.

دکتر عموعابدینی در خاتمه اظهار داشت: اکثر برنامه ریزی ها و آئین نامه های آموزشی جلوی جهش های علمی اساتید را می گیرد و همین باعث شده استاد به دانشجو فشار بیاورد و از او مقاله بخواهد. نحوه ارزشیابی ما از محققان و دانشجویان فارغ التحصیل غلط است.

مرتبط با این خبر

  • جایگاه پژوهش های کیفی در بومی سازی علوم انسانی و وضعیت علوم ارتباطات در ایران

  • آئین نامه ارتقای اساتید نیازمند تغییرات اساسی است

  • لزوم نظارت جدی وزارت علوم بر اجرای آئین نامه ارتقای اساتید

  • ارتقاء و ارزشیابی اساتید در کرسی‌های آزاد اندیشی رادیو گفت و گو

  • نظام آموزش عالی خلاقیت و مهارت را از دانشجویان می گیرد