سیاست نامه جمعه ها از ساعت 21:00 به مدت 60 دقیقه

رادیو گفت و گو

سياست نامه

عضو هیئت علمی دانشگاه: آزادی در برخی دوره ها ظرف 4دهه گذشته به اسارت کشیده شد

محمد الوندی گفت: آزادی در برخی از دوره‌های انقلاب اسلامی به اسارت کشیده شد، چون آزادی را به معنای عقلانیت می دانم و وقتی بحث‌های جنسیتی و شهوانی مطرح و به آن بها داده می‌شود، از آن طرف حوزه عقلانیت تضعیف می‌شود.

1398/07/06
|
11:53
|

برنامه "سیاست‌نامه" با موضوع (آزادی در پرتو انقلاب اسلامی، آسیب‌شناسی گام اول و بایدهای گام دوم) با حضور دکتر محمد الوندی، عضو هیئت علمی دانشگاه روانه آنتن شبکه رادیوگفت‌وگو شد.

محمد الوندی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو اظهار کرد: وقتی کسی وارد یک گفتمان می‌شود، نظام محاسباتی‌اش تغییر می‌کند، یعنی یک نظم اجتماعی ایجاد می‌شود، یعنی آزادی در آخر به یک نظم اجتماعی منجر می‌شود، آزادی با مبنای تصمیم‌گیری عقلانی اجتماعی یک نظم دارد و آزادی با مبنای غربی یک نظم اجتماعی دیگری را ایجاد می‌کند و اگر آن نظم حاکم و تبدیل به گفتمان مسلط شد، آنجا دیگر جرات تخلف وجود ندارد، زیرا فرد می‌داند اگر تخلف کند، داشته‌هایش از بین می‌رود.

وی افزود: داشته‌های افراد به طور دائم در نظام اجتماعی تبلیغ می‌شود و وقتی چیزی نداشته باشد، انگار سرمایه‌ای را از دست داده است. به نظرم این موضوع را باید در یک نظریه‌پردازی تصویر کنیم. از طرفی نظم اجتماعی غربی با نظم انقلابی تضاد دارد، اگرچه نظم و انقلاب خودش یک پارادوکس است، نظم یعنی هر چیزی سر جای خودش باشد، انقلاب یعنی تغییر و تحول، لذا ظاهر این دو با هم متفاوت است و با هم تضاد دارند، اما در سخنان رهبری بحث جوشش انقلابی و نظریه نظام انقلابی مطرح شده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه ادامه داد: لذا سخن از نظم انقلابی است، چگونه این پارادوکس مطرح می‌شود؟ به نظرم ادبیات سیاسی که در حوزه نظم شکل گرفته، کامل نبوده است. وقتی مردم در انقلاب 57 در خیابان‌ها شعار استقلال، آزادی و جمهوری‌اسلامی سر دادند، مصداق عقلانیت، استقلال، عزت و برادری که می‌تواند ما به ازای بیرونی داشته باشد.

محمد الوندی گفت: اگر آزادی به آگاهی و تشخیص صحیح برگردد و آن نبوغ و استعداد در مسیر تشخیص صحیح قرار بگیرد، ما با چالش امنیتی مواجه نخواهیم شد و استقلال ما مورد تعرض قرار نخواهد گرفت، یعنی در نهایت میان استقلال و آزادی یک همپوشانی با این دیدگاه خواهد بود، چنان‌که به نظم انقلابی اشاره کردم و نظام انقلابی که رهبری مطرح کردند که انقلاب‌اسلامی پس از نظام‌سازی به رکود و خمودی دچار نشده و میان جوشش انقلابی و نظم سیاسی و اجتماعی تضاد و ناسازگاری به وجود نیامده است، بلکه از نظریه نظام انقلاب تا ابد دفاع می‌کند.

وی افزود: نظام انقلابی که از یک نظم انقلابی برخاسته است و آن هم ریشه‌های انسان‌شناسانه دارد، به نظر می‌آید که این نظم انقلابی از یک طرف ایدئولوژی پشت آن است، ایدئولوژی حق‌مدارانه و با محوریت مردم در اجرا که باید مردم در میدان باشند تا این حق‌محوری نظام را محقق کنند. لذا نظم انقلابی در عین داشتن سازمان، آماده است خلاقیت، انعطاف و ابتکار مردم را در خودش بپذیرد. چنان‌که در ابتدای انقلاب با مدیریت جهادی سر و کار داشتیم و این ظرفیت‌های میدانی با اتصال با آن ظرفیت‌های علمی به بلوغ می‌رسید و شکوفا می‌شد و نبوغ‌ها و استعدادها به کمال می‌رسید و آن خدمتی که لازم بود که افراد برای جامعه انجام دهند، محقق می‌شد.

عضو هیئت علمی دانشگاه در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو ادامه داد: در حال حاضر شاید بخشی از افراد بتوانند به دلیل بورکراسی‌های حاضر به جامعه خدمت کنند. از طرفی معتقدم آزادی در برخی از دوره‌های انقلاب اسلامی به اسارت کشیده شد، چون من آزادی را به معنای عقلانیت به کار می‌گیرم، زیرا وقتی بحث‌های جنسیتی و شهوانی مطرح و به آن بها داده می‌شود، از آن طرف حوزه عقلانیت تضعیف می‌شود. لذا اگر آزادی بر مبنای آگاهی و تشخیص درست ناشی شود، به طور طبیعی احساسات و غرایز را به مجرای درست هدایت می‌کند، زیرا هر حس و غریزه‌ای که خدا در وجود انسان گذاشته، حقوقی دارد که باید با عقلانیت به آن پرداخته شود، اما اگر این حق را رها کنیم، دچار باطل خواهیم شد.

دسترسی سریع
سیاست نامه