خیابان فرصت دوشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

رادیو گفت و گو

خيابان فرصت

معاون آموزشی دانشگاه تهران: کنکور؛ بهترین غربالگر برای ورود به دانشگاه است

حسینی گفت: از منظر آموزش، کنکور غربالگری مناسبی انجام می دهد؛ یعنی دانشگاه ها از ورودی های خود در مقطع کارشناسی رضایت دارند.

1398/04/12
|
15:45
|

حسین حسینی در خصوص نقاط ضعف و قوت حذف کنکور در برنامه "خیابان فرصت" رادیو گفت و گو اظهار کرد: «با وجود سر دادن شعار حذف کنکور، مجلس کنکور متمرکز دکتری را تصویب کرد؛ در این میان اما رویکرد حذف کنکور نسبت به مقطع کارشناسی است.»

وی از ایراد دانشگاه ها نسبت به کنکور دکتری سخن گفت و لزوم حذف این آزمون را در این مقطع آموزشی اولویت دانست و افزود: «برای کارشناسی ارشد می توان تمهیداتی در نظر گرفت تا پذیرش بهتر انجام گیرد.»

حسینی ادامه داد: «از منظر آموزش، کنکور غربالگری مناسبی انجام می دهد؛ یعنی دانشگاه ها از ورودی های خود در مقطع کارشناسی رضایت دارند.»

وی در برنامه "خیابان فرصت" رادیو گفت وگو، با بیان اینکه کنکور رقابتی 15 درصدی را شکل می دهد، گفت «بر اساس این آمار بخش اعظم پذیرش در دانشگاه ها از طریق سوابق تحصیلی صورت می گیرد.»

حسینی به رادیو گفت وگو گفت: «با حذف کنکور اگر شیوه مناسب جایگزین مطرح نشود، دغدغه خانواده ها افزایش می یابد. جمعیت بالای داوطلبان معدل 20 دریافت می کنند؛ حال چگونه غربالگری میان این جامعه آماری اتفاق افتد؟»

معاون آموزشی دانشگاه تهران افزود: «زمان اشتغال پذیری دانش آموختگان از شاخص های رنکینگ دانشگاه هاست که کمتر در ایران انجام گرفته و تنها یکی دو بار در دانشگاه تهران انجام گرفت.»
حسینی با بیان این مطلب تصریح کرد: «اگر دانش آموختگان یک دانشگاه پس از یکی دو سال قادر به یافتن جایگاه اشتغال نباشند، به عنوان یک شاخص منفی مهم برای دانشگاه مذکور محسوب می شود.»

وی با اعلام اینکه برقراری کنکور به معنای تایید این روند نیست، گفت: «ما برای آموزش و پرورش تحویل دانش آموز را به دانشگاه به عنوان یک هدف در نظر داریم؛ این فرد باید دانش، مهارت و بینشی مناسب داشته باشد و دقیقا به همین مسئله نقد وارد است.»

حسینی ادامه داد: «گاه دانشجویان حتی با همکلاسی خود تعاملات اجتماعی برقرار نکرده و یا از حداقل دانش مهارتی در زندگی استفاده می نمایند؛ [لذا کنکور همواره به گزینی را پیش نمی گیرد].»

همچنین در ادامه برنامه محمد عسگریان، مدیر گروه سیاست ها و برنامه ریزی های ستاد نقشه جامع علمی کشور با اعلام اینکه پیش تر اراده حذف کنکور در میان مسئولین وجود داشت، اظهار کرد: «قوانین تلاش کرد کنکور آهسته حذف شود ولی توفیق این قوانین در حوزه اجرا، قابل بحث است.»

وی با طرح این پرسش که چرا کنکور باید حذف شود، گفت: «در دانشگاه ها، 15 درصد صندلی با کیفیت و رایگان وجود دارد؛ بنابراین چرا باید کنکوری که موجب رقابت برسر این میزان صندلی می شود، حذف شود؟»

عسگریان کثرت صندلی های دانشگاهی را به دلیل پیک جمعیتی در دهه 60 دانست و یادآور شد: «در این برهه زمانی کشور مجبور به ایجاد واحدهای آموزشی بود و متاسفانه در بسیاری موارد کیفیت فدای کمیت شد.»

وی افزود: «امروز متناسب با شرایط اجتماعی، آموزش عالی باید ساماندهی و متعادل شود که به مقوله آمایش آموزش عالی ارتباط دارد.»

عسگریان با بیان اینکه 80 درصد ظرفیت دانشگاهی فارغ از آزمون کنکور پذیرای دانشجویان است، ادامه داد: «در سند تحول بنیادین 6 ساحت برای یک دانش آموز فارغ التحصیل از دبیرستان تعریف می کنیم که شامل اخلاق، اعتقاد، هنر، ورزش، علم و... است و دانش آموز باید در این 6 حوزه رشد کند.»

مدیر گروه سیاست و برنامه ریزی ستاد نقشه جامع علمی کشور سند تحول بنیادین را از نقطه نظر فلسفه آموزش قوی خواند و در عین حال گفت: «آموزش مهارتی و فنی برای دانشجویان رشته های نظری [از نکات مورد نظر در بعد اشتغال آفرینی است].»

عسگریان در مصاحبه با رادیو گفت وگو افزود: «در گذشته نیازهای بازار کار در گسترش آموزش عالی نقشی نداشته و هر رشته ای که به امکانات کمتری نیاز داشت، بیشتر توسعه یافته بود. به عنوان مثال توسعه رشته های علوم انسانی به دلیل راحتی اتفاق افتاده و نگاه توسعه گران این رشته ها به بازار کار به هچ عنوان جدی نبود.»


دسترسی سریع
خیابان فرصت