خیابان فرصت دوشنبه ها از ساعت 22:00 به مدت 120 دقیقه

رادیو گفت و گو

خيابان فرصت

مجلات تخصصی؛ ویترین علمی کشور

سردبیر نشریه بین المللی مهندسی، مجلات تخصصی حوزه علم، صنعت و فناوری را ویترین علمی کشور دانست که موجب فخر دانشگاه‌های کشورند.

1399/06/18
|
13:29
|

نجف پور در ارتباط زنده تلفنی با برنامه "خیابان فرصت" رادیو گفت‌وگو، با اشاره به اینکه هم و غم صنعتگران باید بر مبنای رفع مشکلات مردم باشد، افزود: مجلات در این راستا بستر رشد هستند و آخرین دستاوردها را با فرمتی خاص تحت عنوان یک مقاله به جامعه ارائه می‌دهند.

وی چنین مجلاتی را ویترین علمی کشور نامید و افزود: دانشگاه‌ها نیز به نتایج تحقیقاتی که در قالب مجلات منتشر می‌شود، فخر می‌فروشند ولی نکات منفی هم نظیر بیزینس پلن در این حیطه وجود دارد که البته نفس کار را مورد خدشه قرار نمی‌دهد.

نجف پور ادامه داد: مجلات علمی به سان یک المپیک ورزشی در طول سال برگزار شده و دستاوردهای محققان، دانشجویان و اساتید را نمایان می‌سازد و قطعا باید مراقب بود تا این قبیل نشریات به نان قرض دادن‌های اقتصادی منتج نشود.

وی افزود: بستر مجلات علمی باید سالم بماند تا اثر تحقیقات برای جامعه و صنعت و در نهایت برای کشور، تحول آفرین باشد.

نجف پور با صحه گذاشتن به برخی سوء استفاده‌های مالی در این قبیل مجلات، تاکید کرد: با نگاهی به حجم کار مجلات علمی، می‌توان گفت تخلفات تنها 10درصد بوده و میزان روند سالم در این نشریات تا 90درصد را پوشش می‌دهد.

وی فروش مقاله به نشریات را به جعل اسکناس تشبیه کرد و گفت: اجتماع هم این‌ها را ناصحیح می‌داند چراکه بسیار خطرناک بوده و موجب انحراف می‌گردد.


*علم را ساده سازی کرده و به خورد مخاطب می‌دهیم

در ادامه این گفتگوی رادیویی مانی قاسمی، مؤسس و مدیرعامل سایت "دیجیاتو" با اشاره به راه اندازی 6 ساله این سایت علمی اظهار کرد: هم اینک بیش از 30 نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند و طی این مدت فعالیت خود را با ترجمه اخبار حوزه علم و تکنولوژی آغاز کردیم.

وی هدف اولیه این سایت علمی را ناظر بر جذب مخاطبینی دانست که در ماه 10 میلیون بار مطالب این سایت در زمینه لبه علم را کلیک کرده و تاکید کرد با ایجاد جرقه‌های ذهنی در مخاطب او را به سمت ایده‌های خلاقانه سوق می‌دهیم.

قاسمی افزود: به مرور با گسترش تیم علمی این سایت، به سمت تولید محتوا و ارتباط گیری با مراکز علمی داخلی حرکت کردیم تا مخاطبان را بیشتر در جریان آنچه در حوزه علم در کشور اتفاق می‌افتد قرار دهیم.

وی با بیان اینکه می‌توان حجم مطالب علمی را ارتقا داد، تاکید کرد این رویه، نیازمند مشارکت بدنه علمی کشور است و افزود: شرکت‌های دانش بنیان باید بُعد روابط عمومی خود را تقویت کنند.

قاسمی با تاکید بر اینکه بارها مقالات علمی دانشگاه‌های خارج از کشور را به چاپ رسانده‌ایم، افزود: دیجیاتو بیشتر مخاطبان رنج سنی 18 تا 25 سال را پوشش می‌دهد و این سایت تلاش دارد مفاهیم پیچیده علمی را به زبان ساده ارائه دهد. سایت‌های علمی در خارج از کشور این رویه را پیش گرفته‌اند و ما به واسطه ترجمه، این محتوای ساده سازی شده را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهیم.

مدیر سایت "دیجیاتو" خاطرنشان کرد: در ایران به واسطه نبود ارتباط صحیح دانشگاه‌ها و مراکز علمی، توفیق چندانی نداشتیم.

دسترسی سریع
خیابان فرصت