بودجهریزی عملیاتی و حذف بودجه دستگاههای ناتوان، تكلیف قانونی است جبار كوچكینژاد در مصاحبه با رادیو گفتوگو، با اشاره به اقدام برای كاهش بودجه دستگاههای ناكارآمد بیان كرد: این اقدام یك تصمیم جدید یا سلیقهای نیست، بلكه اجرای دقیق تكالیف قانونی است كه پیشتر در برنامه هفتم توسعه و قوانین بودجه به تصویب رسیده است. 1404/08/04|
اصلاح بودجه دستگاههای ناكارآمد باید در اولویت قرار گیرد رحمان سعادت ضمن تأكید بر اینكه بودجه، آینه تمامنمای اقتصاد یك كشور است، گفت: كاهش بودجه دستگاههای ناكارآمد، هم یك اولویت اصلاحی و هم یك فوریت ناشی از شرایط تحریمی است، اما لزوم یك رویكرد تدریجی و علمی تأكید میشود. 1404/08/04|
تولیدكننده نباید صادركننده باشد/ نیازمند شركتهای تخصصی صادرات هستیم محمدرضا غفراللهی با انتقاد شدید از ساختار فعلی تجارت كشور، تأكید كرد: یكی از دلایل اصلی ناكامی در صادرات، سوق دادن اشتباه تولیدكنندگان به سمت صادرات مستقیم است. 1404/07/30|
سركوب نرخ ارز، بزرگترین جفا در حق صادرات است آرش علوی با نگاهی تاریخی، ریشه اصلی مشكلات صادرات را در سیاستهای ارزی دولتها طی 50 سال گذشته جستجو كرد و آن را بزرگترین جفا در حق این بخش دانست. 1404/07/30|
خلأ قانونی در بازار خودرو نداریم/ ذینفعان مانع اجرای كامل قانون واردات خودرو هستند سلمان ذاكر ضمن دفاع از عملكرد مجلس یازدهم در قانونگذاری برای ساماندهی بازار خودرو، گفت: مجلس با تصویب قوانین جامع مربوط به واردات خودروهای نو، كاركرده و هیبریدی، راه را برای ایجاد رقابت، بهبود كیفیت و كاهش قیمت باز كرده است، اما دولت در اجرای این قوانین كلیدی كوتاهی میكند و افراد ذینفوذ مانع اجرای آن میشوند. 1404/07/29|
دولت مانع جدی رقابت و آزادسازی بازار خودرو است تقوامنش با اشاره به اینكه دولت به عنوان یكی از ذینفعان اصلی بازار خودرو عمل میكند، گفت: دولت با اتكا به درآمدهای قابل توجهی كه از تعرفهها و عوارض واردات خودرو به دست میآورد، نه تنها مانعی جدی در برابر آزادسازی بازار و ایجاد رقابت است، بلكه به طور غیررسمی به شریكی در قیمتگذاری و سود بردن از گرانی خودرو تبدیل شده است. 1404/07/29|
تكنرخی شدن ارز فساد را از بین میبرد؛ پیشنیاز آن حمایت از اقشار كمدرآمد و تقویت بازار دوم است جعفر قادری تكنرخی شدن ارز را راهكاری كلیدی و قطعی برای ازبینبردن فساد، رانتجویی و دلالیهای ناشی از نظام چندنرخی دانست و تأكید كرد: این اقدام مهم بدون فراهمكردن مقدمات و بسترهای حمایتی لازم برای اقشار كمدرآمد جامعه از طریق یارانه نقدی یا نظام كوپنی، امكانپذیر نیست. 1404/07/28|
دولت به تكلیف قانونی خود در واگذاری زمین عمل نمیكند/ اجرای كامل برنامه هفتم، قیمت مسكن را تا 50 درصد تعدیل میكند علیرضا نصاری عدم اجرای تكالیف قانونی توسط دولت، بهویژه در زمینه واگذاری زمین به مردم و اجرای دقیق قانون برنامه هفتم توسعه را از دلایل اصلی تداوم بحران مسكن دانست. 1404/07/28|
راه حل بحران مسكن، مالیاتهای تنظیمی و رفع محدودیت عرضه است نه قیمتگذاری دستوری محمدصالح شكوهی با اشاره به اینكه بحران مسكن ریشه در تبدیل شدن زمین از یك كالای مصرفی به یك كالای سرمایهای و سوداگرانه دارد، گفت: راهكار خروج از این بحران نه در قیمتگذاری دستوری، بلكه در دو اقدام همزمان یعنی استفاده از ابزارهای مالیاتی مؤثر برای مقابله با سوداگری و احتكار و رفع محدودیتهای عرضه زمین برای شكستن قیمتها است. 1404/07/28|
تكنرخی شدن ارز به شكل دستوری و هیجانی، فاجعه آمیز است حسن خسروی ضمن تأكید بر اینكه تكنرخی شدن ارز یك امر مسلم و لازمالاجراست، هشدار داد: این اقدام بدون درمان ریشهای اقتصاد بیمار كشور و تنها به صورت دستوری، هیجانی و سلیقهای، میتواند فاجعهآمیز باشد. 1404/07/27|
دیدگاه كوتاهمدت مدیران و بیاعتمادی مردم مانع اصلاح نظام مالیاتی اسماعیل كبودی با انتقاد شدید از رویكرد فعلی نظام مالیاتی كشور، تأكید كرد: تمركز صرف بر وصول درآمد بدون فرهنگسازی و شفافسازی برای مردم، باعث ایجاد بیاعتمادی عمیق شده و دیدگاه كوتاهمدت و غیر استراتژیك مدیران، مانع اصلی اصلاحات پایدار و ریشهای در این حوزه حیاتی است. 1404/07/26|
علت كسری بودجه، انحراف عظیم در مصارف و فرارهای كلان است نه كمبود درآمد حسین غیاثوند با اشاره به وضعیت بودجه كشور، گفت: مشكل اصلی نه كمبود درآمدهای مالیاتی، بلكه فرارهای مالیاتی گسترده در بخشهای پردرآمد و همچنین انحراف و ناكارآمدی عظیم در بخش مصارف بودجه، به ویژه در حوزه یارانههای پنهان است. 1404/07/26|
ممنوعیت واردات پاكستان، بازار برنج را به هم ریخت محمد مختاریان كندری با اشاره به اینكه عامل اصلی گرانی برنج، انتظارات تورمی ناشی از ناهماهنگی در سیاستگذاریهای دولت است، اظهار كرد: تصمیمات متناقض، ارائه آمارهای غلط از میزان تولید داخلی و ممنوعیت واردات برنج باكیفیت پاكستانی، بازار را دچار كمبود كرده و به افزایش افسارگسیخته قیمتها دامن زده است. 1404/07/22|
حذف صفر از پول ملی بدون اصلاحات، فقط هزینه و تلاطم میآفریند فرهاد بیاشاد، طرح حذف چهار صفر از پول ملی را به آرایش كردن یك بیمار سرطانی در مرحله چهارم بیماری تشبیه كرد و گفت: این اقدام كاملاً نمادین و بیاثر در برابر مشكلات ساختاری اقتصاد ایران است. 1404/07/22|
پرستیژ پول ملی با تقویت اقتصاد احیا میشود، نه با حذف صفر حسین صمصامی با انتقاد شدید از مصوبه حذف چهار صفر از پول ملی، تمامی استدلالهای مطرح شده برای توجیه این طرح را پوچ، باطل و غیرعلمی خواند و تصریح كرد: پرستیژ پول ملی نه با حذف صفر، بلكه با تقویت واقعی اقتصاد احیا میشود. 1404/07/22|
انتقال پایتخت از نظر اقتصادی فاجعهبار است / جمعیتپذیری تهران باید متوقف شود سید جعفر تشكری هاشمی، ایده انتقال پایتخت را راهكاری غیرمنطقی، غیرعملی و به لحاظ اقتصادی فاجعهبار توصیف كرد و گفت: این طرح كه دهههاست در زمان بروز مشكلات تكرار میشود، تنها یك مسكّن و فرار از مسئولیت است. 1404/07/21|