واكاوی دستیابی به جمعیت پویا و سازنده در گام دوم انقلاب اسلامی برنامه گفتگوی علمی، بیست و یكم آبان از سیاستهای كلی نظام جمهوری اسلامی ایران در زمینه جمعیت و رویكرد و تكلیف دستگاهها در چگونگی رسیدن به جمعیت پویا و سازنده در گام دوم انقلاب اسلامی سخن میگوید. 1398/08/21|
نقش وزارت علوم باید نظارتی باشد مجید سلطانی بیان كرد: وزارت علوم باید یك نقش نظارتی داشته باشد تا تضمین كیفیت آموزش عالی را بررسی كند و بقیه امور را به خود دانشگاه ها بسپارد زیرا دانشگاه ها باید مستقل باشند. 1398/08/20|
آمایش آموزش عالی در نقشه جامع علمی كشور مورد توجه قرار گرفته است حسینی مقدم گفت: طراحی الگوی گسترش آموزش عالی باید متناسب با حوزه های اولویت دار علم و فناوری، نوع موسسات، اوضاع اقلیمی و اشتغال فارغ التحصیلان و مبتنی بر نقشه جامع علمی كشور باشد. 1398/08/20|
كار عملیاتی در خصوص اجرای آمایش آموزش عالی صورت نگرفته است محمدرضا فیاض مجتهدی آغاز آمایش آموزش عالی را سال 95 عنوان و بیان كرد: در این سه سال با وجود ابلاغ آمایش آموزش عالی، عملا كار عملیاتی مناسبی صورت نگرفته است. 1398/08/20|
تالیف كتابی با موضوع فناوری در قرآن حجت الاسلام تاج آبادی از تالیف كتاب علم و فناوری در قرآن و ارائه آن به صورت اختیاری در دانشگاه مالك اشتر گفت و اظهار كرد: 18 ماه روی این كتاب كار كردیم و در این راستا 29 كلید واژه را در قرآن پیدا كرده ایم. 1398/08/16|
بسترسازی برای شكل گیری مراكز نوآوری جوان از مهمترین اقدامات است مریم ملونی گفت: یكی از مهمترین اقدامات، بسترسازی برای شكل گیری مراكز نوآوری است و بر اساس در دورههای آموزشی، رویكردهای ویژه ای را اتخاذ كرده ایم كه بر اساس آن، فرد قدرت خلاقیت خود را بروز و ظهور میدهد تا وارد فضای ایده پروری شود. 1398/08/15|
تلاش بنیاد ملی نخبگان كاهش دغدغه های ذهنی نخبگان است نصیری گفت: تلاش بنیاد ملی نخبگان در این راستا است كه دغدغه های ذهنی و روزمره نخبگان از جمله مسكن، معیشت و خدمت سربازی كاهش یابد و در این راستا با صحبت هایی كه با نیروهای مسلح صورت گرفت، این تسهیلات در حوزه نظام وظیفه ارائه شد. 1398/08/14|
عدم چابكی در ارتباطات بین دستگاهی موجب كندی در ارتقاء جایگاه نخبگان است ملونی درباره علل كند بودن تصویب اسناد بالادستی در حوزه علم و نخبگان اظهار كرد: متاسفانه چابكی و چالاكی در ارتباطات بین دستگاهی وجود ندارد درحالیكه لزوم هم افزایی بخش های مختلف كشور برای ارتقاء جایگاه نخبگان و علوم، بر هیچ كس پوشیده نیست. 1398/08/13|
عدم وجود ارتباط صحیح بین صنعتو دانشگاه موجب هدررفتن ظرفیت نخبگان میشود حجت الاسلام تاج آبادی گفت: وقتی در ارتباط بین صنعت و دانشگاه راهكار مناسبی وجود ندارد در حوزه پرورش استعدادها و استفاده از ظرفیت نخبگان نیز دچار مشكل می شویم. طبیعتا كسانی باید راهكار ارائه دهند كه تولیت و مسئولیت حوزه علم را بر عهده دارند. 1398/08/13|
هدایت،شناسایی و پرورش نخبگان برای ارائه خدمت مهمترین هدف بنیادملی نخبگان است قدرت الله نصیری بیان كرد: هدایت، شناسایی و پرورش نخبگان و تحویل به جامعه برای ارائه خدمت مهمترین هدف بنیاد ملی نخبگان است و بیشتر از 18 سال است كه در این راستا اقدام شده اما هنوز به سطح مناسبی از این هدف گذاری ها نرسیده ایم. 1398/08/13|
چالشهای فعالیت نخبگان در ایران برنامه گفتگوی علمی، ششم آبان با حضور كارشناسان از چالشهای فعالیت نخبگان در ایران سخن میگوید. 1398/08/06|
داشتن توانمندی ذاتی یا اكتسابی برای حل مسئله ویژگی یك نخبه است محمدمهدی غفوری در تعریف نخبگی اظهار كرد: نخبه فردی است كه توانمندی ذاتی یا اكتسابی برای حل مسئله داشته باشد كه این مسئله می تواند مسائل روز جامعه باشد و یا از گذشته وجود داشته باشد. 1398/08/06|
تعریف بنیاد ملی نخبگان از نخبگی، افراد نخبه را محدود كرده است احسان سید جعفری با تصریح بر اینكه تعریف بنیاد ملی نخبگان از فرد نخبه، افراد را محدود كرده است، عنوان كرد: نخبه واقعی كسی است كه ارزش افزوده ای برای كشور داشته باشد و با توانایی های اكتسابی، كارآفرینی و تولید ثروت كند. 1398/08/06|
تبیین دیدار مقام معظم رهبری با نخبگان و استعدادهای درخشان برنامه گفتگوی علمی، چهارم آبان از دیدار مقام معظم رهبری با نخبگان و استعدادهای درخشان سخن میگوید. 1398/08/04|
«علم منفعتی» به امر پژوهش آسیب وارد می كند طاهری نیا از آسیب های علم منفعتی در حوزه پژوهش گفت و اظهار كرد: وقتی نگاه به علم بر اساس منفعت طلبی باشد، اساتید دانشگاه و پژوهشگران به دنبال پژوهش هایی هستند كه درآمد داشته باشد وتوجهی به نیازهای جامعه نخواهند داشت. 1398/08/04|
یك درصد از علم جهان در ایران تولید می شود سیف الدین با بیان اینكه ایران یك درصد جمعیت و علم جهان را در اختیار دارد، گفت: باید به گونه ای از این یك درصد علم بهره ببریم كه هم نیازهای كشور را رفع كنیم و هم باقی علوم را نیز در خدمت داشته باشیم. 1398/08/04|