در جریان باشیم كه ... | مهندسی ذهن مخاطب توسط رسانههای بیگانه در این قسمت، دكتر معصومه نصیری (كارشناس سواد رسانهای) به تبیین مهندسی ذهن مخاطب توسط رسانههای بیگانه میپردازد. 4 ماه پیش
در جریان باشیم كه ... | نزاع رسانهها بر سر تصاحب نظام ادراك مخاطب در این قسمت، دكتر معصومه نصیری (كارشناس سواد رسانهای) به چرایی نزاع رسانهها بر سر تصاحب نظام ادراك مخاطب میپردازد. 4 ماه پیش
شكست پروژه منشور مهسا در این قسمت از برنامه امواج شبهه، مصطفی صادقی (كارشناس رسانه) و دكتر علیرضا داودی (كارشناس ارشد رسانه) به واكاوی متناقضنمایی رسانههای بیگانه با هدف تسخیر ذهن مخاطب پرداختند. 1 سال پیش
تكنیك آتش ملایم ـ باد تند ـ خاك خشك همیشه الگو سازی ها، نمادسازی ها، قهرمان سازی ها در حوزه شناختی، با تكنیك «آتش ملایم، باد تند، زمین خشك» شكل می گیرد. 2 سال پیش
رسانهها و راههای جلب اعتماد مخاطب نقش رقابتی رسانهها برای جلب نظر مخاطب بر هیچكس پوشیده نیست. همه رسانهها مطابق با اهداف و منافع مادی و معنوی مالكان آن رسانه پیام تولید میكنند. 2 سال پیش
تكنیك انتخاب آسان در شرایط سخت بعضی افراد هستند كه دوست دارند همیشه در راس خبرها باشند درست مانند چهره های سینمایی كه همیشه معروفند. این شهرت از سینما و ورزش گاهی به سیاست هم می آید اما شرایط ویژه ای دارد. 2 سال پیش
تكنیك استوای سرد، قطب گرم آنهایی كه اهل سفر هستند می دانند كه زمستان ها باید به مناطق گرم زمین بروند. بنابراین در زمستان حوالی استوا شلوغ است و در تابستان مناطق نزدیك به قطب برای سفر خوب است. 2 سال پیش
نقص توافقی ، نقص مشهود ، رضایت پایدار قانون مهمی در ایران تصویب می شود كه جوانی جمعیت نام دارد. برخی از مردم گله دارند كه مشكلات اقتصادی مهمترین علت ازدواج نكردن و فرزندآوری است. 2 سال پیش
تكنیك موج بلند ساحل عریض موج بلند خیلی زود می تواند همه خانه های نزدیك ساحل را تخریب كند. بنابراین قبل از اینكه برسد باید منطقه را خالی كرد. موج های بلند در راه هستند. 2 سال پیش
تكنیك سدِ سكوت بعضی ها عاشق خبرهای پشت پرده هستند درست مانند آنهایی كه عاشق فیلم های پلیسی هستند. 2 سال پیش
تكنیك تسكین برای افزایش درد مانند قرص مسكن عمل میكند. در چند دقیقه اول شما را آرام میكند اما به سرعت دردها بر میگردد. 2 سال پیش
تكنیك تپههای متحرك ـ سازههای ثابت جابجا كردن اهم و مهم در رسانه های بیگانه فراوان دیده می شود، اینجا یك شگرد رسانه ای اتفاق می افتد كه بسیار آرام ذهن مخاطب را درگیر می كند كه اصطلاحا به آن ”تپه های متحرك ـ سازه های ثابت“ می گویند. 2 سال پیش
نماهنگ | فریضه فوری «در این جهادی كه وجود دارد، در این جنگ بیامانی كه وجود دارد بین اسلام و كفر، بین حق و باطل، بین روایت دروغ و حقیقت -این جنگی است بین اینها- ما در كجای این جبهه قرار داریم و حضور داریم؟» 2 سال پیش
تكنیك آرامش سخت برخی فكر می كنند برای یك رسانه ضد ایرانی مهمترین موفقیت این است كه مردم معترض به میانه خیابان بیاورد اما واقعیت آن است كه مهمترین موفقیت برای آنها ، آن است كه مخاطب را عنوان یك كنشگر همسوی خود تبدیل كند. 2 سال پیش
تكنیك حمل باد ـ واكنش رئال ماجرای آن پادشاه را شنیده اید كه می خواست استخر خانه خود را پر آب كند و ده ها ساقی را فرستاد تا مشك را از چشمه دوردست آب كنند و بیاورند؟ 2 سال پیش
تكنیك عَشَقِه عَشَقِه یك گیاه محبوب در تزیین باغ ها و باغچه هاست. یك گیاه رونده كه زیبایی فضا را چند برابر می كند. خاصیت گیاه ” عَشَقِه “ باعث شده كه این جذابیت مورد استفاده رسانه ها هم قرار گیرد تا جایی كه تكنیكی كاربردی به این نام ایجاد شود. 2 سال پیش
تكنیك حرف برای سكوت و حركت برای سكون همیشه سكوت به معنای رضایت نیست و سكون هم به معنای خستگی نیست. گاهی كاملا معكوس است و مخاطب در مواجه به محتوایی كه به او داده می شود دچار یك خشم می شود و می خواهد در فرصت مناسب آن را رها كند. 2 سال پیش
تكنیك بهانههای ترش، اطلاعات شیرین یكی از روش های جذب مخاطب در رسانه ها ایجاد این تصویر است كه اطلاعاتی دارم كه شما به هیچ وجه، جای دیگر پیدا نمیكنید. 2 سال پیش
تكنیك صعود و فرود احتمالا سوار قطارهای شهربازی شده اید، قطارهایی كه آرام و سنگین به ارتفاع می روند و ناگهان خود را به سمت پایین رها می كنند. این صعود و فرود از بازی ها به رسانه هم رسیده است و شگردی ایجاد شده كه به «صعود و فرود» معروف است. 2 سال پیش
ضرورت حراست از وقایع مهم ملی حضرت آیتالله خامنهای در سالروز بزرگداشت قیام 19 دی فرمودند: هر حادثهای یك مضمونی دارد، یك محتوایی دارد، یك معنایی دارد؛ مضمون این حادثه چه بود؟ ما بایستی این مضمون را درست بشناسیم و از آن حراست كنیم. 2 سال پیش
در فضای مجازی مخاطب فعال هستید یا منفعل؟ پیامها و خبرها در فضای مجازی با هدف تأثیرگذاری بر مخاطب تولید میشوند.آیا در مواجهه با این اخبار به تولیدكنندگان و منتشركنندگانش اعتماد تام و تمام دارید یا با نگاهی انتقادی و پرسشگرانه به دنبال منابع تكمیلی از رسانههای معتبر و رسمی هستید؟ 3 سال پیش
آنها به مغز شما شلیك میكنند! ترویج مدگرایی و افزایش جراحیهای زیبایی، محصول اغواگری شبكههای اجتماعی و چهرهها، بلاگرها و اینفلوئنسرهایی است كه در یك تجارت شیرین به فكر و چشم مخاطب شلیك میكنند. 3 سال پیش
در مواجهه با پیامهای تبلیغاتی چه واكنشی نشان میدهید؟ متقاعدسازی مخاطب از اهداف مهم رسانهای خصوصاً در فضای مجازی است.برای اقناع مخاطب روشهای مختلفی مانند استفاده از تصاویر و نقلقول شخصیتهای مشهور،فنون طنز،ترس و همراهی با جماعت وجود دارد كه بیشتر در پیامهای تبلیغاتی به چشم میخورد. 3 سال پیش
تكنیك راستی آزمایی فوری اخبار در فضای مجازی چیست؟ اخبار جعلی معمولاً بدون منبع موثق بوده یا به منابع غیرقابل شناسایی و ناشناس نسبت داده میشوند. 3 سال پیش
رسانهها چه جهانی را به ما نشان میدهند؟ ما از دریچه رسانهها به جهان مینگریم، این رسانهها بدون آنكه متوجه شویم یك نوع عادت رفتاری خاص را به ما آموزش میدهند. 3 سال پیش
خط تولید محتوای رسانهای در جهان چه چیزی تولید میكند؟ نظام رسانهای دارای سلسله مراتبی است كه محصول نهایی خود را كه همان محتوا و خبر است با توجه به اهدافش به مخاطب ارائه میدهد. 3 سال پیش
سواد جدید ضروری این روزهای دنیای معاصر این روزها بسیار گفته میشود كه آموختن سواد رسانهای از ضروریات دنیای معاصر است. اما سواد رسانهای یعنی چه؟ 3 سال پیش
اقناع مخاطب با ترفند ترس رسانه با استفاده از فنون مختلف سعی میكند تا مخاطب را اقناع و او را با اهداف خود همسو كند. 3 سال پیش
تكنیك خط ساحل حتما شما هم در كنار ساحل با برخی تاسیسات روبرو شده اید، ساختمان ها و تاسیساتی كه وارد حریم دریا شده و خط ساحل را كوتاه كرده اند با كمترین طوفانی ممكن است آسیب ببینند. 3 سال پیش
نجات از گرداب اخبار لحظهای این روزها رقابت شدیدی برای ارائه خبرهای دستاول میان رسانههای مختلف وجود دارد و بیشتر افراد بهصورت لحظهبهلحظه اخبار را دنبال میكنند. 3 سال پیش
قطع كننده زنجیره ویروس شایعه باشیم شایعه در فضای مجازی همه خصوصیات فضای واقعی را دارد با این ویژگی كه سرعت و تعداد انتشار آن بیشتر است. 3 سال پیش
انتشار به معنای اعتبار نیست اگر از آن دسته افرادی هستید كه خبرها را بدون چون و چرا میپذیرید، باور میكنید و بازنشر میدهید، لطفاً رویهتان را عوض كنید. در مواجهه با هر خبری باید از خودتان بپرسید كه تولیدكننده خبر چه كسی است و پیام این خبر چیست؟ 3 سال پیش
چند میگیری بخندانی؟ شوخطبعی و طنز در فضای مجازی كاربردهای فراوانی دارد. جذابیت طنز باعث شده بسیاری از آگهیدهندگان از این روش برای جلبتوجه مخاطبان خود استفاده كنند. طنز روشی قدرتمند برای قانع كردن مخاطب است. 3 سال پیش
خط تولید محتوای رسانهای در جهان چه چیزی تولید میكند؟ نظام رسانهای دارای سلسله مراتبی است كه محصول نهایی خود را كه همان محتوا و خبر است با توجه به اهدافش به مخاطب ارائه میدهد. 3 سال پیش
جانبداری با نمایش بیطرفی تظاهر به بیطرفی از تكنیكهایی است كه برخی رسانههای خبری برای القای بیطرفی به مخاطبان و جلب اعتماد آنها استفاده میكنند. 3 سال پیش
عملیات روانی با تكنیك منفورسازی رسانهها برای جذب مخاطب از شیوههای مختلفی بهره میگیرند. هر رسانه بنا بر رسالت و هدفی كه دنبال میكند به روشی مخاطبان خود را جذب میكند. یكی از تكنیكهای رسانهای منفورسازی است. 3 سال پیش
در زمین شایعات بازی نكنیم شایعه، پدیدهای اجتماعی و روانی است كه به بیان مسائل پوچ و بیاساس و نشر و گسترش آن میپردازد. 3 سال پیش
بهنام چهرهها بهكام دیگران تكنیك «ارجاع به منبع یا گواهی» از روشهای رسانهها برای جذب و اقناع مخاطبان است. 3 سال پیش
گوشیهای هوشمند، پیامهای هوشمند، مخاطبان باهوش تمام پیامهای تولید شده در رسانهها و فضای مجازی با اهداف مشخصی تولید و منتشر میشوند. بعضی پیامها در شبكههای اجتماعی با هدف جلبتوجه و برخی دیگر با اهداف بزرگتری مانند انجام كارهای فرهنگی و اطلاعرسانی به جامعه تولید میشوند. 3 سال پیش
ضربه فنی مخاطب با تكنیك اقناع هر فرستنده برای ارسال پیام خود هدفی معقول و منطقی دارد و این هدف در بیشتر مواقع تشویق گیرنده به تغییر رفتار، نگرش، باور، ارزش یا دیدگاه، مطابق با نظر فرستنده است كه به آن اقناع میگویند. 3 سال پیش
شكاك بودن همیشه بد نیست! اگر بهعنوان مخاطب فضای مجازی با خبرهای زیادی سروكار دارید و یكی از نشر دهندگان اخبار مختلف به گروهها و دوستان و آشنایان هستید، لطفاً درباره برخی خبرها كمی شكاك باشید. حتماً از صحت و درستی اخبار مطمئن شوید. 3 سال پیش
ضربهفنی مخاطب با تكنیك اقناع با این فن، رسانه چنین وانمود میكند كه همه از مردم عادی گرفته تا نخبهها، در حال انجام كار واحدی هستند یا عقیده یكسان دارند و بهتر است كه فرصت را از دست ندهیم و به آنها بپیوندیم. 3 سال پیش
بخوان و باور نكن! در فضای مجازی بهخصوص شبكههای اجتماعی با اخبار متفاوتی مواجه هستیم كه بسیاری از آنها واقعی نیستند. این اخبار جعلی، معمولاً قابلباور به نظر میرسند اما نباید به آنها اعتنا كنید. 3 سال پیش