تجارت آنلاین: نظریه رؤیای رسولانه جایگاه قرآن كریم را تنزل داده است

استاد حوزه در انتقاد به گفته‌های تماماً خودساخته عبدالكریم‌سروش تأكیدكرد: او قرآن را تنزل داده و وحی را در رؤیا خلاصه نموده؛ حال آنكه رؤیا بحثی بسیار كوچك در ابعاد حقیقت است.

1399/08/10
|
14:44

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین قادر فاضلی در گفتگو با برنامه "سوفیا"ی رادیو گفت‌وگو اظهار كرد: تا چند سال پیش "صراط مستقیم" را به یكی از راه‌های مستقیم ترجمه كردند كه كاملاً غلط بود و هیچ مفسری تاكنون این كار را نكرده است.

وی در مصاحبه با رادیو گفت‌وگو، با اشاره به مانور دادن روی مفهومِ دریافتیِ غلط از آیات قرآن گفت: عبدالكریم سروش همچنین مقوله "تجربه نبوی" را مطرح كرد و بحث جدید "رؤیای پیامبرانه" را نیز طرح نمود كه در ادامه سخنان قبلی است و همه این حرف‌های به ظاهر نو، بستری روحی و روانی دارد.

حجت الاسلام فاضلی ادامه داد: آقای سروش مدعی است كه قرآن بر اساس وحی نیست كه مستقیماً نازل شده باشد؛ اما پیشتر عالمانه تر سخن می‌گفت كه اینها معانی است كه بر قلب پیامبر (ص) وارد می‌شود و او این معانی را به شكل الفاظی در می‌آورد و ما نیز پاسخی برای او نوشتیم كه خیر! این سخن كاملاً خلاف نصِ قرآن كریم و گفته‌ی تمامی مفسرین است.

وی تأكید كرد چنین اظهاراتی برآمده از سخنانی "من در آوردی" از سوی كریم سروش بوده و فقط او به سخنان خود پایبند است كه البته در ادامه، به جای معنا بخشیدن به سخنان خود، ماجرایی غلط اندر غلط را شكل داده است.

حجت الاسلام فاضلی افزود: سروش می‌گوید كل ماجرای وحی یك رؤیا و تجربه بوده و تألیف پیامبر (ص) است. حال آنكه مقوله‌ی "تألیف" در ذهن مردم معنایی مشخص دارد و برداشتی واضح از آن می‌شود ولی در قرآن كریم، خداوند می‌فرمایند ما آن را به همین شكل نازل كردیم كه میان این مفهوم با معنای تألیفی كه در ذهن مردم است و كریم سروش بدان اشاره دارد، زمین تا آسمان فاصله می‌باشد.

این استاد حوزه و دانشگاه در رشته عرفان با اشاره به كلام الله كه هیچیك از مخلوقات قادر به آوردنِ چنین كتابی نظیر قرآن نیستند، تاكید كرد: چطور آقای سروش می‌گوید قرآن مستقیماً تألیف و تجربه‌ی پیغمبر (ص) است؟!

حجت الاسلام فاضلی در ادامه سخنان خود در رادیو گفت‌وگو با اعلام اینكه عبدالكریم سروش قصد دارد موضوعی تازه را بیان كند كه دیگران نگفته اند، تصریح كرد: به فرض اگر سخن او صحیح باشد و قرآن رویایی پیامبرانه باشد، چه دلیلی بر این سخن وجود دارد؟ نه در قرآن مصادیقی بر این مضمون آمده و یا روایتی در این زمینه وجود دارد و نه حتی بحثی عقلانی در این باب شنیده شده است.

وی ضمن پرسش از دكتر سروش گفت: شما از كجا چنین نظریه‌ای را استخراج كرده‌ای كه قرآن تماماً رؤیای پیامبرانه است؟ این مطالب درست مانند گفته عده‌ای است كه مدعی هستند چون ما اینگونه می‌پسندیم، پس باید چنین و چنان شود! اما آیا حدیث و روایتی در باب این ادعاها هست؟ مسلماً خیر!

حجت الاسلام فاضلی افزود: نكته دیگر اینكه سروش قرآن را تنزل داده است و وحی را در رؤیا خلاصه نموده؛ حال آنكه رؤیا بحثی بسیار كوچك در ابعاد حقیقت است.

این استاد حوزه و دانشگاه در رشته عرفان تاكید كرد: از سرتاپای سخنان سروش یكسری معنا می بارد كه نشان می‌دهد او فقط درپی مطرح كردن حرف خود است و كاری به حقیقت ندارد.

حجت الاسلام فاضلی سخنان سروش را اینگونه تشریح كرد كه رسول الله (ص) فقط یك راوی بوده و مخاطبِ وحی نیست و پیامبر (ص) را روایتگر مناظری دانست كه خویشتن آن را دیده است.

وی این سخنان [شرك آمیز] را خلاف نصِ قرآن كریم و عقل دانست تا فقط سخن خود را به كرسی بنشاند و تصریح كرد: او از كجا چنین ادعاهایی دارد كه خلاف نص قرآن سخن می‌گوید و تلاش دارد با عباراتی شاعرانه حرف خود را جا بیاندازد.

حجت الاسلام فاضلی با اشاره به آیاتی از قرآن تاكید كرد چنین مسائلی قابل درك برای پیامبر (ص) نبوده و تنها وحی بوده است و یادآوری كرد كه خداوند در قرآن تاكید دارد كه پیامبر به مردم یا كافران یا مشركان و سایر گروه‌ها مسائلی را باز گو نماید و لذا سروش نمی‌تواند ادعا كند باری تعالی چنین مطالبی را نفرموده است.

وی سخنان سروش را دروغی مبین و آشكار نامید و افزود: هر بچه مسلمانی كه یكبار قرآن را خوانده باشد، این دروغ‌ها را متوجه می‌شود. ولی سروش همه اینها را نادیده گرفته تا "رؤیای خود" را بیان كند و دنبال تأیید نیز می‌گردد تا پیامبر (ص) را شریكِ [تصورات باطل] و حرف ناپخته خود بداند.

حجت الاسلام فاضلی همچنین این سخن سروش كه "فقط من متوجه این مسئله شده ام" را رد كرد و گفت: او می‌گوید من شق القمر كردم و اگر این مسئله جا بیفتد دیگر نیاز به تعبیر قرآن نداریم؛ حال آنكه قرآن خود می‌فرماید نیاز به تعبیر وجود دارد.

دسترسی سریع