خبرگزاری فارس؛ شگردهای رسانه‌ای در علوم شناختی| تكنیك 59: آسمان محدود

رسانه های بیگانه می دانند كه نمی توانند مستقیما با فرهنگ دینی و معنوی مردم ایران مبارزه كنند بنابراین سعی دارند دایره نفوذ آن را كم كنند.

1400/09/08
|
13:01

خبرگزاری فارس- گروه رسانه: مفاهیم دینی و عزداری های حسینی همیشه جزو فرهنگ معنوی ایرانی ها بوده است. رسانه های بیگانه ناگزیر به این مساله هم ورود كرده و سعی كرده اند وسعت این حس معنوی را كم كنند. آنها می دانند كه نمی توانند مستقیما با این جریان مبارزه كنند بنابراین سعی دارند دایره نفوذ آن را كم كنند.

سیاسی كردن محرم، غیر عقلانی نشان دادن محرم ، شكاف میان عزاداران و... ده ها روش دیگر كه اصطلاحا به آن ” آسمان محدود “ می گویند.

دكتر علیرضا داودی كارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی در گفت وگو با فارس، ضمن تشریح كاركرد رسانه‌ های فارسی زبان بیگانه درخصوص تكنیك ” آسمان محدود “ گفت: كار ویژه تكنیك ” آسمان محدود “ به این صورت است كه هر مفهومی كه شكل می گیرد و هر اتمسفری كه اتفاق می افتد ، دارای یك ارتفاع است یعنی ارتفاعی فراتر از ارتفاع وضع موجود است.

دادوی افزود: در ”آسمان محدود“ سقف و آسمانی كه حوزه پروازی این مفهوم در وایرال شدن و در تثبیت نمودن و حتی در تبدیل شدن دارد، را آرام آرام و تدریجاً كوتاه می ‌كند، هم سقف پرواز آن مسئله را كوتاه می كنند و هم حوزه پرواز آن را كوتاه می‌ كنند و هم قدرت مانور آن را كم می‌ كنند.

كارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد فرقی هم ندارند چه مثبت و چه منفی باشد در حوزه آسمان محدود، آنجایی كه رسانه می خواهد راجع به راز و نیاز و نذر و نیاز و یا دعا و توسل بازخورد آن را با آن اقدام مقایسه كند و از عدم اجابت آن سوء استفاده كرده و آن سطح بالای این اقدام را پله پله به سمت پایین سوق می دهد.

داودی گفت: دائما به مخاطب می‌گویند كه نتیجه‌ ای نگرفتید و شروع می ‌كنند به منفی بافی كردند و در حوزه آسمان محدود به همین روش ارتفاع آن مفهوم كلیدی كه ایدئولوژیكی یا اجتماعی است و عمدتاً در حوزه ماهیتی موضوعات حركت می كند را كم می كنند و انتهای آسمان محدود، پیشنهاد داده می‌ شود.

كارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی افزود: عمدتاً فِرَق ضاله انتهای تكنیك آسمان محدود در حوزه شناختی پیشنهاد می شود و عمل می كند و عنوان می كند كه شما از دین حداقل ها را گرفتید و هیچ خیری ندیدید حالا روش، مسیر و یا مسلكی به عنوان جایگزین معرفی می كنند كه در آن به آرامش برسید و به بخشی از مقاصد خود برسید.

داودی گفت: به عنوان مثال رسانه معاند قمه زدن در ایام محرم و یا به تصویر كشیدن تصاویر دختران و پسران در پوشش ها و حجاب های نامتعارف در ایام عزاداری سیدالشهدا كه به دلیل عدم رعایت شئونات اسلامی مورد تذكر واقع می شوند را در جامعه منتشر می‌كنند.

كارشناس‌ ارشد رسانه و علوم شناختی ادامه داد یا در مناظره های انتخابات ریاست جمهوری ، یكی از كاندیداها مثلا به آقای رئیسی می گوید لطفاً امام رضا را هزینه انتخابات خود نكنید و اجازه بدهید امام رضا برای مردم باقی بماند این دقیقاً انجام تكنیك در حوزه علوم شناختی بود.

شگردهای رسانه ‌های بیگانه برای تغییر ذهن مخاطب فارسی زبان هر روز بیشتر می ‌شود، شناختن و درك این جنگ شناختی قسمتی از سواد رسانه‌ای مورد نیاز امروز ایران‌مان است. بنابراین رسانه ‌ها تلاش می كنند مطابق اهدافی كه دارند در این فرآیند دخالت كنند. ایجاد، تغییر یا تقویت باورها، از كاركردهای رسانه ها در همراه سازی مخاطبان است.

بر همین اساس باید گفت برخی از غول های رسانه ای و خبرگزاری های عمده جهانی كه با استفاده از تكنیك های خبری به شكل دهی افكار عمومی جهان در راستای اهداف و منافع قدرت های غربی و تخریب چهره كشورهای هدف بهره می برند عبارتند از: شبكه تلویزیونی سی ان ان، بی بی سی، الجزیره العربیه، اسكای نیوز و خبرگزاری های روتیرز، یونایتد پرس، آسوشیتدپرس، فرانسه و جرایدی مانند واشنگتن پست، نیویورك تایمز، نیوزویك، تایمز، الشرق الاوسط و... در اكثر این رسانه ها استفاده از مطالب و اخبار مجهول المنبع مانند ”یك تحلیل گر آگاه كه نخواست نامش فاش شود“، ”بنا به اظهارات دیپلمات ها“، ”یك مقام آگاه“، ”منابع خبری“، ”گزارش های رسیده“ و... رواج بسیار بالایی دارد و تلاش معناداری برای جهت دهی هدفمند اخبار صورت می گیرد.

در واقع این رسانه ها می كوشند با استفاده از ابزارها و تكنیك های قضاوت و پرهیز از بیان واقعات مغایر با اهداف خاص خود، افكار عمومی را به گونه ای شكل دهند كه تاثیر مورد نظر را بر ذهن مخاطب بر جای گذارند. در واقع خبرگزاری های غربی می كوشند ضمن فراهم آوردن امكان انحراف افكار عمومی از واقعیات و تقویت اتهام های بی اساس علیه ملت ها و دولت های هدف، با ارائه راهكارهای خاص، افكار عمومی را به اتخاذ اجماع متقاعد كنند.

ریشه بسیاری از جریان سازی های رسانه ای علیه ایران ، نشان می دهد كه این رسانه های غربی عمدتا وابسته به رژیم صهیونیستی بوده اند كه با جعل یا انتشار عامدانه برخی اطلاعات اقدام به ایجاد یك محور فشار علیه كشورمان كرده و اغلب رسانه های بین المللی هم تحت تاثیر جو ایجاد شده، به دنباله روی از آن مسله و دامن زدن به بحران خبری و سیاسی پرداخته اند.

مجموعه برنامه كوتاه ”روایت رنگ‌ها“ روایتی از تكنیك ‌های جنگ شناختی است كه در شبكه رادیوییِ رادیو گفت و گو تولید و پخش می شود.

تكنیك ‌های رسانه‌ ای در دنیای امروز وارد فضای علوم شناختی شده است از این رو رادیو گفت و گو مجموعه برنامه‌ای 90 قسمتی برای آشنایی مخاطبان با این تكنیك‌ ها را تدارك دیده است.

”روایت رنگ‌ها“ نام این مجموعه برنامه‌ی تخصصی در حوزه علوم شناختی با محوریت شگردهای رسانه‌ای در انحراف افكار عمومی است كه ماموریت این شبكه، در جریان ‌سازی موثر بر نخبگان و كنشگران جامعه ایرانی را محقق كرده است.

این مجموعه برنامه كه در قالب ساختارهای نوین طراحی و تولید شده، در هر قسمت و در گفت و گو با دكتر علیرضا داودی كارشناس مسائل رسانه و متخصص علوم شناختی، با رویكردی تخصصی و تحلیلی و با مصداق‌های عینی به افشای تكنیك‌ های رسانه‌ های بیگانه و معاند در جهت تخریب ذهن مرم ایران می پردازد.

روایت رنگ‌ها هر روز ساعت 11:55 دقیقه از رادیو گفت و گو موج اف ام ردیف 103.5 مگاهرتز تقدیم علاقه‌مندان می‌شود.

انتهای پیام/

دسترسی سریع