یك نوازنده ویولن و مدرس موسیقی با بیان این كه جمعآوری چند نوازنده برای شكلدهی اركستر كار پُرهزینهای نیست، توضیح داد: هر یك از شركتهای درآمدزا در كشور میتوانند به راحتی با هزینهی بسیار اندك – سالانه 2 تا 3 میلیارد...
به گزارش ایسنا، برنامه ارغنون با موضوع بررسی و آسیبشناسی آموزش آكادمیك موسیقی و نقش آن در رشد اركسترهای پایه، با حضور محمودرضا میرصیافی (نوازنده ویولن و مدرس دانشگاه) از شبكه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
محمودرضا میرصیافی در برنامه «ارغنون» گفت: اكثر جوامع برای این كه مردم به راحتی از محصولات فرهنگی استفاده كنند، این دست از محصولات را با هزینه پایین در اختیار عامه مردم قرار میدهند.
وی افزود: زمانی كه فرهنگ در یك جامعه گران یا لوكس باشد، در حوزه فرهنگی هر اتفاقِ خطرناكی ممكن است واقع شود.
این نوازنده ویولن درخصوص نوع آموزش موسیقی در ایران، توضیح داد: متاسفانه در حال حاضر در حوزه آموزش موسیقی موازیكاریهای متعددی در بین وزارتخانههای مختلف شكل گرفته است و هر بخش آموزش آكادمیك موسیقی را به شیوهای متفاوت و منحصر به خود پیگیری میكند.
وی افزود: كودكی كه به موسیقی علاقهی جدی دارد، باید قبل از رسیدن به سن دانشگاه نوازنده شود و در اركسترهای مختلف نوازندگی كند.
محمودرضا میرصیافی ادامه داد: اگر یك جوانِ علاقهمند به موسیقی با استرس كنكور و واحدهای درسی درگیر شود، از مسیر اصلی خلاقیت خود دور میشود.
وی تاكید داشت: متاسفانه امروزه همه با تكیه بر شعار «هنر همگانی است» به حوزههای مختلف هنر ورود پیدا میكنند و نظر میدهند.
این مدرس دانشگاه با بیان این كه كار موسیقی یكی از سختترین شغلهای دنیا است، عنوان كرد: یك نوازندهی اركستر در زمان تمرین متمركز برای اركستر، نباید بیش از 3 ساعت انرژی مصرف كند، چرا كه در این سه ساعت تمام توان و انرژی نوازنده به طور كامل استفاده میشود.
وی افزود: بسیاری از نوازندهها بعد از اركستر به شدت خسته میشوند و حتی بدن درد میگیرند.