خبرگزاری تسنیم؛ میزگرد| دولت برنامه مشخصی برای جبران آثار حذف ارز 4200 ندارد

میزگرد مشترك خبرگزاری تسنیم و رادیو گفتگو با موضوع تورم در بودجه 1401 برگزار شد. عضو هیئت رئیسه مجلس در این میزگرد گفت: تغییر نرخ محاسباتی گمرك از 4200 به نرخ ets می‌تواند سبب افزایش تورم و فشار بر خانوارها شود.

1400/10/28
|
19:20

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، میزگرد مشترك با رادیو گفتگو با موضوع بررسی آثار تورمی لایحه بودجه 1401 و رویكرد مجلس شورای اسلامی در خبرگزاری تسنیم آغاز شد. این میزگرد به شكل صوتی و تصویری(ببینید) پخش مستقیم می شود.

در این میزگرد آقایان مجتبی یوسفی، عضو هیات رئیسه و كمیسیون عمران مجلس و موسی الرضا ثروتی، عضو سابق كمیسیون برنامه و بودجه مجلس حضور دارند.

همچنین در ادامه نیز آقایان محمد خدابخشی، نایب رییس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس و مهدی عسگری دیگر عضو كمیسیون تلفیق لایحه بودجه و همچنین عضو كمیسیون صنایع مجلس نكات خود را در خصوص ابعاد مختلف لایحه بودجه 1401 و نگاه مجلس شورای اسلامی را در این خصوص تبیین خواهند كرد.

گفتنی است، طبق بررسیها لایحه بودجه 1401 از چند مجرا دامن زننده به تورم و نه كاهنده آن است. بر این اساس اولا افزایش نرخ تسعیر ارز دلارهای نفتی دولت به 23 هزار تومان و تاثیر آن بر رشد پایه پولی (از مجرای NFA) از یك سو و از طرف دیگر افزایش نرخ ارز مبنای محاسبه حقوق ورودی گمرك از 4200 به ETS به خودی خود تشدید كننده تورم خواهند بود. همچنین گران كردن نرخ ارز كالای اساسی از 4200 به نیمایی و تاثیر آن بر تورم مستقیم، غیرمستقیم و انتظاری- در كنار افزایش نرخ ارز تسعیر دارایی شركت‌ها و بانك‌های بزرگ بورسی از 15900 به معادل 90درصد نیمایی آثار تورمی جدی در اقتصاد به همراه خواهد داشت. در مجموع این چهار محور منشا شكل دهی تورم در اقتصاد ایران خواهند بود، حالا باید دید نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این خصوص چه تدابیری را در كمیسیون تلفیق و مقطع تصویب لایحه در صحن علنی لحاظ خواهند كرد.

* عضو هیئت رئیسه مجلس: تغییر نرخ ارز محاسباتی در گمرك تورم‌زاست

مجتبی یوسفی عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در خصوص موارد تاثیرگذار در تورم در بودجه سال 1401 گفت: یكی از پدیده‌هایی كه در بودجه كشور می‌دیدیم، اوراق اسلامی بود كه سبب افزایش نقدینگی می‌شد. براساس برنامه‌ریزی دولت رقم فروش اوراق كاهش یافته است. همچنین تراز عملیاتی بهبود یافته است.

وی افزود: یكی از مواردی كه به تورم مربوط می‌شود، حذف ارز ترجیحی است. تا آبان ماه سال جاری 13.5 میلیارد دلار برای ارز ترجیحی هزینه شده است. حذف ارز ترجیحی سبب بروز نگرانی‌هایی در كشور شده است. یكی از اقدامات مناسب دولت این است كه افزایش حقوق را به صورت پلكانی دیده است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی گفت: از جمله دیگر تغییرات بودجه، تغییر نرخ محاسباتی گمرك از 4200 به نرخ ets است كه می‌تواند سبب افزایش تورم و فشار بر خانوارها شود.

* نماینده پیشین مجلس: مدل افزایش حقوق‌ها عادلانه نیست
موسی‌الرضا ثروتی در خصوص تغییرات نرخ تسعیر ارز گفت: وقتی دولت نرخ تسعیر را افزایش می‌دهد به این معنا است كه افزایش حداقل دو برابری قیمت‌ها را پذیرفته است. در مورد افزایش نرخ حقوق ورودی نیز باید گفت كه 85 درصد كالاهای اولیه مورد نیاز فضای تولید در كشور وارداتی است و چنین افزایشی نیز منجر به افزایش تورم خواهد شد.

وی افزود: براساس قانون وقتی رئیس جمهور می‌خواهد از كلیات بودجه دفاع كند باید شاخص‌های عملكرد بودجه را در مجلس اعلام كند كه این اتفاق رخ نداد. بودجه سال آینده نكات مثبت و منفی دارد كه نكات منفی آن به خصوص موارد تورم زای لایحه باید اصلاح شود. دولت تنها صد هزار میلیارد تومان برای دادن یارانه به مردم پس از حذف ارز ترجیحی در نظر گرفته است و این از نكات منفی است.

ثروتی ادامه داد: افزایش حقوق‌ها 10 تا 20 درصد در بودجه دیده شده است كه این مسئله متناسب با عدالت نیست.

* عضو كمیسیون تلفیق: حذف ارز 4200منجر به افزایش نرخ ارز در بازار آزاد خواهد شد

در ادامه این نشست مهدی عسگری عضو كمیسیون تلفیق بودجه گفت: حذف ارز 4200 به طور حتم تورم انتظاری را به جامعه تحمیل خواهد كرد.

وی افزود حذف ارز 4200 منجر به افزایش قیمت مرغ و تخم مرغ و گوشت شده و علاوه بر این نرخ ارز دربازار آزاد نیز افزایش می یابد.

* دولت آمادگی حذف ارز 4200 تومانی را ندارد/ مجلس مخالف شوك درمانی است

عسگری در خصوص تغییرات لایحه بودجه گفت: وقتی نوسان مداوم در بازارهای كشور داریم طبیعتاً تورم‌ انتظاری بالا خواهیم داشت. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم قیمت كالاهایی مانند روغن و مرغ افزایش پیدا كند اما قیمت سایر كالاها تغییری نكند. موج‌های اصلی تورمی در كشور ما حاصل شوك‌هایی بوده كه به بازارهایی مانند دلار وارد شده و نمی‌توان انتظار داشت كه با این اقدام دولت شاهد رشد تورم نباشیم.

وی افزود: وقتی از دولت می‌پرسیم كه چه برنامه‌ای برای حمایت از اقشار ضعیف دارد پاسخ روشنی دریافت نمی‌كنیم. پاسخ‌های نمایندگان دولت گاها متناقض است و بر این اساس دولت آمادگی كافی برای اجرای چنین جراحی بزرگی را ندارد.

عسگری گفت: پیشنهاد ما این است كه ارز ترجیحی به صورت تك مرحله‌ای حذف نشود و به صورت مرحله‌ای و زمانی كه مطمئن شدیم دولت زیرساخت‌های كافی را فراهم كرده سپس نسبت به حذف ارز ترجیحی اقدام كند.

* حضور وزیر صمت در مجلس برای پاسخ به ابهامات تغییر نرخ محاسبات ارز در گمرك

عسگری در مورد تغییر نرخ محاسباتی گمرك، با اشاره به حضور وزیر صنعت در كمیسیون تلفیق و پاسخگویی ابهامات این حوزه، گفت: این تغییر با توجه به تبعات آن نیازمند لحاظ شدن برخی مقدمات است. سرمایه در گردش واحد‌های تولیدی باید افزایش پیدا كند در غیر این صورت تولید با مشكل مواجه خواهد شد در نتیجه دولت باید كالاهایی كه از این طریق تحت فشار قرار می‌گیرند را شناسایی و برای آن حمایت‌هایی را در نظر بگیرد ضمن اینكه دولت نباید به صورت ناگهانی نرخ ورودی را تغییر دهد و این كار باید به صورت تدریجی رخ دهد.

* كلیات بودجه مشروط تصویب شد/ هیچ برنامه مشخصی برای جبران آثار حذف ارز دولتی اعلام نشد

در ادامه این میزگرد اقتصادی یوسفی گفت: با توجه به تاكید مقام معظم رهبری درباره اصلاح ساختار بودجه باید به سمت واقعی‌سازی بودجه حركت كنیم. اینكه دولت برای خود یك چشم‌انداز رشد هشت درصدی تعیین كرده خوب است اما چگونه قرار است از رشد پایین‌تر از دو درصد، می‌خواهیم به این هدف برسیم. بر این اساس لزوما نمی‌توان با توزیع پول به رشد اقتصادی رسید.

عضو هییت رییسه مجلس گفت: واقعی‌سازی بودجه زمانی رخ می‌دهد كه بودجه را برمبنای آمایش سرزمینی استفاده كنیم.

وی ادامه داد: روش تخصیص ارز ترجیحی باید اصلاح شود، چرا كه اثرگذاری لازم را نداشته است. اما با این حال كلیات بودجه 1401 كه مصوب شد، در مجلس تاكید شد كه دولت نباید به صورت ناگهانی تغییر در اقلام مصرفی ایجاد كند و دولت باید راهكارهای خود را به درستی ارائه كند. در حال حاضر دولت هیچ فرآیند مشخصی برای جبران هزینه‌های حذف ارز ترجیحی ارائه نكرده است.

* لایحه بودجه با نگاه نئولیبرالی تنظیم شد

ثروتی در مورد انقباضی بودن بودجه در سال آینده گفت: بودجه ما با دیدگاه نئولیبرالی تهیه شده و همان كسانی بودجه را نوشته‌اند كه بودجه سال‌های گذشته را نوشته‌ و تنظیم و تدوین كرده اند. از سوی دیگر امروز همه دنیا بودجه خود را به صورت انبساطی می‌بندند اما دولت ما بودجه خود را انقباضی بسته است. ما باید بودجه را برای ایجاد اشتغال انبساطی كنیم. در بودجه تنها 150 هزار میلیارد تومان برای تولید در نظر گرفته شده است و با این بودجه نمی‌توان تحول ایجاد كرد.

* خدابخشی: دولت توان كنترل جو روانی پس از حذف ارز ترجیحی را ندارد

محمد خدابخشی نایب رئیس كمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در خصوص ایرادات بودجه سال آینده گفت: كلیات بودجه 1401 در كمیسیون و صحن علنی مجلس به تصویب رسید. علی‌رغم این مسئله نمایندگان انتقادات جدی در خصوص برخی موضوعات مانند حذف ارز ترجیحی داشتند. شیوه اجرای حذف ارز ترجیحی برای آنكه به مردم برسد و با حذف ناگهانی، قیمت‌ها به صورت نگهبانی رشد نكند، مورد بحث هستند.

وی در ادامه گفت: به دلیل نبود نظارت منابع ارز ترجیحی به هدف نرسید در نتیجه یكی از راهكارهای دولت برای برخورد ارز ترجیحی به هدف تشدید نظارت‌ها است. همانطور كه دولت برای ارز ترجیحی نظارت نداشته توان نظارت و كنترل بر جو روانی پس از حذف ارز ترجیحی را ندارد.

یوسفی در مورد تاثیر قیمت كالاهای اساسی گفت: كالاهای اساسی در پایین‌ترین بخش هرم مصرفی خانوار است. در نتیجه اگر این كالاها گران شود تمامی كالاها گران خواهد شد. دولت باید یك فرآیند چند مرحله‌ای تعیین كند و به صورت تدریجی ارز 4200 تومانی را حذف كند.

انتهای پیام/

دسترسی سریع