عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس معتقد است كه با عرضه خودرو به بورس كالا قیمت آن كاهش خواهد یافت.
به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، روح الله ایزدخواه، رئیس كارگروه صنعت خودرو كمیسیون صنایع و معادن مجلس در مصاحبه تلفنی با برنامه «گفتگوی اقتصادی» در رابطه با طرح عرضه خودرو در بورس گفت: هدف ما از ارائه این طرح، عرضه تنظیم شده خودرو به بورس كالاست.
وی افزود: موضوع این نیست كه صرفاً خودرو را به بورس بسپاریم، بلكه با تنظیمات نسبتاً سختگیرانه كه اعمال خواهدشد خودرو به بورس عرضه و قدرت تنظیم بازار هم از سوی دولت اعمال میشود.
این نماینده مجلس با اشاره به اینكه این طرح، رفتار خودروسازان در عرضه خودرو را مشخص و منطقی میكند، افزود: این طرح علاوه بر كنترل تقاضای خودرو، مانع از تقاضای كاذب میشود و از طرف دیگر بحث ارتقای كیفیت و واردات و صادرات و خودرو را هم دنبال میكند.
ایزدخواه با تأكید بر اینكه قیمت خودرو با عرضه به بورس قابل تنظیم خواهد بود، گفت: خودرو هم اكنون در بازار سیاه خرید و فروش میشود و هیچگونه تنظیم قیمتی هم از سوی دولت اعمال نمیشود، درصورتیكه عرضه خودرو به بورس قانون و ضابطه خودش را دارد و قیمتها هم قابل تنظیم هستند.
وی با تأكید براینكه این طرح جلوی سوداگری و احتكار خودرو را میگیرد، گفت: بر اساس این طرح، اگر كسی از محل خرید و فروش خودرو سوداگری كند و منتفع شود باید مالیات بپردازد یعنی اگر كسی خودرو را از بورس خریداری كند و زودتر از دو سال، بفروشد مشمول مالیات سنگین خواهدشد.
عضو كمیسیون صنایع و معادن مجلس همچنین به مشكل قطعه سازان برای تأمین مالی هم اشاره و اظهاركرد: این طرح، وزارت صمت را ملزم به تعیین سازوكارهایی میكند تا قطعه سازان هم از جریان مالی ایجاد شده در بورس منتفع شوند.
ایزدخواه بخشی از التهاب بازار خودرو را ناشی از قیمتهای دستوری دانست و گفت: بر اساس این طرح، یك قیمت پایه و بر اساس دستورالعمل سازمان حمایت و نیز اسناد حسابرسی شده خودروسازان تعیین میشود و بعد هم رقابت شكل میگیرد و در این صورت مابه التفاوت قیمت فروش نسبت به قیمت پایه به جای جیب خودروساز و دلالان به خرانه واریز میشود و در جهت توسعه و طراحی محصول و همچنین تأمین منابع مالی خودروسازان هزینه خواهدشد.
این نماینده مجلس با بیان اینكه تبعات بنگاه داری غلطِ خودروساز نباید به مصرف كننده تحمیل شود، افزود: ما در طرح مذكور، آن دسته از هزینههای واقعی كه برای خودرو انجام شده را قبول میكنیم و مابقی هزینهها را نمیپذیریم.
ایزدخواه معتقد است كه با اجرای این طرح، قیمت خودرو كاهش پیدا میكند، چراكه خودروساز به هیچ وجه خارج از بورس، امكان فروش ندارد و كف عرضه هم توسط وزارت صمت تعیین میشود.
رئیس كارگروه صنعت خودرو كمیسیون صنایع و معادن مجلس، بهترین ابزار موجود برای تنظیم بازار خودرو را بورس كالا دانست و گفت: اگر خودرو را به حاشیه بازار بسپاریم و یا قیمت دستوری تعیین كنیم دقیقاً همان اتفاقی كه درباره مسكن افتاد در حوزه خودرو هم رخ خواهدداد.