محمد اللهیاری، مدیر كل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معتقد است: اكثر ترانهها و موسیقیهای امروزی، كاربردی و مصرفی هستند و قرار نیست در ساخت تمدن كشور موثر باشند.
برنامه ارغنون با موضوع بررسی ذائقه موسیقی و وفاق ملی، با حضور محمد اللهیاری فومنی (مدیركل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) از شبكه رادیویی گفتوگو روی آنتن رفت.
محمد اللهیاری فومنی در برنامه «ارغنون» گفت: شركتهای موسیقی همیشه با اهداف قبلی سلیقه موسیقیایی مردم را تعیین میكنند. شركتهای موسیقی با تولید آثار مختلف سلیقه موسیقیایی مردم با به سمتی كه میخواهند، هدایت میكنند.
مدیركل دفتر موسیقی وزارت ارشاد با اشاره به این كه عمر فعالیت خوانندگان سلیقهای و امروزی كوتاه است، عنوان كرد: بسیاری از خوانندگانی كه به یكباره مشهور میشوند، با گذشت چند ماه از فعالیت خود فراموش میشوند و جای خود را به سبك و خوانندهای جدید میدهند.
وی با اشاره به این كه بسیاری از ترانههای ماندگار سبك و محتوایی مطلوب دارند، توضیح داد: اكثر ترانههای تولید شده در سالهای اول انقلاب هنوز هم در بین مردم جایگاه دارند و در یاد مخاطبان ماندگار شدهاند، در حالی كه هیچ یك از ترانههای دو سال گذشته بر حافظهی موسیقیایی مردم – قشر جوان – ماندگار نشدهاند. متاسفانه امروزه اكثر تولیدكنندگان موسیقی در كشور به تولید «موسیقی بدون ادبیات» سوق پیدا كردهاند.
وی با اشاره به این كه اكثر خوانندگان امروزی اشعاری با ساختار مشوش و نادرست میخوانند، اظهار داشت: شعرهای قطعات موسیقی امروزی از تعدادی واژهی تكراری تولید میشوند. اكثر ترانهها و موسیقیهای امروزی، كاربردی و مصرفی هستند و قرار نیست در ساخت تمدن كشور موثر باشند.
وی با اشاره به این كه در حالت كلی موسیقی در دایره تولیدات فرهنگی و هنری مورد بررسی قرار میگیرد، توضیح داد: شركتهای موسیقی در كنار توجه به تولیدات فرهنگی و هنری باید موضوعات اقتصادی و تجاری را مورد توجه قرار دهند.
محمد اللهیاری فومنی تاكید داشت: در حال حاضر موضوع اقتصاد اولویت اولِ شركتهای تولید موسیقی به شمار میآید. اكثر تولیدكنندگان موسیقی با بهكارگیری واژههای تكراری و مشخص سعی میكنند تا آثار خود را در چشم مخاطبان امروزی خاص و بزرگ جلوه دهند.
مدیركل دفتر موسیقی وزارت ارشاد ادامه داد: دفتر موسیقی وزارت ارشاد تلاش میكند تا سطح سلیقهی مردم در شنیدن موسیقی را ارتقا دهد.