تهران (پانا) - معاون آموزش ابتدایی در مصاحبه با رادیو گفتوگو درباره چگونگی بازگشایی مدارس و موضوع اختیاری یا اجباری بودن حضور دانشآموزان در كلاسها سخن گفت.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی رادیو گفتوگو؛ دكتر رضوان حكیمزاده، معاون وزیر آموزش و پرورش در ارتباط تلفنی با برنامه " گفتگوی اجتماعی " درباره بازگشایی مدارس در مناطق رنگی كرونایی گفت: زمانی كه درباره ناكارآمد بودن روشهای آموزش از راه دور سخن میگوییم، به هیچ وجه قصد نادیده گرفتن تلاشهای معلمان و افراد دخیل در آموزش كشور نیست.
وی تاكید كرد: متاسفانه كودكان و شرایط سنی آنها به ویژه پایه اولی و دومیها به گونهای است كه حتی پیشرفتهترین فناوریها هم نمیتواند جایگزین آموزش حضوری و معلمان در كلاس درس شود. درواقع آموزش مهارتهای پایهای با تبلت و گوشی هوشمند برای دانش آموزانی كه هیچ تصور و دركی از فضای مدرسه و معلم ندارند و در حساس ترین نقطه سنی و تحصیلی قرار دارند، بسیار دشوار است.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در ادامه افزود: با توجه به این ضرورت و با استناد به مصوبه ستاد ملی مقابله با كرونا، آموزش حضوری در شهرهای زرد و آبی برای پایههای اول و دوم، در گروههای كوچك و كمتر از 10 نفر برگزار خواهد شد. در مناطق روستایی و عشایری كه جمعیت كلاسها كم است حتما آموزش به صورت حضوری خواهد بود.
حكیمزاده در پاسخ به سوال مجری رادیو گفتوگو مبنی بر این كه آیا حضور دانش آموزان اجباری خواهد بود، عنوان كرد: مقرر شد شورای مدرسه درباره چگونگی تقسیم بندی، نحوه حضور و میزان نیاز به حضور دانش آموزان تصمیم گیری كند و معلم كلاس تشخیص میدهد كه چه تعداد دانش آموز باید به صورت حضوری شركت كند.
وی تصریح كرد: از آنجایی كه والدین در شورای مدرسه نماینده دارند، موظف به تمكین از تصمیمات شورا خواهند بود.
معاون وزیر آموزش و پرورش، با اشاره به دستاوردهای آموزش مجازی، اظهار كرد: غنی سازی منابع یادگیری، تنوع بخشی به محیط آموزش و توانمندسازی معلمان در استفاده از فناوریهای جدید برای ارتقای یادگیری دانش آموزان از مهمترین نتایج بهره مندی از آموزش مجازی است كه پس از پایان دوران پاندومی باید مورد استفاده قرار گیرد.
حكیمزاده، گسترش شبكه شاد و مدرسه تلویزیونی را مثبت ارزیابی كرد و گفت: مطمئنا این روند ادامه خواهد یافت و آموزش و پرورش در دوره پساكرونا با دوره پیش از پاندمی و زمان فعلی متفاوت خواهد بود.
به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش رویكرد آموزش و پرورش برای سالهای آینده استفاده تركیبی از مدل آموزشی حضوری و مجازی خواهد بود.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش، آسیب بزرگ آموزش مجازی را تحت شعاع قرار گرفتن مقوله تربیت دانست و اظهار كرد :گرچه میتوان برخی از مفاهیم درسی را از راه فضای مجازی به دانش آموزان آموزش داد اما رشد مهارتهای اجتماعی و ارتباط با دیگران مانند دوست یابی آموزش حضوری و تعامل با دیگران در محیط مدرسه را میطلبد.
حكیمزاده به پژوهشهای مختلف در زمینه ضرورت آموزش حضوری برای كودكان پایههای اول اشاره كرد و گفت: كشورهای پیشرفته بر اساس همین تحقیقات، اجازه بازگشایی مدارس، حتی با وجود بالا بودن آمار مبتلایان را صادر كردهاند. از این رو امیدواریم با رعایت پروتكلهای بهداشتی و همكاری خانوادهها به زودی شاهد حضور همه دانش آموزان در مدارس باشیم.