رئیس مركز پژوهش ادیان جهان گفت: بسیاری از مباحث قرآن درباره علم است. پس از این منظر میتوان گفت دین اسلام با علم هیچ تضادی ندارد.
به گزارش خبرگزاری مهر، عبدالرحیم گواهی با حضور در استودیوی پخش زنده برنامه «سوفیا» با اشاره به وجوه مختلف معرفتی فیلسوفان، وجود یا عدم وجود خدا از نظر هر یك را برآمده از اندیشههای آنان دانست و گفت: استاد علامه جعفری كتابی در حوزه علم و دین نوشته اند و نخستین كتابی است كه ایشان به عربی تألیف كرده اند.
وی ادامه داد: ایشان به روابط چهارگانه علم و دین استناد كرده اند و بنده با مطالعه قرآن آیات بسیاری را یافتم كه مستقیماً درباره علم است.
گواهی با اشاره به بیش از 200 آیه در باب تفكر و تعقل اظهار كرد: یك دهم قرآن درباره علم است پس از این منظر میتوان گفت دین ما با علم هیچ تضادی ندارد.
مدیر گروه آینده نگری فرهنگستان علوم اعلام كرد: بسیاری از دوستان كه حتی لباس روحانیت بر تن دارند اذعان میدارند كه علم، علم است و دینی و غیر دینی ندارد در حالی كه در پاسخ باید گفت خیر چنین نیست.
گواهی خاطرنشان كرد: علم زاییده ذهن است والا در بیرون جز یكسری داده چیز دیگری نیست.
وی با انتقاد از این نظریه كه میگوید علم باید تجربه پذیر باشد حال آنكه بسیاری علوم نخست نظیر شكل گیری حیات تجربه پذیر نیستند و غرب نیز بدان تاكیداتی كرده است، افزود: این رهیافت جدید تا بخواهد وارد جامعه ما شود، بسیار زمان میبرد.
گواهی با گلایه از اینكه بسیاری افراد در داخل كشور به حوزه علمی غرب خیره شده اند، یادآور شد: خود علمای غربی اذعان داشته اند كه این موارد جواب نمیدهد و حتی در حوزه روانشناسی، دست به تولید روانشناسی فیزیكال زده اند.
تعریف متقنی از علم و دین ارائه نشده است
همچنین در این برنامه حجت الاسلام احمد رهدار، رئیس گروه فقه سیاسی دانشگاه باقرالعلوم (ع) با بیان اینكه دین پژوهان تعریفی متقن از دین ارائه نكرده اند و نه پژوهندگان علم چنین تعریفی را تبیین نموده اند، ادامه داد: در یونان بعد از بحثهای بسیار بدین نتیجه رسیدند كه فلسفه علم پایه است و در حوزه دین نیز الهیات را چنین میدانند.
وی با بیان اینكه در نهایت بدین نتیجه رسیدند كه علم ریاضی علمی است كه مبانی دیگر علوم را پایه ریزی میكند، گفت: عدد به عنوان جوهر علم ریاضی در سایر علوم تسری مییابد و از این پس علم كیفی نخواهیم داشت و همه علوم كمی هستند.
حجت الاسلام رهدار این مسئله را به معنای شناخت علوم با اعداد و ارقام توضیح داد و افزود: این قضیه باعث شد علوم كیفی هم به صورت عددی شناخته شوند در حالی كه در حوزه علم الهیات، «الله» پایه و جوهر است.
رئیس مؤسسه فتوح اندیشه با اشاره به تذكر رهبری مبنی بر سكولاریزه شدن خروجی حوزههای علمیه اظهار كرد: حوزه در عین حال درس قرآن و روایت میدهد پس چگونه از این آموزش سكولار خارج میشود!
حجت الاسلام رهدار در توضیح گفت: وقتی قرآن را به دور از نفس آن با جوهر اعداد و ریاضی در میآمیزیم، خروجی آن میتواند رنگی سكولار بگیرد.