خبرگزاری مهر خدمتی كه به ضرر شركت پست تمام شد/ما را مقابل فرهنگیان قرار ندهید

مدیرعامل شركت پُست از نبود هیچ قراردادی با خانه كتاب و درعین‌حال خدمت‌رسانی به این‌مجموعه فرهنگی گلایه كرد و گفت: مسئولان نظارتی ما را در این رابطه بازخواست می‌كنند.

1400/09/08
|
12:58

به گزارش خبرگزاری مهر، برنامه رادیویی تقاطع فرهنگ صبح امروز شنبه 6 آذر در گفتگو با رمضانعلی سبحانی‌فر مدیرعامل شركت پست ایران از آنتن رادیوگفتگو پخش شد.

سبحانی‌فر در ابتدای این‌برنامه با اشاره به حضور شركت پُست در نمایشگاه مجازی كتاب در سال گذشته گفت: در ابتدا از رادیو گفت‌وگو سپاسگزارم كه در این شرایط فرصتی را در اختیار شركت ملی پُست قرار داد تا اتفاقات این چند روز به صورت یك طرفه برای مردم روایت نشود. در سال گذشته شاهد برگزاری نخستین نمایشگاه مجازی كتاب تهران بودیم؛ ما در هیچ‌كجای دنیا نمی‌بینیم كه نمایشگاه كتاب همزمان با فروش كتاب باشد؛ با این حال در یك بازه زمانی 10 روزه، حدود یك میلیون و 250 هزار جلد كتاب به 850 هزار آدرس ارسال شد.

وی افزود: همكارانم در شركت پُست در شرایطی بسیار سخت كار كردند و بیش از 2 میلیارد تومان نیز هزینه كردیم تا كتاب‌های فروخته شده به دست خریداران رهسپار شود؛ این پول را شركت پست هزینه كرد؛ چراكه دغدغه فرهنگی داشت.

مدیرعامل شركت پست، خطاب به ناشران و علاقه‌مندان كتاب گفت: كتاب‌خوان‌ها و ناشران باید بداند شركت ملی پُست از بودجه دولت استفاده نمی‌كند و یك شركت ناظر بر درآمد - هزینه است؛ یعنی باید درآمد داشته باشد تا بتواند، هزینه‌های خود را پوشش دهد. بنابراین از اعتبارات دولت استفاده نمی‌كند. بااین‌وجود رقم بالایی از جیب هزینه كردیم تا در سال گذشته كتاب‌های خریداری شده از سوی مردم، به دست‌شان برسد. در همان زمان به معاون فرهنگی سابق (محسن جوادی) وزارت ارشاد هم گفتم كه ما به دنبال هیچ درآمدی نیستیم؛ اما حداقل كاری كنید كه ما بتوانیم هزینه‌ها را پوشش دهیم. این اتفاق رخ نداد اما ما كار كردیم.

وی در ادامه گفت: ما در این حوزه دو نوع خدمات داریم؛ یكی خدماتی است كه ما در پشت باجه ارائه می‌دهیم و بخش دیگر مربوط به خدمات خارج از باجه است. خدمات‌رسانان این شركت در پشت باجه، سعی دارند به حمایت از ناشران بپردازند و كارشان را به بهترین شكل هم انجام می‌دهند؛ اما وقتی كار اضافی‌ای از شركت پُست خواسته و هزینه‌های سنگین به ما تحمیل می‌شود، باید از سوی مسئولان مورد بررسی قرار گیرد.

مدیرعامل شركت پُست جمهوری اسلامی ایران با گلایه از صحبت‌های مطرح شده از سوی مسئولان وزرات فرهنگ و ارشاد گفت: با توجه به همه خدمات شركت پُست به علاقه‌مندان كتاب، چندی پیش مصاحبه‌ای صورت‌گرفته بود كه كار مثبت شركت پُست را به‌گونه‌ای دیگر وانمود می‌كرد. واقعاً بعد از شنیدن این صحبت‌ها، قلب آدم به درد می‌آید. بحث نمایشگاه مجازی جدا؛ اما كاری كه ما در طول سال بر اساس قراردادی كه با خانه كتاب داریم نیز بخش قابل توجه‌ای از كار ماست؛ چراكه به ناشران خدمات گسترده‌ای ارائه می‌كنیم. یعنی در طول سال هم تخفیف‌هایی ویژه برای ناشران داریم و خدمات را با بهترین و ارزان‌ترین سرویس ارائه می‌دهیم.

سبحانی‌فر گفت: قرارداد سالانه خانه كتاب با شركت پُست در شهریورماه 1400 به پایان رسیده است. قرارداد ما با خانه كتاب تمام شده است و ما چندین بار تقاضای درخواست كتبی دادیم تا دوستان بیایند و قرارداد را تمدید كنند. در شرایط فعلی بنده چه پاسخی باید به دستگاه‌های نظارتی بدهم و چطور بگویم كه بدون هیچ قراردادی دارم با دوستان كار می‌كنم؟ من باید پاسخگو باشم؛ چندین بار هم مكاتبه كرده‌ایم و در نهایت دو ماه فرصت خواستند تا قرارداد جدید را طی تفاهمی منعقد كنیم؛ اما هنوز قرارداد جدیدی بسته نشده و دستگاه‌های نظارتی نسبت به فعالیت شركت پُست بدون قرارداد، ما را بازخواست می‌كنند.

وی با اشاره به بدهی‌ها وزارت ارشاد گفت: هنوز یك میلیارد و 200 میلیون تومان از مطالبات شركت ملی پُست پرداخت نشده است و بدون قرارداد در حال كار هستیم. آیا این حق بود كه دوستان مصاحبه كنند و بگویند كه سرویس بسته شده و شركت پُست به اهالی فرهنگ خدمت‌رسانی نمی‌كند؟ ما برادری‌مان را ثابت كرده‌ایم و حالا نوبت مسئولان وزارت فرهنگ است. ما قرارداد را دو ماه تمدید كردیم؛ امروز بدون قرارداد در حال خدمت هستیم؛ از آن طرف بدهی را پرداخت نكردند؛ باز هم ما داریم كار می‌كنیم. با تمام مشكلاتی كه بود به دلیل سیستم‌های نظارتی كه از من قرارداد می‌خواستند، ما مجبور شدیم یك روز خدمات را قطع كنیم و بعد از آن شاهد صحبت‌های دوستان بودیم. دوستان در مصاحبه‌ها اعلام نكردند كه ما بدهی‌هایمان را پرداخت نكردیم و قراردادی هم نداریم و پُست مجبور شده سرویس را ببند؛ از آن طرف فقط به این موضوع پرداختند كه شركت پست خدمات ارائه نمی‌دهد! به نظرم این گونه مصاحبه كردن جفا در حق ما و كارمندان زحمت‌كش شركت پُست است كه شبانه‌روز خدمت‌رسانی می‌كنند و حالا چنین حرف‌هایی را می‌شنوند.

مدیرعامل شركت پست با اشاره به آینده تعاملات پُست و خانه كتاب و ادبیات ایران گفت: بعد از آنكه سیستم خدمات شركت پست قطع شد، دوستان تلفنی از ما درخواست داشتند و ما نیز شبانه سیستم را وصل كردیم تا ثابت كنیم كه در حوزه فرهنگ دغدغه داریم و نمی‌خواهیم آسیبی به بدنه نشر وارد شود. تا امروز هیچ قراردادی امضا نشده است و ما هنوز خدمات ارائه می‌كنیم. بنابراین خواهش می‌كنم ما را در مقابل قشر فرهنگی قرار ندهید. قرار است كه به زودی جلسه‌ای داشته باشیم و امیدوارم كه زودتر شاهد انعقاد قرارداد جدید باشیم تا مشكلی برای ارائه خدمات به وجود نیاید و بتوانیم امسال هم در نمایشگاه مجازی كتاب حضوری فعال داشته باشیم.

دسترسی سریع