ایلنا ؛ عوارض خطرناك برای درمان تامین اجتماعی

معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی، گفت: دو عارضه تقاضای القایی و مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت می‌تواند خریدار خدمت را با هزینه هنگفت و غیر قابل مدیریت مواجه كند.

1400/09/16
|
12:52

به گزارش ایلنا به نقل از اداره كل روابط عمومی سازمان تامین اجتماعی، امیرعباس فضائلی (معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی) با حضور در برنامه «گفتگوی اجتماعی» در مورد چالش‌های سازمان تامین اجتماعی در بیمه‌های دولتی گفت: دو عارضه تقاضای القایی و مخاطرات اخلاقی در نظام سلامت می‌تواند خریدار خدمت را با هزینه هنگفت و غیر قابل مدیریت مواجه كند كه راهكار مواجهه با این موضوع، این است كه نظام‌های سلامت وضعیت سلامت افراد كشور را احصاء و نیازهای آن‌ها را شناسایی كنند.

وی افزود: نظام‌های سلامت با تشكیل پرونده سلامت و غربالگری و مشخص شدن وضعیت سلامت و نیازهای هر فرد متناسب با نیازهای افراد جامعه می‌توانند برنامه‌های خود را تعریف كنند.

فضائلی اظهار داشت: برای اولین بار در برنامه چهارم توسعه به این موضوع تاكید شده كه وزارت بهداشت مكلف است نظام جامع اطلاعات سلامت شهروندان ایرانی را ایجاد كند و در برنامه‌های توسعه بعدی هم تاكید بر این امر بوده است و در برنامه ششم توسعه بر تشكیل پرونده سلامت افراد تاكید شده است.

معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی تصریح كرد: سازمان تامین اجتماعی یكی از بزرگترین ابزارهای سیاستگذاری و اجرایی می‌باشد كه در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی كشور شكل گرفته است و بالغ بر 60 سال سابقه رسمی دارد و از سال 1331 با نام سازمان بیمه‌های كارگری ایجاد و در سال 54 به عنوان سازمان تامین اجتماعی قانون آن مصوب می‌شود.

وی اظهار داشت: در حال حاضر حدود 44 میلیون نفر بیمه شده سازمان تامین اجتماعی در اقصی نقاط كشور هستند و این 44 میلیون بیمه شده خدمات در حوزه‌های مختلف تعهدات بلند مدت سازمان مانند بازنشستگی، از كار افتادگی و تعهدات كوتاه مدت درمانی را دریافت می‌كنند.

فضائلی تصریح كرد: سازمان تامین اجتماعی در نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی كشور در دو حوزه بیمه‌های بازنشستگی و درمانی ارائه خدمت می‌دهد و در لایه‌بندی نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی جزو بیمه‌های اجباری قرار می‌گیرد.

تامین اجتماعی هدف و ابزار توسعه

معاون دفتر ارزیابی و تعالی خدمات درمانی سازمان تامین اجتماعی بیان داشت: سازمان تامین اجتماعی با توجه به نقشی كه به عنوان بزرگترین خریدار خدمات درمانی در كشور و دومین عرضه كننده خدمات درمانی كشور و كاركردهای متنوعی كه اجرا می‌كند می‌تواند حوزه‌های مختلفی را تاثیرپذیر و تاثیر گذار باشد و این تاثیرپذیری و تاثیرگذاری به خصوص در شرایط كشور ما كه بحث توسعه یافتگی، انجام برنامه‌های توسعه، هست تامین اجتماعی را می‌توان به عنوان هدف توسعه و ابزار دستیابی به توسعه قلمداد كرد.

وی ادامه داد: سازمان تامین اجتماعی با ایجاد تور ایمنی اجتماعی می‌تواند تنش‌های ناشی از تغییرات اجتماعی كه بر مردم اثر می‌گذارد را مدیریت كند و به عنوان یك ابزار ضربه گیر در بحران‌های اقتصادی نقش ایفا كند.

فضائلی با تاكید بر اینكه فلسفه سرمایه‌گذاری سازمان تامین اجتماعی بر حفظ ارزش ذخایر است گفت: سرمایه‌گذار سازمان تامین اجتماعی را در دهه 60 به عنوان یك هویت دولتی می‌دید و شستا تا مدت‌ها به چشم سرمایه گذار سازمان دیده نمی‌شد تا اینكه شستا در سال 64 شكل می‌گیرد و گسترش می‌یابد و اكنون مدیریت بسیاری از بخش‌های كلان كشور را بر عهده دارد.

وی خاطر نشان كرد: در حال حاضر در سازمان تامین اجتماعی 387 مركز درمانی ملكی وجود دارد كه این مراكز 95 میلیون بار مراجعه سرپایی را در سال گذشته پاسخ داده‌اند و یك میلیون بستری را در سال گذشته داشته‌اند و در این مراكز خدمات به صورت رایگان ارائه شده است.

فضائلی در رادیو گفت‌وگو اظهار كرد: در بخش درمان غیر مستقیم نیز 50 هزار مركز و 800 بیمارستان طرف قرارداد تامین اجتماعی هستند، و از 780 بیمارستان طرف قرارداد تامین اجتماعی بیش از 90 درصد آن‌ها دولتی بوده و در آن‌ها تعرفه دولتی دریافت می‌شود به طوری كه 90 درصد صورتحساب بستری در بیمارستان‌های دولتی را بیمه پرداخت می‌كند.

انتهای پیام/

دسترسی سریع